Centrala avtal med lokal förankring   Thomas Lindén.

Centrala avtal med lokal förankring

Publicerad
2019-10-14
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Vid Ingelsta Köpcenter, strax norr om Norrköping, hittar vi inte bara alla butiker som ska finnas vid ett köpcenter. Här finns också en hel del industriföretag och några kontorskomplex. Koppargatan 11 ligger på översiktskartan mellan nya och gamla E4:an, den som numera är nedgraderad till Riksväg 55. Det är på den här adressen som vi, sedan 11 år tillbaka, hittar TM Kontor & Reklam AB.

 

Thomas Lindén, grundare och VD för företaget, visar oss in i ett konferensrum, som också rymmer åtskilliga av de produkter som finns i sortimentet. Det luktar fräscht, nytt och behagligt.

– Vi har bakom oss ett fantastiskt år när vi på 8 medarbetare omsatte 28 miljoner kronor från 16 miljoner år 2017, berättar Thomas Lindén.
– Det har varit en ständig resa uppåt och sanningen är att vi växer med våra kunder.

– Omsättningsökningen på 12 miljoner beror på ett exklusivavtal som vi fick med en kund inom tjänstemannasektorn i en form av 4-stegsraket; profil, lager/logistik, dynamiska mallar för trycksaker och webbshopar.
– Den fråga vi ställer oss nu är; hur snabbt vill vi växa? Ska vi dra lite lätt i handbromsen, för att inte tappa fokus på det som skapar framgång i vår affärsidé?

TM Reklam, som man kallar sig till vardags, startades som handelsbolag 1992 och registrerades som aktiebolag fem år senare. Under slutet av 80-talet och början av 90-talet hade Thomas Lindén varit anställd hos ett företag, som främst vände sig till kunder inom fackföreningsrörelsen.

(Tomas Lindén)

Smart affärsidé
När det gick i konkurs stod Thomas där med mängder av broschyrer, produktpärmar, kundkontakter och en, i hans tycke, trots allt smart affärsidé.

– Tanken var att vi skulle vända oss till stora kunder och teckna ett centralt avtal, som organisationens regionala och lokala enheter kunde använda sig av och avropa de produkter och tjänster man behövde.
– Vi ville ha ett tydlig affärskoncept; man skulle kunna köpa allt av oss, inte minst en enastående service.

– Dessutom pratar vi om ett finansiellt instabilt 90-tal, men där var ju hela arbetarrörelsen inte någon konjunkturkänslig grupp och därtill säkra betalare; vi har inte haft en kundförlust sedan starten.
– Och idag är vi där. Vi tillhandahåller allt inom promotion, produktmedia, tryck och lager/logistik med anpassade webbshopar. Vi har allt i egen regi och det är viktigt för att kunna hålla en förstklassig service, säger Thomas Lindén.

Bland kunder och referenser hittar vi exempelvis Lärarförbundet, Elektrikerna, LO, SEKO och Målareförbundet, men också Pantamera och företag som Volvo/Skobes. Flera andra organisationer ligger i pipeline, bland dem finns bl a ett större tjänstemannaförbund.
Dessutom har man blivit kontaktad av en annan arbetsgivarorganisation, som också vill ha en komplett totallösning, efter att de blivit imponerade när de sneglat på hur andra arbetstagarorganisationer har det ordnat.

– Det visar bara att affärskonceptet är konkurrensneutralt och vad jag vet kommer våra gamla kunder inom fackföreningsrörelsen inte att motsätta sig att motparten också får ordning och reda på sin verksamhet, förklarar Thomas.
– Det kan också vara ett resultat av att vi alltid prioriterar kundens förtroende för vår verksamhet.

Den helhetslösning, som TM Reklam erbjuder, bygger bl a på att man för kundens räkning har egna lager och webbshopslösningar, som är enkla och effektiva att hantera. Outsourcing innebär alltid en risk, som kan leda till minskad tillgänglighet och sämre service.
TM Reklam har i många fall helt enkelt tagit över kundens lager och deras logistik, vilket slagit väl ut och kunden har på så sätt lagt allt hos företaget.

Även tid är pengar
Det viktiga är, förklarar Thomas, att vi som återförsäljare och leverantör till våra kunder kan hela deras organisation och grunderna för deras verksamhet, lika bra som de själva.

– Det förutsätter också att vi kan ta betalt för vår tid och våra kringtjänster, det kan vi och det gör vi.
– Med vårt affärskoncept är vi lika mycket en tjänsteleverantör som en produktleverantör; precis som en konsult- eller reklambyrå. Den tid vi lägger på våra kunder ska de kunna tillgodoräkna sig i form av mindre kostnader och effektivare verksamhet, därför ska vi självklart ta betalt för den tid som vi lägger ner.

Av de åtta medarbetarna är det två som på heltid arbetar med IT-relaterade frågor och e-handelslösningarna har man hämtat från TexTalk, som ligger i framkant av den utvecklingen. Samtidigt gör man också allt själva; exempelvis har man en egen och komplett fotostudio för alla tänkbara bilder till webbshoparna.

All lagerhållning och logistik finns i Norrköping, liksom all administrativ personal. Sedan har man ett försäljningskontor på Barnhusgatan 16 i Stockholm; tillsammans med New Wave Group och andra företag inom New Wave Profile.

Måste prioritera kompetens
Redan 2007 gick TM Reklam med som fullvärdig medlem i NWPP; New Wave Profile Professionals; det som fem år senare konverterades till NWP eller New Wave Profile.
Det är många som menar, att det är för enkelt att starta ett profilföretag och att det kan vara en orsak till att branschen upplevs som småskalig och produktfokuserad.

– Jag har varit med i Marknadsrådet i många år och även i andra kommittéer och arbetsgrupper. Precis som många andra med några år i branschen, så menar jag att kompetensen och kunskapen hos företagen och hos de enskilda medarbetarna alltid måste prioriteras, säger Thomas Lindén.
– Det är det viktiga kapitalet i verksamheten och det som vi ska sälja till kund, för att kunna tillföra ökad lönsamhet, bättre effektivitet och ett tydligare varumärke.

Förra året var ett år då det gick dåligt för många små branschföretag, medan det gick betydligt bättre för de större. Det om något stämmer till eftertanke om varför och hur situationen ska kunna vändas till det bättre.
Samtidigt pågår en snabb omvandling i branschen, där det blir allt vanligare med både företagsnedläggningar, sammanslagningar och uppköp av profilföretag. Detta i kombination med ökad kedjebildning och hårdare satsningar på kompetensutveckling kan vara positiva tecken för produktmediabranschen.

– Utbildning är och har alltid varit en viktig del av New Waves arbete och engagemang och det allt sedan New Wave Group lanserades på börsen 1997. Samtidigt ska vi komma ihåg att inget är så bra att det inte ständigt kan bli bättre.
– Våra utbildningar har rört allt från screentryck och grafiskt kunnande till säljkompetens och ledarskap. Inför nästa ägarmöte i NWP kommer vi att få förslag på ett helt nytt utbildningskoncept, som ska vara skräddarsytt för vår kedja och våra medarbetare.

(Ken Weiefors och Simon Ronnmar)

Många fördelar med NWP
Medan vi sitter i det stilfulla konferensrummet, letar sig en tidig vårsol fram och låter sina strålar spela över tjusiga profilkläder och välpustade konstglasverk. Thomas Lindén pratar engagerat om betydelsen av NWP som kedja, om utvecklingsprojekt, om erfarenhetsutbyte med kollegor, om lönsamma inköpsvillkor och attraktiva kick-backavtal.

– Som medlem kan man välja vad i hela utbudet från NWP som passar det egna företaget bäst. På senaste mötet presenterades en lista, som lite generellt tog upp inte mindre än 33 olika verktyg som medlemsföretagen kan ha en stor och avgörande nytta av.

Samtalet kommer in på hur kontorsvarubranschen på 80-talet började införa profilkläder, presentreklam och enklare trycksaker i sitt sortiment och hur det smittade av sig på sportbranschen. Företag som Norrköpingsbaserade Stadium och legendariska SportJohan dyker upp, för att inte tala om personer som med ursprung i andra branscher och med hårt jobb skapat sig framgångsrika positioner i profilbranschen.

Motgångar härdar
Givetvis har även TM Reklam haft sina uppförsbackar som man fått kämpa lite med. En sådan inträffade för ca 10 år sedan då man tappade en större kund efter en avtalstvist och i ett svep förlorade en omsättning på 10 miljoner kronor av totalt 18 miljoner.

– Det skedde samtidigt som vi flyttade in i våra nya lokaler på Koppargatan 11, så timingen var urusel, påpekar Thomas Lindén.
– Åren 2011-2012 var ett verkligt stålbad, men 2013 vände det uppåt och 2014 var ett valår, som gav lite av en extra skjuts. Baserat på den erfarenheten skulle man vilja ha val varje år, säger han glimten i ögat.

En annan bitter erfarenhet var när man gjorde en jättesatsning på en B2B-butik på 500 kvm i den välkända fastigheten Snapsglaset intill universitetsområdet Mjärdevi i Linköping.

– Vi tyckte att vi gjort vår marknadsanalys och det fanns mer än 260 företag i området, men Norrköpingsföretag är inte de största favoriterna hos Linköpingsföretag, säger Thomas.
– Den smällen kostade oss 5-6 miljoner kronor, men det var också en rejäl insättning på erfarenhetsbanken. Så vi kommer nog även i fortsättningen att hålla oss till Norrköping.

Perfekta läget
Den entusiastiska företagsledaren och entreprenören Thomas Lindén är född och uppvuxen i sörmländska metropolen Katrineholm, men flyttade omkring 1980 till den östgötska motsvarigheten Norrköping. Familjen består idag av hustrun, som nu är lagerchef, och två döttrar, varav den yngsta; Cecilia, också är vVD i det helägda familjeföretaget.

– När jag startade enmansföretaget år 1992 sålde jag i veckorna och på helgerna skötte jag packning och leveranser. Sedan började även hustrun; Marija Svensson, hjälpa till och sakta men säkert har företaget växt sig allt större och starkare.
– Norrköping är en perfekt plats för oss; nära till allt och alla och utmärkt för våra höga krav på lager och logistik samt med tillgång till kostnadseffektiva lokaler och kompetent arbetskraft till rimliga kostnader.

– Staden har också utvecklats på ett fantastiskt positivt sätt under de 10-15 senaste åren, inte minst tack vare Campus Norrköping som är en filial till Linköpings universitet.
– Detta trots att all tillverkningsindustri inom textil och elektronik i stort sett försvunnit, men det har kompenserats av många småföretag och nya tech-företag. Lägg till det en underbar stadsmiljö och ett industrilandskap som inspirerar och skapar positiva vibrationer.

En positiv framtid
Medan han pratar, målar Thomas Lindén upp en positiv framtid för branschen i allmänhet och det egna företaget i synnerhet.

– Förra året hade vi en omsättning på 28 miljoner kronor och en vinst på nästan fyra miljoner; det är otroligt bra och nu återinvesterar vi i nytt lager och en fortsatt satsning på kompetensutveckling av medarbetarna.
– En del av styrkan i vårt koncept är de unga, kunniga medarbetarna och det faktum att vi har ett koncept som håller.

Samtidigt kommer vi tillbaka till New Wave Profile och dess betydelse för branschen i sin helhet och de enskilda medlemsföretagen.

– Det är en enorm styrka att ha kedjan i ryggen och det skapar generellt mer professionalism och bättre förutsättningar för en långsiktig lönsamhet, förklarar Thomas Lindén.
– Vi har en oslagbar marknadsföringsmix och ett enastående magasin. Dessutom är NWG och Torsten Janssons engagemang i CSR-frågorna av största vikt för oss alla, inte minst de som arbetar med olika former av upphandlingar.

– Dock är just offentliga upphandlingar inget som TM Reklam brukar delta i; det är för dåliga marginaler och resultatet blir att låga priser och sämre kvalitet främjas framför tillgänglighet och service, hållbar kvalitet och social rättvisa.

Glöder för företagandet
Helt klart finns det en stark förkärlek för företagandet hos Thomas Lindén. Han har ofta hållit föredrag och är noga med att betona för unga entreprenörer att de ska hålla sig till sin affärsidé och vara tydliga med sina ambitioner.

– Anpassa konceptet till målgruppen och slarva inte med marknadsanalysen; hur når jag ut, hur får jag kunderna att inse att de inte kan tacka nej till det jag har att erbjuda.
– Gentemot sina kunder är alla företag ett serviceföretag och kunden kommer alltid i första hand.

När det gäller profilbranschen är Thomas Lindén också väldigt tydlig och menar att man måste ligga i framkant, om man ska ha något att sätta emot den intensifierade internationella konkurrensen.

– Vår framgång ligger i att vi satsar på att få centrala avtal med centrala kunder som har en organisation med regionala och lokala förankringar.
– Många menar att branschen ska satsa på de små företagen, men många små order kostar stora pengar och det gäller att fokusera på omsättning och här är internet med sina möjligheter till webbshopar och e-handel en helt fantastisk arena.

– För återförsäljarledet börjar dock internet på att bli överetablerat och smått mättat, därför kommer servicen att betyda mer för lönsamheten.
– Säljaryrket är inte som förr; det är tuffare idag och man måste hitta andra vägar för att nå kunderna med sina budskap och erbjudanden.

Tekniken tar överhand
Samtalet tar sig fram i ett ökat tempo; nästan som Formel1-bilen på Nürburgring i Tyskland; det luktar bränt, tjuter i kurvorna och dånar på upploppet. Självklart ska branschmässorna vara öppna för slutkund, så att de kan ta del av utbudet och de senaste nyheterna.
Varför inte digitala showroom som bygger på VR-teknik och AI-kompetens? Hur ska enmansföretagare klara sig i framtiden med tuffare krav, mer administration och hårdare konkurrens – det är en annorlunda värld, en helt ny värld, som måste bearbetas på ett annorlunda och ett helt nytt sätt.

– Som företag står vi på tårna och det gäller att hänga med i utvecklingen. Allt är så transparent och alla vet allt om allting; informationen är tillgänglig för alla. Det skapar större konkurrenskraft och vi måste hitta nya vägar att skapa lönsamhet.
– Tid är pengar och vi måste ta rejält betalt för vår tid, under förutsättning att vår tid skapar ett mervärde för kunden.

Även branschföreningen får en släng av sleven och efter nästan 25 år som medlem lämnade Thomas Lindén och företaget den organisationen.

– Jag tyckte inte att man fokuserade på de verkliga problemen och frågorna för den inhemska branschen när det gäller exempelvis avdrags- och skatteregler, säger Thomas Lindén.
– Istället valde jag att prioritera det egna företagandet och det har jag inte ångrat en enda sekund.

Stunder av solsken
Den 58-åriga Katrineholmssonen och Norrköpingsföretagaren har energi som verkar räcka hur långt som helst och en entusiasm som aldrig tycks sina. En gång var han aktiv i Katrineholms bowlingförening Avance, eftersom pappan varit innehavare av flera bowlingshallar runt om i landet, bl a i Karlskoga. Numera är det golf som upptar lite av den fria tiden som finns och där han har ett utgångshandikapp på 7,8.
Lägg till det att han och familjen numera försöker tillbringa en eller två månader i sitt hus i Spanien; något som i dubbel bemärkelse innebär stunder av solsken.

(Tomas Lindén på Sand Golf Club tidigare i år).

Väl ute på parkeringsplatsen, under den stora skylten med texten; Be Your Brand, kommer det tillbaka; allt det som Thomas Lindén brinner för. Vad sa han egentligen; centrala avtal och lokal förankring, anpassa konceptet till målgruppen, var tydlig och håll fast vid din affärsidé … och glöm inte att njuta av livet – ta vara på varje litet solsken och låt det också skina på hela din omgivning. Så sant som det är sagt.


Lars Knapasjö – text
Eric Windahl – foto