Så var det klart. Ett nytt år, en ny tidning och så rullar det på igen. Tänk om tandläkarbesöken kunde gå lika snabbt som helgerna. Jag tycker det var som i förra veckan jag avnjöt det första julbordet inför säsongen. Denna gång på Kaknästornets restaurang tillsammans med en av mina bästa vänner och hans familj. Utsikten över Stockholm var ögonbedövande vidunderlig; hela huvudstaden låg inbäddad i ett täcke av snö och rimfrost, precis så vackert som Peter Jöback sjunger om staden.
Men det var då och nu väntar vi på dagsmeja och sol, på värme och ljus. Under tiden kan vi ju fundera lite på vad 2011 kommer att betyda. Om arbetslösheten ska minska på allvar i USA, om inflationen i Kina kommer att fortsätta att oroa världsekonomierna eller om socialdemokraterna kommer att överleva som parti. Vill man bekymra sig lite för säkerhets skull, så finns det gott om problemställningar att gotta sig i.
Annars kan man ju se sig omkring och försöka hitta glädjeämnen i både stort och smått. Ett sådant tillfälle hade jag när jag träffade Johan Aronsson på nystartade IC Design och när han berättade om deras succé; beachflagga.se, som är en hemsida som bara marknadsför en enda produkt.
Ett annat tillfälle var när jag imponerad lyssnade på Stefan Johansson och den drygt 25-åriga historien om Stema Screen.
Ung och nystartad eller etablerad och erfaren. Det finns alltid något att lyssna till, att lära sig och inspireras av. Och det är det som vi hoppas kunna förmedla till våra läsare. Känslan av att det alltid finns något man inte tänkt på, inte visste eller inte har prövat på. För en sak kan man vara säker på; man blir liksom aldrig helt färdig. Det finns alltid något nytt att göra, testa, utveckla och försöka sig på.
Kanske är det inte tekniken, produkterna och hårdvaran som främst kommer att förnyas och förändras den närmaste tiden. Kanske är det på relationssidan som det kommer att hända saker. Hur vi organiserar och kommunicerar – internt och externt; mot leverantörer och medarbetare likväl som mot kunder och marknader.
Det kan handla om allt från personliga möten på mässor och utställningar till sättet att formulera budskapet och formerna för att skicka det till de målgrupper som vi vill nå. Och om det är så att vi kommer att fokusera mer på relationer i dess vidaste bemärkelse, så tycker jag det ska bli riktigt spännande.
Jag har en vän på Facebook, en välkänd profil i den här branschen, som alltid varje måndag börjar med att skriva till oss andra; ”Härligt det är måndag! En ny spännande vecka väntar full med möjligheter.”
Alltid så full av optimism och entusiasm. Och jag lovar; det smittar av sig, för varje gång jag får hans måndagshälsning, känner jag att det är precis så här det ska vara. En ny spännande vecka full med möjligheter – härligt!