Mindre medieinvesteringar 2012

Publicerad
2013-04-08
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade återigen kraftigt i december och även för helåret uppvisar investeringarna en tillbakagång jämfört med samma period föregående år. I december backade medieinvesteringarna med nästan 10% och totalt för helåret uppvisar investeringarna en nedgång om drygt 2%. Totalt förmedlades under december 900 miljoner kronor och totalt för året 13,2 miljarder.

Helårssiffrorna för 2012 uppvisar negativa tillväxttal för samtlig printmedia och sämst ut är dagspress som minskar kraftigt både i storstäderna och på landsbygden. Även mediekatego-
rierna utomhus och radio backar kraftigt för helåret vilket sammantaget leder till en tillbakagång för de totala medieinvesteringarna för 2012 jämfört med året innan.
För december månad backar medieinvesteringarna med nästan 10% och samtliga mediekate-
gorier backar med undantag för TV och sök. Nya bottenrekord noteras för flera printkategorier och både landsortpress och kvällspress ser sina annonsvolymer minska med över 30% jämfört med samma månad föregående år.