I slutet av fjolåret meddelade Mastercard, att man gör sig redo för att banker och handlare i betaljättens partnernätverk inom kort ska kunna integrera kryptotjänster i sina produkter.
Det innefattar bitcoinplånböcker, betalkortstjänster och lojalitetsprogram, där flyg- och hotellpoäng kan konverteras till bitcoin. Det skriver ComputerSweden och hänvisar till nyhetskanalen CNBC.
Ett digitalt partnerskap
Som ett led i detta har Mastercard ingått ett partnerskap med kryptobolaget Bakkt. Sherri Haymond, som är chef över digitala partnerskap på Mastercard, säger i en intervju med CNBC:
– Vi vill erbjuda alla våra partners möjligheten att enkelt lägga till kryptotjänster till vad det nu är de gör.
– Våra partners, om de nu är banker, fintech-bolag eller handlare, ska kunna erbjuda sina kunder möjligheten att köpa, sälja eller ha kryptovalutor genom en integration med Bakkt-plattformen.
Nyheten berör tusentals banker och miljontals handlare, som nu kommer att kunna integrera kryptovalutor i sina produkter. Mastercard har relationer till mer än 20 000 finansinstitutioner globalt och 2,8 miljarder kort är anslutna till deras nätverk.
Mastercards ställningstagande kan innebära en betydande ökning av bl a bitcoin framöver.
…