Det är nu det gäller …

Det är nu det gäller …

Publicerad
2019-05-06
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det hela utspelar sig på klassisk mark i en byggnad med historia. Stora Hotellet, eller ursprungligen Jönköpings Hotell, ligger i centrala Jönköping och ritades av Birger Oppman.
Byggandet skedde 1856–60 och invigdes den 7 januari 1860. Hotellet byggdes efter det att en förödande brand hade ödelagt kvarteren vid Hamnkanalen och Vättern 1854. Efter branden anlades också Hotellplan mot Hamnkanalen.

Text – Lars Knapasjö
Foto – Eric Windahl

Hotellet hade en storhetstid under senare delen av 1800-talet. Det har renoverats i gustaviansk stil och är bl a känt för den stora Spegelsalen på nästan 300 kvm, som invigdes i december 1864 i samband med invigningen av Södra stambanan. Vid en renovering 1904 gjordes den om i jugendstil och försågs med takmålning. Salen pryds av landskaps- och stadsvapen för Götaland, Småland, Jönköping, Eksjö, Gränna, Kalmar och Växjö.

En samling som heter duga
Det är här vi hittar dem; närmare 300 personer. Alla är klädda i en svart hoodjacka med logotype BYB, Be Your Brand, i sammetstryck på ryggen. Tystnaden är total och man lyssnar intensivt på Camilla Fjordland, konceptansvarig för New Wave Profile. Hon står ensam under spotlighten på Spegelsalens scen och håller ett inspirerande anförande, som start på dagens kick-off.
Det är inte första gången New Wave intar Stora Hotellet i Jönköping; det här har varit en plats man återkommit till titt som tätt och på något sätt sitter det i väggarna, skulle man kunna säga.

Igår, en söndag i mitten av januari, var det ägarträff för New Wave Profile och inte vilken ägarträff som helst. Det var lite av sista-natten-med-gänget, eftersom att från och med 2020 ska New Wave Profile bara bestå av fullvärdiga medlemmar och alla partners ska ha konverterat till fullt medlemskap eller lämnat kedjan. Ett konsekvent och modigt beslut, som ingen annan profilkedja i Sverige hittills tagit.

Måndagen kom som vanligt att avslutas med pompa och ståt och en sjudundrande middag. I samband med det var det dags för prisutdelning. Priset som Årets Rookie gick till Promotionhuset i Uppsala och Årets Ökning kammades hem av TM Kontor & Reklam från Norrköping. Slutligen utsågs Tryck Till från Borlänge till Årets New Wave Profile-företag.

Alltid en ädel kamp
En av New Wave Profiles partners, som konverterar från och med årsskiftet, är Noble Art AB från Västerås. Det är ett företag, som startades i början av 1980-talet av Pelle Lundkvist och hans dåvarande kompanjon Jimmy Johansson. Då handlade det om import av kläder och utrustning för olika kampsporter; nu är man alltså ett komplett profil- och promotionföretag inom New Wave Profile. Kärt barn har många namn och från början hette man Kamp & Kraft, vilket sedermera blev Sport & Promotion. Efter en nystart i slutet av 1990-talet tog man namnet; Noble Art AB, som syftar på den aristokratiska synen på kampsporter som The Noble Art of Self Defence. Idag ska det istället tolkas som The Noble Art of Promotion.

– Vi är ett stabilt och kundtroget företag, som utvecklas i takt med våra kunders behov och önskemål, förklarar Pelle Lundkvist.
– Under många herrans år har vi varit medlemmar eller partners i New Waves kedjekonstellation och vi ser det som både en utmaning och en trygghet inför framtiden.

– Med New Wave Profile och Be Your Brand i bagaget får vi många fördelar när det gäller marknadsföring, inköpspriser, internsamverkan och mycket mer, inte minst en fantastisk gemenskap.
– Vi ser fram emot medlemskapet med stora förhoppningar och många positiva förväntningar. Det ska bli riktigt roligt att ta steget fullt ut.

Noble Art har en blandad kundkrets som mestadels finns i Västerås och inkringliggande orter. Omsättningen är 6-7 miljoner kronor och arbetsstyrkan uppgår till tre personer, bl a Tord Jansson, som dagen till ära gjort Pelle Lundkvist sällskap på New Wave Profile-eventet här i Jönköping.

Året efter jubileumsåret
Vi fångar som hastigast upp Camilla Fjordland på väg ut från Spegelsalen och ställer ett par snabba frågor.

– Förra året var ett jubileumsår, då vi firade 20 år som Nordens största kedja inom profil och promotion. Det gjorde vi med en mängd olika publika och mediala aktiviteter, säger Camilla Fjordland.
– I år blir ett år för inre konsolidering; vi ska blicka inåt; vända och vrida på vår verksamhet. Vi ska utveckla vissa saker och avveckla andra; vi ska gå nydanade, starka och intensivt engagerade in i 2020.

– Vi har ett riktigt starkt år bakom oss och nu tar vi steget fullt ut. Under det här året kommer våra partners i New Wave Profile att antingen konvertera till fullvärdiga medlemmar eller lämna oss, även om vi på olika sätt behåller kontakten och de positiva relationerna med de som eventuellt inte konverterar.

New Wave Profile är inte bara Nordens största kedja i branschen, utan också den äldsta. Redan när grundaren och koncernchefen Torsten Jansson drog igång verksamheten i slutet av 1990-talet, samlade han sina återförsäljare till olika event och aktiviteter; då under namnet RCC eller Royal Client Club.

Reservmålvakten från Karlstad
På Alla Hjärtans Dag den 14 februari 1994 bildades Myshkin AB av Christer Dalgård och 1998 köpte hans kompanjon Henrik Rundqvist in sig i företaget. Redan från början handlade det om ett renodlat profil- och promotionföretag och självklart har namnet en historia.

Den allmänna uppfattningen 1980 var att det sovjetiska landslaget i ishockey var oslagbart. När ett amerikanskt landslag, bestående av amatörspelare från college, skulle försöka rubba sovjeterna vid OS i Lake Placid samma år var utgången i matchen nästan given på förhand.
Fast USA chockade världen och vann med 4-3 mot den enorma favoriten; något som kom att kallas Miracle on Ice.
Efter att 1:e målvakten Vladislav Tretiak släppt in ett mål i den första perioden byttes han ut mot reservmålvakten Vladimir Myshkin, som fick stå de två sista perioderna och släppte in tre mål. Sensationen var ett faktum.

Vid den här tiden spelade Christer Dalgård, inte i OS, men väl för Färjestad BK i ishockeyns Elitserie tillsammans med legendarer som Pekka Lindmark, en av Sveriges mest meriterade ishockeymålvakter. Christers position var reservmålvakt och efter händelsen i OS fick han smeknamnet; Myshkin. Därav företagsnamnet Myshkin AB.

Från allra första början
År 2013 var ett speciellt år för Myshkin. Dels flyttade man in i nya, större lokaler, dels utökade man sortimentet med arbetskläder och yrkesrelaterade produkter.

– Det kändes som om vi blev ett helt nytt företag och vi fick ett rejält uppsving, förklarar Christer Dalgård.
– Vi har Karlstad med närområde i Värmland, som huvudbas och samtidigt som vi utvecklats väldigt bra, ser vi också att det finns ytterligare potential för en framtida expansion.

Idag har man sju medarbetare och omsätter drygt 17 miljoner kronor. Prognosen för närtid är att passera 20 miljoner kronor.

– Vi har varit med i kedjan från allra första början och omstruktureringen 2013 till New Wave Profile och ledorden; Be Your Brand, var en enormt viktig satsning som slagit mer än väl ut.
– New Wave Profile betyder otroligt mycket för oss. Här finns det fantastiskt mycket med nyttiga verktyg; igår på ägarmötet redovisades spontant inte mindre än 34 möjliga alternativ till uppbackning.

– Med kedjan i ryggen får vi en stark stöttning i både med- och motgångar. Det är också klart positivt att vi tillsammans och gemensamt kan göra hela verksamheten i vardagen tydligare och enklare. Sedan ser vi fram emot någon form av gemensamt affärssystem och det kommer nog med tiden.

När nu Craft levererar match- och träningskollektionerna till allsvenska Hammarby Fotboll och Jobman är sponsor, har Christer Dalgård och Myshkin lokaltroget sponsrat IF Göta och deras verksamhet inom friidrott. Det gäller att leva som man lär.

Hungrig och sugen
Med fyra medarbetare och en omsättning på ca 11 miljoner kronor är PeGe Promotion ett nytt företag, som går all-in i New Wave Profile som fullvärdig medlem. Basen är i Västerås, men kunderna finns spridda över hela landet.

– Vi arbetar mycket med webbshoppar för våra kunder och med 3-partslösningar med utgångspunkt från Borås, säger Christine Larsson som på den här kick-offen har sällskap av Malin Grönqvist och Mathias Pettersson.
– Det ska bli mer än intressant att vara med i New Wave Profile och jag tror, att vi kommer att kunna agera mer snabbrörligt och professionellt genom deras stöd, gemenskapen med alla kollegor och den övergripande profilen BYB.

Innan Västerås-gruppen skyndar vidare till nästa programpunkt, får vi veta att man nu satsar på ökad tillväxt och planerar att anställa ytterligare en medarbetare.

Viktigt med samverkan
En viktig del i New Wave Profiles arbete är att skapa konstruktiva och lönsamma samverkansförutsättningar med avtalsleverantörer, som kan bidra med högklassig service, förmånliga priser och produkter av högsta kvalitet. Idag har man ett 10-tal avtalsleverantörer, som utgör ett värdefullt och väsentligt inslag i sammanhanget;
• Tryckhuset
• ACG Accent
• Ejendals
• Sievi
• Sundqvist
• Addbrand
• Karamello
• Quick Button
• Tailor
• Le Creuset

Flertalet av dessa leverantörer och några interna aktörer medverkade också under den här kick-offen med produktdemonstrationer och informationsträffar.

Sälta och sött
När det gäller reklamgodis och konfektyr kan Henrik Hovlind och Daniel Drott från Linköpingsbaserade Karamello Sverige AB, berätta att lakrits och choklad har haft en rent explosionsartad utveckling under de senaste åren.

– Det är kombinationen; sälta och sött, som tilltalar de nordiska smaklökarna, förklarar Henrik.
– Samtidigt är konfektyr och reklamgodis en ganska stabil marknad, som successivt expanderar och har gjort så under de senaste åren.

– Vi har varit avtalsleverantör till New Wave sedan augusti 2018 och det är fantastiskt bra att få arbeta tillsammans med en sådan professionell kedja och sådana engagerade och kvalitetsmedvetna företag.

Karamello flyttade för något år sedan in i nya lokaler på inte mindre än 3 500 kvm, med möjligheter och utrymme för att växa, expandera och ta nästa steg.

– Vi är idag 30-talet medarbetare, omsätter ca 60 miljoner kronor och har målet att inom 3-5 år kunna komma upp i 100 miljoner kronor, säger Henrik Hovlind.
– Vårt produktsortiment är brett och starkt förankrat i kvalitet och trendriktighet.

– Vårt koncept bygger på tre ben; vår butik som är vårt känselspröt mot konsumenterna och deras smaktrender, vår import och trading med kunder som ICA, Axfood och Coop m fl samt vår B2B, som är det viktigaste benet och där New Wave Profile intar en särställning genom vårt samarbetsavtal.

Henrik Hovlind och Daniel Drott hinner också påpeka för oss att det är produkternas enastående kvalitet, starka varumärken och unika konkurrensfördelar, som skapar framgång och lönsamhet. Sedan är det dags för dem att ta emot nästa grupp av informationssugna återförsäljare.

Daniel Drott och Henrik Hovlind

Från golf till all-round
Det började 2007 när Torsten Jansson och New Wave köpte det amerikanska företaget Cutter & Buck, vars främsta ambassadör var och är den svenska elitgolfaren Annika Sörenstam med en oändlig CV av priser och utmärkelser inom golfen.
Affären blev mycket uppmärksammad och framgångarna i Europa lät inte vänta på sig, även om ambitionerna var större än så.

– År 2015 fick vi chansen att börja om från början med en kollektion som vi själva tagit fram och som var speciellt anpassad för den nordiska och även den europeiska marknaden. Den har blivit lite mer all-round, påpekar Klas Blomqvist på Cutter & Buck.

Dessutom kan kollektionen kombineras med de produkter som Clique har och som man marknadsför med stor framgång. Den nya kollektionen vänder sig både till dam och herr och är anpassad vad gäller funktionalitet, färgalternativ och storlekar; från XS för både dam och herr till 2XL för dam och 4XL för herr.

– De bägge kollektionerna kompletterar varandra och kan lätt kombineras, vilket också är en trygghet för återförsäljarna som på så sätt får ett bredare utbud inom ramen för samma leverantör, påpekar Klas Blomqvist.
– Det om något är lite av en nyckel till framgång och lönsamhet.

Nya stjärnskott kontrakterade
Förra året fick Cutter & Buck ett treårs-kontrakt med Svenska Golfförbundet som officiell partner, vilket bl a ger tillgång till medverkan på Swedish Golf Tour, som betyder mycket för att få en bred acceptans som ett viktigt varumärke.

– Självklart värnar vi golfen och det är fantastiskt att vi nu kommer att synas på de allra finaste golfbanorna med unga superstars som Julia Engström, världens bästa 17-åring, säger Klas Blomqvist.
– Hon, liksom Jenny Haglund, är kontrakterad för Cutter & Buck som en av våra ambassadörer. Jenny vann förra året Ladies European Tour i Marocko och hon kommer i år att spela i LPGA-touren, som är bästa ligan i USA för kvinnor.

– De här tjejerna, och andra duktiga tjejer och killar, kommer att ge våra produkter ett mervärde, som är viktigt och betydelsefullt för oss.

Klas Blomqvist, som vi kunde intervjua mellan två kunddragningar, berättade också om de nya lagerlokalerna i Dingle med över 40 000 pallplatser. Han hann också med att förklara, att dragningarna har varit väldigt bra och att Cutter & Buck-konceptet har fått ett mycket positivt mottagande, vilket bådar gott för fortsatta framtida framgångar.

Viktig med säljutbildning
Nere i foajén på Stora Hotellet får vi på nytt tag i Camilla Fjordland, som slår sig ner tillsammans med oss i ett lite lugnare hörn, för att andas ut och berätta lite mer om framtiden.

– När vi nu ska titta på det här med vår inre effektivitet, så kommer vi ofelbart in på utbildning och kompetensutveckling när det gäller säljsidan, förklarar Camilla.
– Vi vill vässa vår säljkår och våra säljare till att bli de allra bästa på att sälja de tjänster som vi som företagsprofilare förmedlar. Det handlar inte om fysiska produkter i första hand, utan om att bygga varumärken, skapa lönsamhet och fånga kundernas lojalitet genom att vi och vårt arbete blir grunden för deras fortsatta framgångar.

Idag finns det ingen utbildning för företagsprofilerare eller med inriktning mot profil- och promotionbranschen. Något som är lite märkligt med tanke på att exempelvis reklambranschen har ett tämligen brett utbud av utbildningsalternativ med möjlighet till olika former av examen och certifieringar.

– Fram till ägarträffen i maj kommer vi att arbeta på att ta fram ett exklusivt utbildningspaket, som ska vara flexibelt, professionellt och skräddarsytt för New Wave Profile, poängterar Camilla Fjordland.
– Vi kommer att samverka med de främsta inom utbildning och vi kommer att välja former för utbildningen, som ska kunna tilltala de flesta och som också ska kunna leda till någon form av certifiering.

– Det handlar om en process som ständigt måste pågå, för att vi hela tiden ska kunna mobilisera mer och mer kompetens, erfarenhet och kunnande till nytta och gagn för våra kunder.

Members only
En av de stora nyheterna vid den här kick-offen var att man nu sätter ner foten och kräver att kedjans partners tar ställning; antingen går man med som en fullvärdig medlem eller så får man lämna kedjan.

– Det låter mer dramatiskt än vad det är; samtidigt är det ett både naturligt och självklart steg att ta, säger Camilla.
– Ska vi kunna stå för; Be Your Brand, så måste vi också visa att vi är ett och samma varumärke. Svårare än så är det inte; det handlar om trovärdighet och legitimitet gentemot våra kunder.

Redan idag har New Wave Profile inte mindre än 68 medlemsföretag varav 56 är fullvärdiga medlemmar och 12 företag ska välja mellan att konvertera eller lämna kedjan.

– Vi vill ha de bästa företagen på varje ort; de som ligger i framkant, som utvecklas och som är offensiva med ett tydligt kundfokus, understryker Camilla Fjordland.
– Lite är ledorden Service och Kunskap och att man ställer upp på kedjans villkor och bidrar till att stärka det gemensamma varumärket.

– Vi har fyra värdeord som ska prägla hela vår verksamhet. Det är Kunskap, Service, Trygghet och Ledarskap. Det har varit, är och ska förbli nyckeln till vår gemensamma framtid och framgång.

Det är något festligt, mäktigt och imponerande med eventen som New Wave Profile arrangerar. Det passar liksom in i lokalerna på Stora Hotellet. Kanske det inte har någon betydelse, men ändå … spegelsalens imponerande kristallkronor och den fantastiska takmålningen i jugendstil från renoveringen 1904 och alla de västgötska landskaps- och stadsvapnen. Det är nog i alla fall lite av Be Your Brand trots allt.

Verktygslåda för New Wave Profile eller What we do in 34 steps;

• Kampanjyta
• Profilbiblioteket
• Brandbox
• Kataloger
• Web-sida
• Digi Dr
• Digitalt motionssystem
• Profilreklam
• Emballage
• Eventkit
• Intranät
• Sociala medier
• Förädlingsorder
• Grafisk manual
• Web2Print
• 50 ways to Be Your Brand
• Branschstatistik
• Sommargåvor
• Julklappar
• Personalkläder
• Give Aways
• Lokalt aktivitetstöd
• Produktutbildning
• Grafiskt seminarie
• Ägarresa
• Kickoffer
• Unika produkter
• Central marknadsavdelning
• Central marknadsplan
• Sortiment för märkning
• NWP News
• Unik bildbank
• Fasadskyltar
• Expokit (beachflaggor, roll-up, bardisk mm)