Under den gångna vintern har samtliga anställda, på Plantagens 131 butiker i Sverige, Norge och Finland, klätt sig i helt nya arbetskläder.
Med hänsyn till personalen, har man samarbetat vid framtagningen av de nya plaggen. Nyckelorden har varit funktion, komfort och givetvis, att de ska se snyggt ut.
– Jag känner mig så fin och den nya arbetsoutfiten är både funktionell, slitstark och bekväm, säger Anni Säflund, trädgårdsmästare på Plantagen.
– Vår arbetsmiljö förbättras med kläder, som sitter bra och är snygga. Den positiva känslan smittar även av sig, när vi möter kunderna i professionella arbetskläder, som vi trivs i.
Miljötänket går som en röd linje genom allt. De nya kläderna produceras uteslutande i Europa och alla leverantörer, är miljöcertifierade och följer EUs regelverk för både miljö och hållbarhet. De gamla arbetskläderna ska återvinnas eller återanvändas på annat sätt.
Fritt val för komfort
Den nya kollektionen är en del av planen, att både höja kundupplevelsen och de anställdas välmående. Medarbetarna kan välja mellan olika toppar och skjortor att matcha med, arbetsbyxor anpassade, för att även arbeta bekvämt på marken.
– Vi vill sända ut signaler om vilka vi är och vad vi på Plantagen står för, säger Nina Jönsson, VD på Plantagen.
– Det är först och främst genom våra medarbetare och de kundmöten som skapas, som vi kan närma oss vår vision, som är att skapa Nordens härligaste växthus.
De nya arbetskläderna har tagits fram av ett team från Stockholmsbolaget 41ALL AB. Arbetskläder är ett nytt affärsområde för bolaget, där de nya plaggen för Plantagen samt en kollektion för varumärket Joppi, är deras första kunder inom området.