Nyans, volym och dimension är hörnstenarna i den nya kampanjen för Arctic Volume sortimentet; Explore the Volume, där fotografen Vincent Skoglund och designern Tobias Allansson lekt med skala, form och perspektiv på nya och oväntade sätt.
Den femte färgen
Papperets nyans är en väsentlig egenskap att ta i beaktande vid pappersvalet. Vad vill man uppnå? Är det högsta möjliga tryckkvalitet, färgåtergivning, kontrast eller god läsbarhet och en exklusiv känsla? I tre lekfulla motiv varieras pappersvalen och anslagen i kampanjen, för att visa de olika möjligheter som står till buds med Arctic Volume‐sortimentet.
Olika nyanser ger olika tryckresultat och färgtemperatur, som bidrar med den sista viktiga finputsen av den känsla man vill förmedla, anser Annika Andréasson, Market Communication Project manager på Arctic Paper S. A.
Klurigt team bakom kampanjen
Vincent Skoglund är känd bl a för sina oväntade grepp inom mode‐ och produktfotografi. Sportprodukter är en specialitet. På hans bilder blandas vardagligheter med extremsport – här hänger snowboarden på torkstrecket medan pisten röjs med dammsugare.
Tobias Allansson är ofta ansvarig för kluriga idéupplägg, som bl a framgångsrikt använts av Burton och Adidas.
I den nya kampanjen för Arctic Volume‐sortimentet är detaljerna välkända, men perspektiven förvrängda. Synålen är gigantisk, medan klädesplaggen är pyttesmå … eller?
Svenska kakor på Arctic Volume Ivory
En som nyligen använt Arctic Volume Ivory är Susanne Reali, biträdande förläggare på Bokförlaget Max Ström. Boken heter Svenska kakor och har blivit mycket populär. Receptböcker bör ha lång livslängd eftersom de går ofta i arv. Dessutom är det viktigt att bilderna är inspirerande och kommer till sin rätt.
– Tillsammans med vår formgivare funderade vi en del över pappersvalet. Hon ville gärna se ett obestruket papper, med den känsla som det ger. Jag förespråkade ett bestruket där bilderna kommer fram lite bättre. Till sist enades vi om Arctic Volume Ivory, som vi tyckte kombinerade både känsla och tryckegenskaper. Det har en härlig
papperskänsla och dessutom en nyans som vi gillade, en ton som ger lite värme i bilderna, säger Susanne Reali.
Arctic Volume sortimentet, med sina unika matta pappersytor och en naturlig papperskänsla, ger text och bilder ett balanserat och behagligt uttryck. Med tre nyanser och en mängd olika ytvikter ger Arctic Volume‐sortimentet unika möjligheter att finjustera pappersvalet så att det passar uppdraget.
Arctic Volume HighWhite är det perfekta valet för den som söker hög kontrast och en krispig look. Arctic Volume White med sin vita yta gör papperet väldigt flexibelt och användbart. Arctic Volume Ivory ger en varmare känsla, fortfarande med det bestrukna papperets finish.