Under oktober förmedlades medieinvesteringar, via Sveriges Mediebyråers medlemmar, till ett totalt värde om ca 1,6 miljarder kronor.
Det är en ökning med 6,6% , eller 100 miljoner kronor, jämfört med oktober 2021.
Dessa siffror visar att det är en uppåtgående trend för medieinvesteringarna, för en del mediekategorier åtminstone. Den kategori som såg högst tillväxt mot fjolåret var Online video, som växte 29,8%. Även Utomhus/trafikreklam, Radio, TV, Sociala medier och Fackpress ökade under månaden.
– De klart största ökningarna står Online Video, Radio och Utomhus/trafikreklam för – alla med ökningar på över 25%. Dessa tre mediekategorier noterar också i oktober all-time-high; aldrig förr har så mycket pengar investerats en enskild månad i dessa kanaler, säger Jochum Forsell på Hear Mediebyrå.
Även TV, den största kategorin, ökade med 10,9% och behåller sin attraktionskraft hos annonsörer och byråer, trots minskat tittande. Det är tydligt att bred och hög räckvidd är viktigt för många annonsörer, vilket tillväxten inom Utomhus/trafikreklam och Radio också vittnar om. Print, som under valperioden i september ökade, vände tillbaka till ett minus under oktober och de samlade printköpen minskade med 14% jämfört med oktober 2021.
Det största enskilda tappet svarade däremot DR/Annonsblad för, som minskade med 35,9%. Samma kategori är även den som backat mest hittills i år. Övriga kategorier som visade röda siffror under månaden var; Populärpress, Dagspress storstad, Bio, Online display, Sök, Dagspress landsort och Dagspress kväll.
(samtliga illustrationer på denna sida kommer från Sveriges Mediebyråer)