Från att varit en liten bubblare; med en del filmer på nätet, till att bli en allmänt accepterad innovation, som utökar användningsområdet för en DTG-printer.
Nu slår Folier.se på den stora trumman för DTF; Direct-To-Film.
Text – Elmer Törnquist
Foto – Lars Knapasjö
I den lilla tätorten Vagnhärad, ganska precis mellan Södertälje och Nyköping, träffar vi Richard Rindelaub, försäljningsansvarig på Folier.se och Richard Garp, försäljningsansvarig på Epson Sverige.
Framför oss står en Epson SureColor-F2100, en DTG-printer; Direct-To-Garment, som alltså printar motivet direkt på en bomullströja. Det speciella med denna, är att man under den senaste tiden har upptäckt, att den även fungerar för den som vill trycka egna värmetransfers.
– Det öppnar upp för fler användningsområden för alla. Man kan printa en T-shirt direkt med DTG eller om man ska ha till idrottskläder, så laddar man den med ett polyesterark och printar transfer, berättar Richard Rindelaub.
Med en vanlig DTG-printer är det även betydligt knepigare att printa ljusa motiv på mörka plagg. Fast om man kör motiven som transfer, så spelar det inte längre någon roll.
– Dessutom klarar transfertryck att tvättas i högre temperaturer, än exempelvis en DTG-printad tröja, förklarar Richard Garp.
– Om man ska köra arbetskläder är det helt klart att föredra och till vissa typer av tryck, blir det faktiskt bättre att köra dem som en transfer.
En solklar anledning
Förut har det kanske varit en del som undrat, varför man ska köpa en DTG-printer om man endast använder den ett par gånger i veckan. Nu är det mer solklart att investera i en DTG-printer, eftersom man även kan använda den för värmetransfer.
– Nu är det en mer självklar investering, som man kanske använder flera gånger om dagen istället, säger Richard Rindelaub.
– Det innebär med andra ord, att investeringen betalar av sig själv mycket snabbare också. Framför allt blir man mer flexibel och kan göra jobbet från dag ett, istället för att behöva vänta ett par dagar, om man beställer transfer.
I genomsnitt tar det ungefär 6 minuter att printa ett polyesterark i en DTG-printer, allt beroende på motivets storlek såklart.
– Det enda som är, är tyvärr att det fortfarande är en del manuellt jobb som ska göras, även om det är rätt enkelt. Efter print ska det på pulver, skakas av och sedan in i ugnen, samt att man ska klippa ut motiven, säger Richard Garp.
– Framför allt gör den här lösningen att man blir väldigt flexibel och vi ser hela tiden hur tekniken utvecklas och blir bättre.
Ett lyft för DTG
Förutom den relativt nya lösningen med DTG-printer, introducerar Folier.se ett nytt koncept med färdiga T-shirts, som är förbehandlade redan från fabrik. Det innebär att man kan stoppa in tröjan i skrivaren direkt, utan att behöva spraya på en massa pretreatment.
– För den som driver en T-shirtbutik är det solklart. De vill sälja tröjorna och inte hålla på med pretretment, för det är så extremt kladdigt, säger Richard Garp.
– Om jag ska vara ärlig, är allt det vi pratar om idag, exakt det som behövs för att DTG-tekniken ska få det ordentliga lyft som behövs.
Oväntad vändning
Transferfilmlösningen i DTG-printer kom som en oväntad vändning, för det var inget som man hade tänkt på tidigare. Det började med filmer på nätet, där man laddade en vanlig DTF-printer med bläck för textiltryck, som är betydligt tjockare.
– Då körde man vanliga transfers och slängde in dem i hemmaugnen, förklarar Richard Rindelaub.
– Sedan kom det någon smart person, som laddade DTG-printern med ett polyesterark istället för en T-shirt. Det blev lyckade resultat och därefter fortsatte det bara.– Grejen är den, att det här har man kunnat göra redan från början, men det var ingen som tänkte på det då, inflikar Richard Garp.
För att haka på trenden, har allt fler företag börjat utveckla egna profiler och kommer med egen mjukvara, så att färgerna blir rätt och stämmer.
– Just exakta färger var knepigt i början. Även om bläcket egentligen är samma, så är tryckmetoden lite annorlunda, fortsätter Richard Rindelaub.
– När man printar ark trycker man färgen först och sedan vitt. När man trycker textilier är det tvärt om. Fast nu är både profiler och färger rätt, så allt blir korrekt. Det är inget snack om att det här är något för framtiden.
Flexibiliteten för tryckerierna, som kanske bara behöver printa ett par extra logotyper till sin kund, är självklar. Antingen om man själv värmer på plaggen, eller om kunden gör det med ett strykjärn. Perfekt om kunden bor långt borta.
Efter besöket i Vagnhärad känner vi, att vi har fått bättre insikter och kunskaper om tekniken.
Steg-för-steg
…