Fespa i samarbete med CSGIA

Publicerad
2013-01-02
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Print & mer

Nu utökar Fespa sina aktiviteter i Asien med lanseringen av Fespa Kina 2013. Det är den första Fespa-mässan i Kina och den kommer att äga rum 18-20 november 2013 på Världsutställningen i Shanghais utställnings- och kongresscenter.

Den arrangeras tillsammans med CSGIA (China Screenprint och Graphic Imaging Association), som är associerad Fespa-medlem i Kina.

CSGIA har arrangerat utställningen varje år sedan 1983, omväxlande i Guangzhou och Shanghai och den har lockat allt fler utländska utställare. Den sista CSGIA-utställningen i november 2011 omfattade ett mässområ-
de på 25 000 kvm, med mer än 400 utställare och totalt över 18 000 besökare.

– FESPA har länge velat öka sin närvaro i Kina och vi är övertygade om att samarbetet med vår associerade medlem i Kina är det bästa sättet för oss att göra det på. CSGIA är en populär mässa som lockar en dynamisk publik. Det var 47% av besökarna som var där för första gången 2011, påpekar Nigel Steffens, Fespas VD.
– Vi tror att Fespas globala renommé kan bidra till att locka de stora digitala leverantörer för vilka Kina är en affärskritiskt viktig marknad.

– Vi ser att den digitala trycktekniken spelar en betydande roll i den framtida trycksaksproduktionen i Kina, inte minst eftersom statliga regler för tillverkande företag lägger större vikt vid hållbarhet, framhåller Pei Guifan, ordförande i CSGIA.
– Vår CSGIA-mässa har traditionellt fokuserat på konventionell tryckteknik, screentryck och förbrukningsvaror, men det är dags att se till att besökare till vårt evenemang kan se det bästa av screentrycket. Samtidigt ökar det deras förståelse för de möjligheter som kommer med digitaltrycket.

Fespas Asien-ambassadör Anders Nilsson menar att marknadens positiva respons på Fespa Asien 2011 visade på aptiten i hela Asien för en utställning av Fespas kaliber.

– Storleken och betydelsen av den kinesiska marknaden motiverar en särskild närvaro och innebär en möjlighet att stärka befintliga relationer och skapa nya med våra medlemmar och den asiatiska tryck-
branschen.

– Vi kommer att arbeta nära CSGIA och andra viktiga intressenter för att skapa ett evenemang som lämnar efter sig ett positivt arv och stöder våra kinesiska kollegor med nästa fas i deras utveckling och tillväxt, avslutar Anders Nilsson.