Det japanska arvet lockar

Det japanska arvet lockar

Publicerad
2022-08-01
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det är på Karduansmakargatan 2C i Stockholm, som man finner Vikingsun – ett företag som går mot strömmen i spåren av pandemin.

Vi bokar en tid för ett videomöte med Gabriel Gustafsson, som för ett år sedan fick kliva upp i rollen som VD.

Text – Elmer Törnquist
Foto – Vikingsun/arkiv

Mindre tid på jobbet och i sociala sammanhang, tillsammans med mer tid hemma och ett ökat intresse för matlagning. Det är en ekvation, som har resulterat i att distributören Vikingsun ökat omsättningen 50% … två år på raken. Fast det finns fler variabler att ta hänsyn till.

– Både 2020 och 2021 har varit otroligt bra år för vår del och jag tror att det finns två anledningar till det, säger Gabriel Gustafsson.
– Först och främst är det många som varit hemma mer. Därför har man inte gått på krogen och inte rest i samma utsträckning som förr.

– Då faller det sig ganska naturligt, att man lagar mer mat hemma och snabbt inser hur mycket enklare matlagningen blir, med kvalitativa redskap. En bättre kniv, en gedigen skärbräda och en bra stekpanna, då blir allt mycket roligare också.

Till höger; Gabriel Gustafsson

Ökad exponering
Dessutom nämner Gabriel, att den ständigt ökande e-handeln har gynnat dem något kolossalt.

– Profilhandeln står för ungefär 20% av vår omsättning, men det som är intressant, är våra återförsäljare inom detalj- och fackhandeln; där den största ökningen för oss har skett, fortsätter Gabriel Gustafsson.
– Ta exempelvis de stora butikskedjorna i fackhandeln. De har fått anpassa sig under pandemin, till att bli mer av en e-handlare.

– Man har flyttat fokus från att ha ett visst antal hyllplatser i butiken, som ska delas av alla leverantörer och egna varumärken, till att kunna visa upp ett mycket större sortiment online.

Högre gränser
Ett beslut från riksdagen fattades år 2020, att man skulle införa en skattefri gåva, kallad corona-gåvan, på upp till 1 000 kronor under året, exklusive julgåvan som då var på 450 kronor. Totalt sett kunde man alltså ge gåvor till personalen på upp till 1 450 kronor.
Året efter, 2021, ökade beloppet på julgåvan med 50 kronor och den skattefria corona-gåvan med 1 000 kronor. Totalt kunde man alltså ge presenter till en summa om 2 500 kronor under fjolåret.

– För hela profilbranschen har det här haft en otroligt positiv påverkan. Många arbetsgivare har fått bättre möjlighet att köpa fler och dyrare presenter till sina anställda, berättar Gabriel Gustafsson.
– Det har gynnat oss också, eftersom att nästan alla våra produkter har ett högre pris än beloppet för julgåvan.

En annan grej man märkt av, är att en del, istället för att köpa en produkt att ge bort till en person, valt att kanske köpt tre knivar att ge bort.

En lyckad chansning
En viktig faktor för att kunna möta den efterfrågan som skapades, är givetvis att även kunna leverera produkterna som ska säljas. Här har en stor lagerhållning spelat en avgörande roll.

– Vi vet ju om, att det är många som tidigare har haft mycket problem, med att man har haft för stort antal artiklar på lager, säger Gabriel Gustafsson.
– Fast under pandemin var det istället flera som kunde öka sin lönsamhet, just på grund av att man redan hade en god lagerhållning.

– Samtidigt som många tog det säkra före det osäkra, när man inte visste hur länge det skulle hålla i sig, chansade vi rätt och beställde hem stora volymer redan från början.

Det var en lyckad chansning. Fast trots att de vågade satsa på stora lager under pandemin, har det däremot varit en stor utmaning att balansera det mot skenande fraktpriser.

– Vi har självklart behövt fylla på våra lager också. Där har fraktpriserna gjort att marginalerna krymper mycket, förklarar Gabriel Gustafsson.
– Innan allt det här, då kostade en container 3 000 dollar att ta hem till Sverige. Nu kostar samma container 15 000 dollar.

Ökningen motsvarar ganska exakt 400% och det är något som drabbar alla, i alla branscher och självklart, till slut även slutkunden.

Framtidsspaning
Ett antal gånger under de senaste åren, har vi sett hur man först lättar på restriktionerna och ett antal veckor senare, sätter in dem igen. I februari lyfte man på restriktionerna igen, för sista gången. Frågan är, hur kommer marknaden och framtiden se ut framöver?

– Jag både hoppas och tror att många kommer fortsätta laga mycket mat hemma, speciellt eftersom att vi har fått mersmak för det nu, konstaterar Gabriel Gustafsson.
– Många kommer nog vilja utveckla sina nyfunna talanger och bättra på smakupplevelsen. Fast jag tror också, att det kommer kombineras med restaurangbesök i större utsträckning.

Ett annat givet faktum, enligt Gabriel, är att resandet kommer ta fart igen. Fast kanske inte riktigt lika utbrett som tidigare.

– Däremot kommer affärsresandet garanterat minska, nu när de digitala lösningarna fungerar så bra som de ändå gör, fortsätter Gabriel.
– Färre middagar för representation på restauranger, i kombination med ett ökat matlagningsintresse kommer även fortsättningsvis gynna oss.

Ett beteende som kommer hålla i sig, är onlineshopping. Det gäller i alla åldrar och alla generationer.

– Nu har ju verkligen alla lärt sig det här med e-handel och samtidigt har frakt och leverans blivit både bättre och bekvämare, förklarar Gabriel Gustafsson.
– Jag är rätt säker på, att ju mer som säljs på nätet, ju mer gynnsamt kommer det bli för hela branschen – det blir lättare att visa en större bredd, av vad som finns att sälja.

Vuxit in i rollen
Det är nu lite drygt ett år sedan Gabriel Gustafsson tog över stafettpinnen från Johan Almling, i alla fall officiellt sett. Sedan den 1 april 2021, mitt under pandemin, är det Gabriel som är VD på Vikingsun.

– Fast grejen är den, att Johan har varit smart och planerat i god tid för överlämningen. Under de senaste 4-5 åren har jag fått mer och mer ansvar, medan jag var vice VD, säger Gabriel Gustafsson.
– På så sätt har jag, sakta men säkert, fått växa in i rollen och när Johan väl kände att det var dags, visste han att jag var redo att axla det här.

På samma sätt har det därför inte varit dramatiskt för Gabriel, med nya uppgifter. Det egentligen enda han kan känna, är ett ökat ansvar och att han sedan dess, har behövt ha ett annat överseende och tänk i den nya rollen.

– Fast jag måste ändå säga, att det är kul att vara VD nu under en period när det går så bra som det ändå har gjort. Det finns en enorm efterfrågan på våra produkter och våra varumärken är väldigt eftertraktade, konstaterar Gabriel.

Något annat han talar väldigt gott om, är att företagets inriktning på kniv- och köksprodukter till profil- och fackhandel, passar som hand i handske.
Gabriel är nämligen utbildad kock i grunden och har nästan 7 års yrkeserfarenhet som kock på Hotell Havsbaden i Grisslehamn samt Högfjällshotellet i Vemdalen och Hotell Klövsjöfjäll i Jämtland.

Deltagare på en knivslipningskurs

Att kunna träffas igen
Den kanske största framgångsfaktorn för Vikingsun, är nog deras engagemang att inspirera och förmedla kunskap. Självklart gällande deras egna produkter, men även om matlagning på mässor och på plats i butik.
Det har gjort att de har tagit fram ett eget koncept, som kombinerar en kurs i knivslipning och en plats för god mat och dryck. En lyckad satsning, där både återförsäljare och privatpersoner, kan lära sig konsten att slipa knivar på ett japanskt sätt. Den som sköter alltihop, är Gabriels broder Paul Gustafsson; knivexpert och eventchef.

– Under pandemin har vi i princip inte kört några event eller kurser. Fast saken är den, att många hör av sig och vill att vi ska starta igen, säger Gabriel Gustafsson.
– Vi väntar bara på rätt tillfälle att dra igång igen. Det handlar både om att alla ska känna sig trygga med att träffas igen och att vi ska ha tillräckligt med tid.

Vikingsun har, som tidigare skrivet, ökat 50% två år i rad. De har gått från 37 miljoner kronor i omsättning, till nu över 90 miljoner. Samtidigt har den tidigare ägaren och grundaren Johan Almling, sålt av sitt innehav till Storskogen.

– Våra nya ägare är väldigt bra och de har en sund syn på företagandet. De låter oss sköta mycket själva och vi alla vill åt samma håll, förklarar Gabriel Gustafsson.
– Under samma tid som vi har gjort en rekordökning, har vi däremot inte hunnit växa på personalsidan. Därför känns det tryggt att ha dem i ryggen, för framtida expansion på både nya marknader och inom nya segment.

Att det varit mycket att göra, det förstår vi alla. Fast när vi talar med Gabriel över videolänk, märker man ändå av ett tydligt lugn. Han förklarar att det finns ett mål om att de inom ett par år ska vara dubbelt så många i personalstyrkan.

Vi förstår, att Gabriel har ett mål och en vision, om hur han vill att Vikingsun ska vara och hur det ska te sig. Fast en sak är säker, det japanska kulturarvet som funnits med sedan grundandet 1994, kommer alltid finnas kvar i företagets själ.