Under september förmedlades reklaminvesteringar, via Sveriges Mediebyråers medlemmar, till ett totalt värde över 1,3 miljarder kronor.
Det är en ökning med 4,5% eller 57,5 miljoner kronor, jämfört med september ifjol.
Fortfarande kan man härleda ökningen till de traditionella val-medierna, där de politiska partierna köpt utrymme i tidningarna inför riksdagsvalet den 11 september.
Under september 2022 var det framför allt kategorier Dagspress kväll, Utomhus/trafikreklam, Bio och Dagspress landsort som såg den högsta tillväxten. Förstnämnda ökade hela 44,7% jämfört med fjolåret.
– Valet har även påverkat TV-köpen tydligt under september. En ökning om 9% jämfört med tidigare år, kan i stor utsträckning härledas till valet, eftersom TV-köpen generellt har legat stilla eller till och med minskat under 2022, säger Jochum Forsell på Hear Mediebyrå.
– Lite överraskande backade de digitala kanalerna med 4%. Sannolikt är detta bara ett hack i kurvan. Detta då de digitala kanalerna tar en allt större plats i mediemixen och kommer att fortsätta växa över tid.
Under september gjorde kategorin Populärpress det största tappet, om totalt 22,1%. Detta följs av medieinvesteringar i framför allt DR/Annonsblad, Sociala Medier, Sök, Radio och Online display.
Ackumulerat, januari-september 2022, har de totala medieinvesteringarna nått en omsättning på ca 10,4 miljarder kronor. Det är en ökning med 7,3% jämfört med samma period 2021.
(Samtliga illustrationer/bilder kommer från Sveriges Mediebyråer)