Branschmässan – lite av en succé   Entrén till Kistamässan under förmiddagen

Branschmässan – lite av en succé

Publicerad
2022-06-07
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Då var det återigen dags för Sign&Print Scandinavia; den 5-7 april 2022, efter tre års uppehåll.

Det märktes, att det fanns ett stort uppdämt behov, av att kunna träffa och nätverka med branschkollegor på en uppstyrd mötesplats.

Text: Elmer Törnquist
Foto: Elmer Törnquist/Lars Knapasjö

Under den grafiska mässan, som alltid arrangeras på Kistamässan i Kista, Stockholm, kunde tryckerier, varumärkesbyråer, skylt- och förpackningsföretag se några av de senaste produktnyheterna och lyssna på intressanta föreläsningar.
Efter en undersökning kunde arrangören även konstatera, att utställarna var nöjda med sitt deltagande. I genomsnitt hade utställarna fått order på 1,29 miljoner kronor, jämfört med 1 miljon, som var fallet med mässan år 2019.

– Det märktes, att det har varit nedstängt under en lång tid. De flesta besökare stannade mycket längre på mässan, även om den faktiskt var något mindre än den brukar vara, säger Peter Ollén, VD på AGI Publishing House, som arrangerar mässan.
– En del av utställarna var fortfarande rädda för corona och valde därför att skjuta på sitt deltagande till nästa mässa; den 19-21 september 2023. Den mässan är snart fullbokad också och förmodligen, blir det den största mässa som vi någonsin har gjort.

Nya idéer att testa
Något man däremot kan konstatera, är att det blir allt färre deltagare på seminarierna. Därför tänker arrangören satsa på lite nya idéer. I samråd med utställarna, ska man försöka sig på mer handgripliga moment.
Det innebär bl a, att man ska ställa in en robot som ska lyfta skivor, ställa ut en utbildare som instruerar hur man monterar solfilm och på ett praktiskt sätt, lära sig göra färgkalibreringar för utskrifter på olika material.

– Det nya konceptet ska vi först testa på Sign&Print Denmark, den 14-15 september i Odense och sedan på Sign, Print & Promotion, den 8-9 februari i Oslo nästa år, förklarar Peter Ollén.
– Så till den svenska mässan i september 2023, ska allt vara finslipat och klart.

Sannolikt kommer det säkert komma upp fler nya, spännande idéer, innan dessa mässor hinner öppna ordentligt. Det ska bli spännande att se vad man lyckas åstadkomma.

Våra intervjuer med utställarna presenteras i följande inlägg (länkarna öppnas i nytt fönster);

.