Trots ett rejält snöoväder och ett par insnöade talare och besökare blev 3DP-dagen i början av december förra året en intressant konferens. Utöver de nio konferenspunkterna blev det bra dialoger i sponsorhallen, där besökare kunde få klämma och känna på produkter samt se ett antal maskiner in action. Totalt slöt ett sjuttiotal personer upp på Kistamässan.
3DP visualiserar idéer
Don Carli, IT-strateg från New York-baserade Nimahunter, gav ett brett och strukturerat mark-
nadsperspektiv utifrån sin horisont på andra sidan Atlanten. Några av de viktigaste utveck-
lingarna i USA just nu är samarbeten mellan företag, universitetsvärlden och organisationer. Samtidigt är stora delar av militärindustrin pådrivande i den tekniska utvecklingen.
Jonas Runberger, från White arkitekter, talade om hur 3D-print kan hjälpa arkitekter att visualisera idéer och vara ett verktyg i experimentarbete som t ex ska kunna leda till bättre användning av material, återvinning och större hänsyn till miljö.
Sedan var det Pär Nobring från R.A.P.S, som visade olika prototyper och hade även med sig leverantören Envisiontec och deras representant Darrin Dickinson.
Kenny Johansson, Acron-form, var en av talarna och fokuserade framför allt på plastmaterial, deras egenskaper och användningsområden.
Andra aktörer var Kalle Grennfalk, Solidmakarna och Evald Ottosson, Protech, som hade med sig en uPrint-maskin som stod och körde ut produkter under dagen.
Nora Touré, försäljningschef hos den franska tjänsteleverantören Sculpteo, förklarade hur företaget på tre år byggt upp en infrastruktur, för att sälja direkt till konsument och samtidigt låta konsumenten bli delaktig i utformningen av produkterna.
Delaktigheten kommer från funktioner på webbplatsen och via appar där slutkunden själv på ett enkelt sätt kan bygga och modifiera sin produkt, oavsett om det är ett skal till Iphone eller en keramikvas. Själva intjäningen ligger i att Sculpteo 3D-printar produkten.
Text/Foto; Mattias Kristiansson
www.3dp.se