En undersökning från företagets DIBS visar, att försäljning i mobiler blir en allt viktigare del av e-handeln.
15% av samtliga konsumenter och 23% av dem mellan 15 och 34 års ålder e-handlar med smarta mobiler eller surfplattor.
I Stockholm har hela 28% av konsumenterna e-handlat med smarta mobiler. I övriga städer har 13% av konsumenterna handlat med mobiler, medan ännu bara 9% av dem, som anger att de bor på landsorten.
l hela landet är det fler män (16%) än kvinnor (13%) som handlar med mobiler.
– E-handel genom mobiler blir mer integrerat i butikernas digitala försäljning och samtidigt ett alltmer naturligt inslag i många konsumenters köpvanor.
– Volymerna inom handel genom mobiler är visserligen ännu relativt begränsade, men ökar snabbt när beteendet sprider sig till nya kundsegment, säger Eric Wallin, VD på DIBS.
iPhone-app populärast
Fler konsumenter handlar genom appar (55%) än genom webbläsare (45%). Apples produkter används som plattform av 65% av konsumenterna som handlar genom mobiler.
Av de konsumenter som handlat via mobiler eller surfplattor har 25% gjort det via iPhone-appar, 10% via iPad-appar, 15% via appar i andra smarta mobiler, 5% via appar i andra surfplattor, 15% via webbläsare i iPhone, 15% via webbläsare i iPad, 10% via webbläsare i andra smarta mobiler och 5% via webbläsare i andra surfplattor.
Betalar i mobilen
Mobilhandel är en del av e-handeln, vilket speglar betalningsvanorna och konsumenterna använder många olika sätt att betala. Hela 57% av de svenska konsumenterna som handlat med mobil har betalat med kort, 9% med internetbank och 19% med faktura.
Precis som vid vanlig e-handel bör alltså e-handlare erbjuda många olika betalsätt för att inte gå miste om kunder.