Långt ifrån schack matt

Publicerad
2012-12-18
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Ledare

Vi sitter i de vita lädersofforna i den atriumliknande loungen på Kosta Boda Art Hotell, som nyligen tilldelats Stora Turismpriset 2012. Här befinner vi oss omgivna av en imponerande samling av Ludvig Löfgrens fantastiska konstverk; dödskallar i olika utföranden för tankarna till 1600-talets vanitasmåleri.
Utanför blåser en kylig höstvind bland de kala träden och längs Stora Vägen håller man på att sätta upp juldekorationerna. Två miljoner lampor ska skänka julkänsla till hotellets och outletens besökare.

Fast det är inte det vi pratar om med Torsten Jansson, VD och koncernchef för New Wave Group. Vi pratar om vad som hänt och vad som kommer att hända med svensk och internationell ekonomi och med olika bransch-
segment. Vi är ense om att 2012 är ett förlorat år och att en återhämtning knappast är att vänta under 2013 heller, kanske börjar den så smått 2014.

Torsten menar att det 2008 var fritt fall, men att det nu är annorlunda. Nu är krisen mer oförutsägbar, mer oberäknelig. Han spår också att vi kommer att få se fler konkurser och fler uppköp och rockader nu än då. Marknadens aktörer kommer att byta roller och placeringar, ungefär som i schack; fast utan schackets strikta regler.

Det pratas om hur stor nedgången har varit i branschen och siffrorna varierar. Ingen tycks ha ett grepp om helheten; har branschen tappat 10% eller 20%?
Förresten vad är branschen? Torsten tycker att det är svårt att definiera den tydligt, även om NWG länge organiserat sig efter; Profil, Sport&Fritid och Gåvor&Heminredning.

Jag funderar på om ett fel kan vara de låga ingångskostnaderna för att starta ett företag inom t ex profil, att kortsiktigheten och lycksökeriet kan ta överhand. Samtidigt slås jag av att Torsten Jansson skapade sin koncern med att börja trycka T-shirts hemma i föräldrarnas tvättstuga.

Eller kan problemet ligga i att en redan heterogen bransch är så splittrad och att gemensamma ansträng-
ningar för att bredda slutkundsmarknaden helt lyser med sin frånvaro. Bråk om vem som ska vinna slut-
kundskriget eller hur många branschmässor det ska finnas, lär inte innebära att slutkundsmarknaden ökar.
Kanske är mässor som marknadsföringsaktivitet passé, filosoferar Torsten. Kanske måste vi hitta andra analoga och digitala vägar för effektiv marknadskommunikation.

Så glider samtalet in på framtiden igen. På att branschen trots allt präglas av en allt högre professionalism och seriöst kvalitets- och miljötänkande. Den nödvändiga föryngringen tycks fått fart och antalet kvinnor i företagsledande positioner ökar. Det är, menar Torsten Jansson, vi själva som skapar våra förutsättningar; oaktat låg- eller högkonjunktur. Det är viktigt att på alla nivåer ha klara mål och genomtänkta strategier. Då är man långt ifrån schack matt.

Med det i bakhuvudet ber jag och mina medarbetare att få tacka för det här året och önska En Riktig God Jul och Ett Gott Nytt År!

 Ledaren

Lars Knapasjö