Optimism i monter- byggarbranschen

Publicerad
2013-04-03
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

Under EXPOdagen i början av december förra året, monterbyggarbranschens egen leverantörsdag, presenterade Sveriges EXPOförbund, sin senaste EXPObarometer.
Där framgår att de svarande enkätföretagen ännu inte upplever någon större konjunktur-
nedgång.

Optimism i monterbyggarbranschen

– Det finns fortfarande positiva signaler bland företagen vad gäller omsättning, orderingång och personalförändringar. Man är dock förberedd på en eventuell konjunkturnedgång genom att proaktivt ökat sälj- och marknadsföringsinsatser och sprider riskerna på fler kunder i fler branscher, säger Peter Bergh, branschansvarig för EXPOförbundet.

EXPObarometern görs halvårsvis bland monterbyggarföretagen och leverantörer till branschen.

• 52% av företagen har ökat omsättningen under det tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

• 27% bedömer att orderingången ökar i det fjärde kvartalet jämfört med motsvarande kvartal föregående år. 50% bedömer att orderingången är oförändrad.

Barometern visar att 16% av företagen kommer att utöka sin personalstyrka under det fjärde kvartalet i år och att 75% har en oförändrad personalstock.

• 46% budgeterar för en ökning i nästa års budget vilket signalerar en framtidstro på markna-
den. 27% budgeterar för en minskning i budgeten.

För att förbereda sig i en eventuell lågkonjunktur säger 37% av företagen att de har ökat sina marknadsförings- och säljinsatser och sett över organisation och befattningar. 35% har ökat antalet kunder i samma syfte. 30% har sett över samarbeten och möjliga allianser.