Allting har ett slut … och en början.   (Lars Knapasjö, Maria Larsson och Elmer Törnquist)

Allting har ett slut … och en början.

Publicerad
2022-12-29
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Det var våren 2001, som jag blev ombedd att hoppa in som ansvarig utgivare av branschtidningen Screenmarknaden.

Jag utgick ifrån att det var ett tillfälligt arrangemang och föga anade jag att jag tre år senare skulle köpa och överta tidningen.
Så blev det i alla fall och en av de första åtgärderna var att implementera en ny och annorlunda annonsstrategi för tidningen som fick ett lätt förnyat namn; Screen&Marknaden.

Klara sig på egen hand
Istället för en mängd olika annonsformat, färgalternativ, rabattsatser mm, så införde vi två format; helsida eller halvsida och bara en rabattsats; 50% bonusrabatt när man bokade annonser för ett helt år, annars ordinarie pris. Det var många som skrattade lite smått och förutsåg en snar konkurs för tidningen.

Fast så blev det inte – tvärtom. Vi kunde ta bort annonsavdelningen och sparade in på personalkostnaderna. Samtidigt som antalet annonsörer ökade markant och med det, även vinsten för tidningen.
Det gick faktiskt så bra att överskottet kom att finansiera utvecklingen av ett affärssystem, som såg ljuset i slutet av 2010; TimeApp. När andra nystartade affärsprojekt fick förlita sig på draknästen och affärsänglar, kunde P&K Utvecklingskonsult AB, som bl a ägde både tidningen och affärssystemet, mer eller mindre klara sig finansiellt på egen hand.

Nu lägger vi ner …
Idag har TimeApp utvecklats till det kanske största affärssystemet bland landets advokat- och juristbyråer och nu kan cirkeln slutas. Jag och den nuvarande chefredaktören Elmer Törnquist har varit tvungna att ta ett svårt beslut; vi kan inte både producera en branschtidning och medverka till att vidareutveckla TimeApp, som har en internationell lansering i sikte.
Vi har försökt hitta andra lösningar, så att tidningen skulle kunna leva vidare, men vi har inte hittat någon som vill ta över. Det innebär, som alla numera vet, att Screen&Marknaden läggs ner vid årsskiftet och det här är sista numret och mina sista rader i denna underbara tidning.

Fast samtidigt är det skönt att få sluta när allting är som bäst; när ekonomin är positiv och både läsare och annonsörer uppskattar produkten; både redaktionellt och kommersiellt. Att ge ut en branschtidning är inte som vilket jobb som helst; det är en hel livsstil som totalt präglar ens tillvaro; vardag som helgdag finns tidningen alltid med i ens tankar och funderingar. Och det har varit en härlig, men också krävande livsstil.

Äras den som äras bör
Jag är otroligt stolt över alla de totalt 164 utgåvorna av Screen&Marknaden, som jag har fått vara delaktig i och ansvarig för. En stor eloge till redaktionens medarbetare genom åren; Martin Eriksson, Josefin Nässlander, Eric Windahl och vår nuvarande ekonomichef Maria Larsson och självskrivet den redaktionella matadoren Elmer.
Icke att förglömma; min första chefredaktör Uffe Berggren, som efter ett par år värvades till kollegan, Grafiskt Forum.

Ett stort tack också till det fantastiska teamet på Tryckeri Åtta.45, som med sitt arbete med både layout och tryck gjort varje utgåva till under av skönhet och kvalitet.

Sist men inte minst, utan allra mest vill jag tacka alla hängivna och energiska företagare och entreprenörer runt om i hela landet, som jag genom åren träffat och fått lära känna.
Jag bugar avslutningsvis för alla våra trogna annonsörer, som gjort det möjligt att ge ut branschtidningen och jag riktar också ett ödmjukt tack till alla våra tusentals läsare, som så ofta kommit med viktiga tips och med uppskattande ord.

Som sagt; allt har ett slut … men också en början. Tack för mig.

Lars Knapasjö
ansvarig utgivare