Tre om tre; återförsäljare

Tre om tre; återförsäljare

Publicerad
2022-11-08
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Vi har frågat tre återförsäljare av profil- och promotionprodukter, om vad de tyckte om höstens upplaga av Nordic Profile Fair Hybrid och deras ställning till den digitala mässan samt hur de ser på omvärldsläget.

Thord Claesson
ClaBris 4Sign Mjölby

Besökte ni den fysiska mässan och/eller den digitala?

– Vi på ClaBris 4Sign Mjölby, valde den fysiska mässan. Då möten mellan människor, varken går att uppfylla eller överträffa digitalt. Affärer är något, som vi tycker, kräver möten mellan individer.

Vill ni endast ha fysiska mässor eller är digitalt ett bra komplement?

– Jag tycker som sagt, att de fysiska mötena ger bättre inspiration och kontakt med leverantörerna, något som ett digitalt möte inte kan ge på samma sätt.

Hur tror ni att branschen kommer påverkas av den stundande lågkonjunkturen?

– Som vid alla tidigare konjunktursvängningar, är det lätt att många väljer bort profilprodukter. Så jag tror det är oundvikligt, att vi i den närmaste framtiden, kommer se en ordentlig nedgång. Det gäller dock att vi är på tårna och ser till att klara oss ur detta också.


Roger Lobergh Masterdesign

Besökte ni den fysiska mässan och/eller den digitala?

– Vi besökte mässan fysiskt och lät bli den digitala varianten. När vi kan ha fysiska mässor, ser vi inget värde i den digitala mässan – som är svår att få levande i det formatet.

Vill ni endast ha fysiska mässor eller är digitalt ett bra komplement?

– Helst endast fysiskt. Eftersom att det inte är så många branschträffar om året, är mötet mellan människor otroligt viktigt. Dock måste mässan utvecklas mer, om utställare och besökare ska avsätta tid och resurser att närvara. Tror det måste bli mer fokus på ett kunskapsutbyte, inom exempelvis hållbarhet och hur vi paketerar vårt media.

Hur tror ni att branschen kommer påverkas av den stundande lågkonjunkturen?

– Det kommer vara helt individuellt. Vi har gått igenom kriser förr och jag tror, att den som har förberett sig och är aktiv, kommer att klara sig bättre. Det beror även på hur ens riskspridning ser ut i kundportföljen, d v s hur spridningen ser ut mellan olika branscher. I utmanande tider behöver vi förstärka oss mer i kommunikationen med kunderna, om vilket värde vårt media skapar och att företag i mer utmanande tider behöver synas ännu mer.


Joachim von Carlsburg Profeel

Besökte ni den fysiska mässan och/eller den digitala?

– Jag gjorde ett aktivt val och besökte mässan fysiskt, då dessa mässor är bra mycket roligare. Dessutom känns det, som att man får ett bättre utbyte med branschkollegor och nya kontakter, när man kan träffas ansikte-mot-ansikte.

Vill ni endast ha fysiska mässor eller är digitalt ett bra komplement?

– Personligt skulle jag föredra, att man endast kör fysiska mässor två gånger om året som nu. Digitala möten har vi redan med våra leverantörer, som vi redan har en god relation till.

Hur tror ni att branschen kommer påverkas av den stundande lågkonjunkturen?

– En stundande lågkonjunktur? Det märker vi inget utav. Att alla skriverier om lågkonjunktur, tror jag är mest farlig, då den spär på, just, lågkonjunkturen. Har man lite is i magen, så ska det inte vara några problem.

.