NWG ska fortsätta växa

Publicerad
2012-11-02
Skribent
Redaktionen

Omsättningen för New Wave Group AB uppgick under andra kvartalet till 1 075 miljoner kronor, vilket är 5% högre än året innan. Rörelseresultatet blev drygt 58 mkr eller 14 mkr mer än motsvarande period 2011. Även kassaflödet förbättrades med mer än 106 mkr och uppgick till nästan 133 mkr.

På halvårsbasis blev omsättningen 2 050 mkr (+5%), medan rörelseresultatet blev lägre; 61 mkr mot tidigare 90 mkr.

Osäker prognos
Försäljningsutvecklingen under den senare delen av första halvåret 2012 gör dock prognosen osäkrare än tidigare och om utvecklingen inte förbättras förväntas omsättningen bli omkring 2011 års utfall och resultatet något sämre än fjolårets utfall.

– Efter årets andra kvartal kan vi konstatera att konjunkturutvecklingen i Europa blivit sämre och påverkat oss mer än förväntat. Framförallt är det på försäljningskanalen Profil som marknaden har försämrats, en utveckling som vi inte förutsåg, säger Torsten Jansson, VD och koncernchef på New Wave Group.

– Vi hade i våra beräkningar trott på en svag marknad i Sydeuropa, men tyvärr minskar hela profilmarknaden i centrala och norra Europa. Geografiskt är det egentligen bara USA som vi är nöjda med och som i stort sett följer planen.

Utvecklingen backar 2013
Torsten Jansson tror, att marknadsutvecklingen blir svår under hela året och troligen även under 2013. Detta medför att man kommer att utföra ytterligare besparingar för att minska kostnaderna. Förutom sämre försälj-
ning pressas även bruttovinsten av en tuff marknad. Osäkerheten i företagets prognos är stor och för att den ska infrias får inte marknaden försämras ytterligare. Utvecklingen i början av tredje kvartalet har varit svag.

– De saker jag tycker är positivt är vårt kassaflöde, att vi har ett välbalanserat lager och en stark balansräkning, poängterar Torsten Jansson.
– Jag gör också bedömningen att vi trots en lägre försäljning faktiskt tar marknadsandelar på Profil, vilket borgar för en god utveckling när konjunkturen vänder.

– Sport & Fritid har gått ungefär som planerat under kvartalet och i segmentet Gåvor & Heminredning ser vi att våra besparingsåtgärder börjar ge resultat. Så trots den rådande situationen tror jag mycket på framtiden – vi har ett bättre och starkare management än någonsin – och vi skall fortsätta växa och skapa värde.