ACG Nyström är ett företag, med flera specialistområden och samtliga var på plats, för att marknadsföra sig mot branschens intressenter.
Text/foto – Elmer Törnquist
Brodyr må vara det stora flaggskeppet, men även gravyr och digitalprint av både textilier och flaskor, är viktiga pusselbitar.
– Jag måste verkligen säga det, att det är bra tryck i besökarna. Visst, de är kanske inte så många vi först hade hoppats på, men de som är här är verkligen intresserade av det vi har, berättar Perry Sandell, affärsområdesansvarig för brodyr på ACG Nyström.
Om man tittar på området brodyr, så är det ett högintressant område. Både vad gäller Tajima TMEZ-SC1501, men även för Coloreel-enheten. Vilka man hade kopplat ihop, för att visa möjligheterna.
– I och med att TMEZ är en maskin, som har automatisk trådspänning och matar fram exakt rätt mängd tråd, till exakt rätt stygn varje gång, så blir det alltid bra kvalitet i brodyren redan vid första körningen, förklarar Perry Sandell.
– Man behöver i princip inte göra några justeringar under körning, som ofta görs med maskiner som har traditionell teknik. Det blir alltid bra resultat, även om man har oerfaren personal.– Datorn läser av designen, som laddas in, analyserar vad det är som ska broderas, avgör om det ska vara ett satin- eller rakstygn. Maskinen mäter tjockleken löpande och reglerar både pressarfot och trådmatningen, längs hela brodyren.
Perry Sandell kan även berätta, att företaget har slagit nya försäljningsrekord med denna Tajima TMEZ-SC1501.
Även anpassade trådar
Maskinen, tillsammans med direktfärgning av brodyrtråden, som matades fram av Coloreel-enheten, gjorde att man tog fram några häftiga prototyper.
– Intresset för Coloreel-enheten är väldigt högt och jag skulle nog säga, att vi i Sverige har flest av dem ute på marknaden, om man räknar per capita, säger Perry Sandell.
– Vi har 15 enheter ute i landet just nu. Samtidigt har vi ett väldigt gott samarbete med trådtillverkaren Madeira, som har tagit fram flera unika trådar.
Det handlar givetvis om en egen, anpassad tråd, för just Coloreel-enheten. Fast det finns mer att hämta här. Perry Sandell berättar bl a om något man kallar för metalltrådar, som ger den där speciella metallglansen som vissa kan vilja ha.
– Självklart finns det även ekologiska trådar; Polyneongreen, som möter upp efterfrågan på återvunnet material, för de varumärkesägare som använder miljö och hållbarhet i sin marknadsföring, fortsätter Perry Sandell.
DTG från Brother
Sverige är kanske inte känt för att vara ett typiskt T-shirtland, men under de senaste åren har DTG-skrivare kunnat räkna hem funktionalitet med DTF; Direct-to-film. Det innebär, att användningsområdena utökas något enormt.
– Det senaste från Brother är GTXpro, som också är kompatibelt, för att printa värmetransfer. Det är perfekt för alla plagg, som inte tål att printas på direkt, beroende på t ex materialkomposition, säger Perry Sandell.
– Eller att materialet inte tål pretreatmentprocessen. Perfekt om man bara behöver ett mindre antal logotyper.
Sedan har man även en större industriversion; Brother GTX 600, för storskalig produktion.
Flaskor och gravyr
På andra sidan montern, står Rolf Valkiainen framför en maskin för lasergravyr från GCC. När vi möter honom förklarar han att de nu bygger maskinerna, helt utifrån kundernas egna specifika krav.
– Det är en stor nyhet från oss och det gäller både CO2- och fiberlaser. Industrin kräver den högsta tekniska nivån och lägger stor vikt vid att märkningen ska vara perfekt, förklarar Rolf Valkiainen, affärsområdesansvarig för laser på ACG Nyström.
Nu har det gått snart två år sedan Rolf Valkiainen och kollegan Johny Sjödin sålde av sina andelar i det tidigare ACG Fyrtal, vilket fusionerades in i ACG Nyström och nu är en egen division. Det innefattar lasermaskinerna från varumärken som GCC och LaserEvo, tillsammans med den egenutvecklade flaskprintern 3sixty.
– Både jag och Johny har länge arbetat mot industri och tillsammans med Daniel Jaszczak, som sköter våra 3sixty, har det här blivit ett riktigt bra och vinnande koncept, fortsätter Rolf Valkiainen.
– Titta bara på de senaste två åren. Vi har gjort våra absolut bästa resultat någonsin. Drygt 70% av omsättningen kommer från befintliga kunder, 20% på rekommendationer och 10% har lockats från mässor och hemsidan.– Det visar, att vi med teknikerna i spetsen, har gjort ett fantastiskt bra jobb under tiden med Fyrtal och nu, kan vi skörda frukterna av det.
Även Rolf Valkiainen är nöjd med besökarna på Sign&Print-mässan, som faktiskt är den andra för året. Till hösten väntar ytterligare fem mässor, som man med spänning ser fram emot.