Nu efter pandemin, med indragna inköp och upplevelser, har svenskarna tjocka plånböcker. Hela 7 av 10 vill därför göra årets julhandel storslagen, med en ökad budget på i snitt 20%.
Drygt varannan avser att julhandla online. Detta enligt undersökning av Optimizely, med 1 000 svaranden.
Konsumenterna har samtidigt höga förväntningar på den digitala köpupplevelsen, något som e-handlarna redan tror sig leverera tillräckligt bra. Fast konsumenterna är inte lika nöjda.
– Det kommer att bli avgörande för handlarna att leverera utmärkta, digitala upplevelser under julhandeln, säger Mårten Bokedal, marknadschef på Optimizely Sverige.
– De måste fånga dem som medvetet är på jakt efter produkter eller vill bli inspirerade och få erbjudanden online. Vinnarna kommer vara de handlare som har både organisationen, strukturen och de tekniska lösningarna på plats
Nästan 87 miljarder kronor
Mårten Bokedal framhåller exempelvis, att konsumenter är otåliga med sidor som laddar långsamt och att personalisering, är en avgörande faktor. Hela 58% är mer benägna att handla av varumärken, som anpassar upplevelsen efter deras behov och preferenser.
HUI Research prognostiserar att årets julhandel i december kommer växa med 3% mot föregående år och landar på nästan 87 miljarder kronor. Det motsvarar ca 8 300 kronor per person.
Följande är viktigt för en bra digital upplevelse:
Enkel användning (91%)
Att ha en tillfredsställande och obehindrad process (90%)
Att företaget ger mig kontroll över processen (84%)
Att företagen ger vägledning (83 %)
Att företagen är sammanhängande (81%)
Att företaget har rätt tonalitet (80 %)
Att jag har en personlig upplevelse (66%)
Läs rapporten från HUI här; https://hui.se/wp-content/uploads/2020/11/HUIs-julprognos-2021.pdf
…