För att guida sina kunder till en minskad klimatpåverkan, har Hemköp börjat med något man kallar för klimatsmartskyltning.
Företaget hävdar, att man är den första livsmedelskedja i Sverige som gör detta. Sedan vecka 17, i slutet av april, har de nya skyltarna exempelvis guidat kunderna till vilka frukter och grönsaker som är i säsong, växtbaserade proteinkällor och rätter gjorda på räddade råvaror. Totalt lyfter man fram sex olika varumärken och 25 produktnärabudskap.
– Detta är ytterligare ett sätt, att stärka vår position inom hållbarhetsområdet. Hemköp ska bidra till att halvera konsumenternas klimatpåverkan från livsmedelskonsumtion till 2030, och det här är ett steg i den riktningen, säger Simone Margulies, VD på Hemköp.
För dem som vill veta mer, finns även QR-koder på skyltarna som leder till mer information. Det ska vara ett sätt att inspirera och göra det lättare att välja mer klimatsmart.
Vill ha hjälp
Totalt sett står maten för en tredjedel av hushållens klimatavtryck och det är här, som konsumenterna vill ha mer hjälp och vägledning. Enligt en Sifo-undersökning vill drygt 70% av de svarande, att deras matbutik ska hjälpa dem till varor, som är bra ur en klimatsynpunkt.
Lika många kan tänka sig att ändra sitt val av en vara, om butiken informerar om en annan, som är bättre för klimatet. Detta är alltså bakgrunden till Hemköps nya satsning, som gäller i kedjans samtliga 200 butiker i Sverige.