Adressen är Lindögatan 55 i Norrköping, mittemot Sibylla Gatukök på Ledungsplan. Här träffar vi mannen som brinner för sitt arbete och som sätter relationen till kunden i fokus.
Han heter Stefan Forss och är VD, grundare och delägare till Promotionhuset New Wave Profile.
Text/foto – Lars Knapasjö
En trappa upp, i Promotionhusets charmiga lokaler på totalt ca 230 kvm, finns det som en liten labyrint av små rum och korridorer. Allt i en kombination av kontor, lager och framför allt showroom.
– Jag har som målsättning att 10 av 10 kundbesök ska ske här i våra egna lokaler och minst två gånger per år när det gäller de större kunderna, säger Stefan Forss.
– Det blir lugnare; fast både intensivt och avkopplande på samma gång. Produkterna och kundens mål kommer i centrum på ett annat sätt än om jag som säljare ska sitta på kundens kontor och försöka fånga hans uppmärksamhet.
Promotionhuset består i dag av tre säljare; Stefan Forss, Marcus Persson och Cecilia Rondahl samt två på backoffice; Catrin Lidetoft och Viktoria Rydberg Hansen. Genom den här organisationsstrukturen ges det mer tid till säljarna, att kunna ägna sig åt just relationsförsäljning. Att bygga relationer med befintliga och nya kunder är något av A och O här på Promotionhuset.
Sedan vet vi ju att världen är ganska liten eller vad sägs om att Cecilia eller Cilla, som började på Promotionhuset år 2016, är dotter till ägaren av Json Sport och tidigare under ett par år var arbetskamrat med Stefan, när han jobbade på det företaget.
Från Stadium och ända hit
Stefan Forss började sin yrkesmässiga karriär för drygt 20 år sedan, när han anställdes av Stadium Promotion, för att öppna ett liten kontor i Linköping. Kort efter det började han på Stadium Promotion i Norrköping. Fast år 2005 gick Ingvar Kamprad och IKEA in som delägare och promotiondelen ansågs inte tillräckligt lönsam i det nya Stadium, utan verksamheten lades ner.
– Efter det blev det 1,5 år för mig på Json Sport i Åby, en mil norr om Norrköping, för att 2007 börja på Västeråsföretaget PeGe Promotion med uppgift att öppna ett filialkontor i Norrköping, berättar Stefan Forss.
– Det blev de här lokalerna på Lindövägen 55, men under åren med början 2013 har vi byggt ut och byggt om en hel del.
Redan när filialkontoret etablerades fanns Marcus Persson med i bilden. Han kom närmast från Skeppa Profil, som sedermera köptes upp av Tools. År 2009 gick han också in som delägare och 2014 var det dags för kompanjonerna att starta eget. Man köpte ut PeGe Promotion och Svenska Promotionhuset AB bildades.
Lite kuriosa är att sommaren 2019 var det en New Wave Profile-kollega i Eskilstuna; Profeel AB, som köpte upp PeGe Promotion och införlivade företaget i den egna verksamheten.
Det bästa beslutet
I augusti 2015 gick Promotionhuset med i den största återförsäljarkedjan för produktmedia i dess bredaste bemärkelse; NWP eller New Wave Profile med 60-talet återförsäljare i Sverige och ytterligare ett 90-tal i övriga Norden.
– Jag brukar säga, att det var det bästa beslut som vi någonsin tagit, säger Stefan Forss.
– Tack vare börsintroduktionen av New Wave Group 1997 och lanseringen av konceptet för varumärkeskalibrering; Be Your Brand år 2013, har branschen generellt genomgått fantastisk förändring i form av ökad professionalism, större tydlighet och stor prioritering av kvalitet.– Vår huvudleverantör är ju New Wave Group med sin starka och omfattande varumärkesportfölj. Det är en enorm fördel för vår del, även om vi på återförsäljarsidan skulle vilja ha mer exklusiv tillgång till de viktigaste varumärken.
– Vi behöver vara mer unika och sticka ut på ett annat sätt, för att fullt ut kunna konkurrera om kunderna.– Som det är idag kan våra konkurrenter köpa in NWG-produkter till i stort sett samma förmånliga priser och villkor som vi i New Wave Profile.
De här åsikterna om ökad exklusivitet och kanske till och med egna varumärken, har Stefan Forss argumenterat för under de år, som han satt med i Marknadsrådet i New Wave Profile.
För övrigt prisar han medlemskapet i NWP med allt vad det innebär av professionell marknadsföring, attraktiva kataloger, inköpspriser, information och utbildningar samt kollegial samverkan och erfarenhetsutbyte.
Med hjärtat på rätt ställe
Det är inte bara NWP och sina medarbetare som Stefan Forss höjer till skyarna. Han pratar också och ofta om kärleken till produkterna; att gå in med hela sitt hjärta, för att ge kunden det bästa av det bästa och på så sätt stärka och vidareutveckla hans varumärke.
– Kvalitet och service är självklarheter, men du måste också älska det du gör, förklarar Stefan Forss.
– All försäljning och marknadsföring börjar och slutar med att bygga relationer på alla plan.
Promotionhuset har sin huvudsakliga marknad i Norrköping med omnejd; Finspång, Söderköping, fast det finns enstaka kunder med verksamheter även i övriga delar av landet. Det är 5-10 kunder som vardera står för en omsättning på 500 000 kronor och uppåt. Sedan är målet att ha kunder, som ger en omsättning på minst 50 000 och uppåt.
Kommunala upphandlingar är inget man lägger tid på av flera olika skäl; bl a att det ofta är för mycket administration med ett omfattande upphandlingsunderlag och för stort fokus på låga priser och därmed dålig kvalitet.
– Upphandlingar för kommunalt ägda bolag är enklare och tydligare och där har vi inget emot att delta som exempelvis när det gäller det kommunala fastighetsbolaget; Hyresbostäder. Deras senaste upphandling vann vi för övrigt.
Bra samverkan
Norrköpings kommun har drygt 144 000 invånare varav nästan 97 000 bor i själva tätorten, som placerar sig som nummer 11 bland landets städer. Kommunen gränsar i norr mot de djupa Kolmårdsskogarna och i söder mot de bördiga Östgötaslätterna. I öster har vi Bråviken och skärgården.
– Norrköping var fram till 40-50 år sedan en typisk arbetarstad med en omfattande textilindustri, som så småningom försvann och ersattes med bl a komponenttillverkning, berättar Stefan Forss.
– Fast 1997 etablerades Campus; en filial till Linköpings universitet och det blev det stora lyftet. Stadskärnan förnyades och de förfallna fabriksbyggnaderna fick nytt liv.– Idag har vi ett expansivt och mångfacetterat näringsliv och flera viktiga nätverk, som skapar kontakter och nya relationer hela tiden.
I Norrköping finns ytterligare en NWP-återförsäljare; TM Reklam & Kontor med Cecilia Lindén som VD och grundaren Thomas Lindén som styrelsens ordförande. Dessutom finns bl a Tools, Grolls och Fronta Norrköping, som bara ligger ett stenkast från Promotionhuset och vars VD är Åbysonen Antonio Mazzarella.
– Vi har en bra samverkan med alla våra konkurrenter eller kollegor; hur man nu vill se det, förklarar Stefan Forss.
För snabbare service
För 3-4 år sedan tyckte man på Promotionhuset, att förädlingsdelen tog för lång tid med transport fram och tillbaka. Det var då man började med att skaffa sig en egen värmepress för transfertryck. Nu i dagarna har man bestämt sig, för att komplettera inhouseproduktionen med brodyr och spanar in lämplig utrustning för ändamålet.
– Vi vill erbjuda en snabbare service och ett koncept för återkommande kunder, menar Stefan Forss.
– Brodyren är också ett kvalitativt komplement till transfertrycket och helt i linje med vad vi vill ge kunderna.
I planerna för den närmaste framtiden finns tankar – och ganska långt gående sådana – på att flytta till nya lokaler på minst 600 kvm och som är under produktion alldeles i närheten. Avsikten är att skapa en kompletterande yrkesbutik med ett litet smidigt lager och viss egen produktion av tryck och brodyr.
– Vi vill vara rationella och professionella. Vi kommer att begränsa vårt utbud till tre alternativ i varje kategori; Bra, Bättre och Bäst.
Bra med digital mässa
Under pandemitiden var det tidigt på våren 2020 lite turbulent och under 2-3 månader hade man korttidspermittering på 40%, men det stödet återbetalades när det visade sig att affärerna nästan var som vanligt igen.
Med brutet räkenskapsår den 31 augusti blev omsättningen 2019/2020 nästan 16,4 miljoner kronor och för år 2020/2021 är prognosen drygt 17 miljoner kronor.
– Vi har ju varit med förr och 2009 när allt bara dök, dubblerade vi antalet kundbesök och lyckades öka omsättningen per personer med ca 30%, säger Stefan Forss.
– Lite av den strategin har vi tagit med oss nu och så har vi haft draghjälp av dyrare julklappar och mer gåvor och presenter. Fast självklart har vi saknat mycket av den sociala personliga kontakten med kunder och leverantörer.– Sedan har medlemskapet i New Wave Profil varit väldigt viktig med såväl kontakter som information och kollegial stöttning.
Som NWP-företag har Promotionhuset möjlighet att förlägga kundbesök till NWGs permanenta utställning och showroom på Barnhusgatan 16 i Stockholm.
– Vi upplevde – till skillnad mot många andra – att de digitala mässorna var ett utmärkt arbetssätt för oss, förklarar Stefan Forss.
– Genom att samlas och konsekvent gå igenom det digitala materialet i form av kataloger, filmer och chattar fick vi ett superbra grepp om vad som fanns att erbjuda – inte minst när det gäller nyheter.
Be Your Brand
Under samtalets gång, som för övrigt sker vid ett av de beryktade BYB-konferensborden med devisen; Be Your Brand urfräst i bordet och täckt med en glasskiva, återkommer Stefan Forss till vikten av att med hela sitt hjärta arbeta med relationer både i marknadsföring och försäljning.
Och relationer handlar det också om i privatlivet med villa på Lindö bara fyra minuters bilfärd från kontoret. Här finns hustrun Ninna och de bägge barnen; en dotter på 18 år som siktar på bilkörkort och en son på 15 år, som suktar efter mopedkörkort.
Tillsammans med sonen blir det en del golf, när tid och väderlek så medger. Annars är den stora favoriten husbilen, med vars hjälp hela familjen ger sig ut på resor till både när och fjärran – ibland som en resa i det blå utan fastställd destination, men med känsla för relationer i fokus.