Med en tydlig framtidsplan   Mats och Sofia Crona

Med en tydlig framtidsplan

Publicerad
2021-12-13
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

I Sveriges Mecka för textila produkter och förädling av dessa; Borås, möter vi Mats Crona, VD på Noll33 Screen.
Han är en del av duon bakom ett av landets just nu kanske största textiltryckerier, tillsammans med sin fru Sofia Crona.

Text – Elmer Törnquist
Foto – Lars Knapasjö

Vi befinner oss i en verksamhet, som spänner ut sig på totalt 2 000 kvm för kontor, lager och givetvis kärnan; den viktiga produktionen. Här, på Hållingsgatan 15 i Borås, trycker, broderar och lagerför man en hel uppsjö av såväl profil- som arbetskläder.

– Vårt löfte är och har alltid varit, att vi enbart jobbar med återförsäljare. Det innefattar Sveriges alla profilare, butiker för yrkeskläder, idrottsaktörer och liknande, förklarar Mats Crona.
– Det kan vara allt från ett litet enmansföretag i Jokkmokk, till en stor, global aktör med säte i Göteborg. Det är det som är vår styrka; vi har en enorm geografisk spridning.

Vi ställer frågan, om hur många återförsäljare de har. Mats lyfter upp händerna och börjar räkna, men sätter ner dem ganska fort igen. Närmare 300 återförsäljare handlar via Noll33 och det tar inte slut där. Dessutom erbjuder man en tjänst för TPL, vilket innebär att man sköter i princip hela logistikkedjan; från beställning och tryck, till plock, pack och leverans.

– Jag skulle nog vilja säga, utan att låta skrytig, att vi alltid har haft återförsäljare som gett oss bra geografisk spridning.

Det kommer dels från traditionellt säljarbete, dels från välplanerad annonsering. Jämte detta, också effekten som uppstår när exempelvis Nisse, som har jobbat på ett företag i två år, byter till ett nytt jobb. Om Noll33 har gjort ett bra jobb åt Nisse, då är det stor chans att Noll33 följer med till Nisses nya jobb också.

– Det skulle kunna förklaras lättast om man säger ringarna på vatten-effekten och uppbyggda kundrelationer, konstaterar Mats.

Dedikerad för branschen
Företaget, tillika tryckeriet, grundades år 2007 och i kommandobryggan står makarna Crona och navigerar skutan i vått och torrt. För Mats del började däremot resan efter gymnasiet i huvudstaden, även om Borås ändå alltid varit med i bilden.

– Jag är ursprungligen från Stockholm, men flyttade ner till Borås med pappa 1978 och gick nästan hela grundskolan här. Sedan flyttade jag tillbaka till Stockholm och gick gymnasiet där, förklarar Mats.
– På så sätt har båda städerna alltid funnits med i min verklighet.

Det var då, 1987, som han klev in på HW Svenskt Reklamscreen AB och tog anställning som tryckare och sedermera blev han säljare. Efter några år där gick han vidare till ännu ett klassiskt Stockholmstryckeri; Screen & Textil i Norsborg, ett företag som senare skulle bli känt som Oremic Reklamtryck.

– Sedan dess har jag i princip alltid varit inom den grafiska branschen i olika roller och funktioner. Till slut föddes en idé, när jag insåg att det fanns möjligheter för tryckerierna att förenkla processen för sina återförsäljare.

Tiden gick och den där idén skulle få ligga och mogna ett tag. Tills den dagen beslutet fattades, att det var dags att grunda ett eget tryckeri, vars bas bestod av ett helhetstänk och den där idén.

Cirkeln är sluten
Vi vrider fram klockan och bläddrar oss förbi ett par år i diverse kalendrar. Nu befinner vi oss precis innan det året, som numer är känt som pandemiåret 2020.

– Året 2019 var något av en solskenshistoria, för det året blev vi utnämnda till Gasellföretag av Dagens Industri och under sista kvartalet 2019 hade vi en sådan otrolig ökning, fortsätter Mats Crona.
– Vi hade tur när pandemin slog till, för vi lämnade ett fint år bakom oss och under första kvartalet 2021 ökade vi omsättningen med 70%. Fast sedan, i april-maj, började vi också märka av minskade orderböcker.

Man kan med en mild ton i rösten säga att läget blev lite mer spänt, för man visste inte riktigt vad man skulle göra för att få bukt med problemet.

– Vi gjorde som så många andra; såg över verksamheten och pusslade om lite. Det gjorde att vi slapp röda siffror i bokslutet och vi kunde ändå se en tillväxt på 3-4% för helåret, säger Mats Crona.
– Vi vet att det fanns många andra, som inte hade det lika lätt. Det förstår vi. Det blev helt andra förutsättningar i branschen.

När regelboken skrivs om, kan det dock finnas ljusglimtar att finna. En av dessa ljusglimtar fanns i en gammal, men ändå stark, relation i Stockholm.

– Mikael Johansson, som ägde Oremic Reklamtryck, ringde upp mig för att kolla om jag och Sofia var intresserade av att ta över företaget, berättar Mats.
– Vi diskuterade det internt och insåg ganska snabbt att det var självklart. Bolaget var både välskött och mådde bra. Dessutom hade vi tittat på olika sätt att stärka oss i region Stockholm.

Slutförvärvet skedde i december 2020 och det innebar att ytterligare 900 kvm med produktion, kunde adderas till verksamheten. På så sätt blev cirkeln sluten. I alla fall i den bemärkelsen att den Stockholmsfödda Boråstryckaren, som ändå tog sina första grafiska kliv i huvudstaden, återigen har en fot på plats.

En tydlig plan för framtiden
I nuläget är det alltså två tryckerier under paraplyet, som heter Noll33. Under fjolåret stod Boråsenheten för en omsättning på 17 miljoner kronor och den nyligen införlivade Noll33 Stockholm omsatte nästan 8 miljoner.

– Prognosen för 2021 väntas bli ungefär 24-25 miljoner kronor här i Borås och 10 miljoner i Stockholm. Fram till första halvåret såg vi en tillväxt om 40-45%.
– Om man tittar på maskinparken, har vi nästan samma höga kapacitet på tryckeriet i Stockholm. Även om vi inte är uppe i samma siffror där än, är vi säkra på att vi har goda möjligheter för ökad tillväxt där också.

Totalt är man 30 anställda på de båda enheterna; 20 personer i Borås och 10 personer i Stockholm. Båda styrs från moderbolaget i Borås, med en tillsatt platschef i Norsborg.

– Redan ett år innan vi förvärvade Oremic Reklamtryck, hade vi inlett diskussioner med företagsrådgivare om hur vi skulle utveckla oss inför framtiden, fortsätter Mats Crona.
– Det har resulterat i en tydlig expansionsplan, som gör att i princip varje beslut vi fattar, gör att vi rör oss år rätt håll.

– Tanken är att vi ska växa med minst 2 miljoner kronor per år och om jag ska vara ärlig, så måste vi nästan bromsa utvecklingen, för att inte gå för fort fram.

Man vill inte ta sig vatten över huvudet . För det absolut viktigaste är faktiskt att alla parter ska vara nöjda, om det ska bli ett bra samarbete. Visst kan det tippa över lite på någon sida ibland, men en jämn balansgång är ändå att föredra.

– Det handlar inte bara om att sälja och skicka iväg en vara. Nästan allting som hamnar på vårt bord ska även gå igenom en förädlingsprocess.
– För att mäkta med allting, måste vi ha duktig och kompetent personal under arbetstid, som inte ska behöva få sitt privatliv lidande.

En uppskattad praktikplats
Nuförtiden finns det endast två utbildningar på gymnasienivå, som direkt förbereder ungdomar för ett liv i den grafiska branschen. Den ena hittar vi på Sunnegymnasium i Värmland, som ligger vägg i vägg med Brobygrafiska.
Den andra finns faktiskt på plats i Borås; det industritekniska programmet. Här lär sig eleverna att arbeta med allt som gäller för trycksaker; från idé till färdig produkt, i skolans eget tryckeri.

– Vi på Noll33 arbetar aktivt med Viskastrandgymnasiet och kliver tidigt in i elevernas utbildning, säger Mats Crona.
– Det handlar väldigt mycket om att uppmuntra och utveckla eleverna och när vi kan, tar vi in lärlingar som arbetar med oss några dagar i veckan.

Det är väl kanske då det mest intressanta sker, när elevernas egentliga engagemang syns på riktigt. Antingen växer intresset och man ser entusiasmen i elevernas ögon, eller så dalar intresset ner och faller platt på marken.

– Det är något som syns väldigt fort, om det är en person som verkligen vill arbeta med det här. Fast även om intresset faller fort, är det positivt både för oss som företag och för eleven som person, fortsätter Mats.
– Eftersom att eleven ifråga, med största sannolikhet, ändå skulle upptäcka det i arbetslivet oavsett, men långt senare i livet. Kanske ger vi eleverna som egentligen inte har lust, ett par år extra att hitta det de vill göra.

– Om intresset istället växer och vi ser att eleven trivs, då är det verkligen superkul.

Saken är den att en arbetsplats inte är samma sak som skolan och det blir ett annat tänk.

– Mycket beror självklart på respektive arbetsplats, men jag upplever det som att vi är ett väldigt bra gäng hos oss och att de flesta tycker om att komma hit.
– Främst handlar det om att våra nya praktikanter ska känna sig välkomna och inkluderade. Ett viktigt fokus är att alla blir omhändertagna och uppskattade. Sedan givetvis att de lär sig hantverket och utvecklas i yrket.

Från praktik till jobb är det heller inte särskilt långt, i alla fall om det är något man pratat om.

– Vi tar oss inte an elever på praktik, om vi inte har en ambition om att kunna anställa dem framöver, förtydligar Mats Crona.

Arbetet är igång
I allt högre grad ökar medvetenheten kring klimatförändringarna och att det som vi människor gör, har en stor påverkan. Den pandemi som präglade större delen av 2020 och fortsättningsvis präglar 2021, har samtidigt fått fler att engagera sig i mer i miljöfrågor.

– Vi säljer en majoritet av varumärkena på profilmarknaden och vi har märkt av en större efterfrågan på plagg med olika miljöcertifieringar. Det är kul att se att engagemanget har ökat, förklarar Mats.

Samtidigt råder det oenighet i havet av certifieringar. Många är dock inte säkra på vad de står för och kraven på vad man måste följa, för att få ha certifieringen.

– Vi är exempelvis tryckpartner till uppstickaren Neutral, det varumärke som har flest antal certifieringar i branschen, säger Mats Crona.
– Arbetet med att certifiera tryckeriet för GOTS är igång, men grejen är den, att eftersom GOTS är en märkning som kräver en obruten kedja, så måste även återförsäljaren av märket också vara certifierad.

– Annars försvinner själva meningen med hela grejen.

Samtidigt påtalar Mats att han gärna skulle vilja se en större dialog, om hur branschen tillsammans kan arbeta för att producera på bra och miljövänliga sätt, för att samtidigt kunna se tillväxt och lönsamhet i företagen.

– Det kommer nog ta ett par år, innan exempelvis alla färgproducenter och andra har hunnit ikapp, för att leverera material som gör att hela produktionen kan följa GOTS riktlinjer, förklarar Mats.
– Fast jag tror och hoppas att vi kommer komma fram så småningom.

Spännande framöver
Tryckeribranschen kan kanske tyckas vara något föråldrad och stillastående, men samtidigt är det mycket som sker bakom kulisserna. Speciellt i staden vi befinner oss i, som länge varit på frammarsch inom såväl screentryck, som textilier i allmänhet.

– Lager157 är en uppstickare i branschen, med konceptet 157Work. Sedan har vi H&Ms satsning på profilbranschen, berättar Mats.
– Det hörs inte så mycket från någon av dem, men jag är ganska säker på att båda är väldigt duktiga på att flyga under radarn, så länge det går.

– I den här branschen produceras det väldigt höga volymer och titta på det sortiment och vilka resurser både H&M och Lager157 har. Det råder inga tvivel om att de har stora chanser att ta en del av kakan.

Förutom det ovannämnda, verkar Mats ändå rätt säker på att det är något som är på väg att hända i branschen. Det talas om nya samarbeten mellan stora profilare och tryckerier.

– Oavsett hur det blir med det, så tycker jag nog ändå att den mest spännande tekniska utvecklingen ligger framför oss.
– Även om produkterna vi trycker på utvecklas, är den trycktekniska biten i princip samma som tidigare. Om man förr tryckte på vippknappar, så trycker man på touchdisplayer nu. Metoden är samma, även om produkten är ny.

Det blir spännande att se hur, var och när man trycker på nya sätt. Dessutom är det väldigt intressant att höra vad Mats Crona tror om den stundande framtiden. En sak är dock säker, att det här är ett företag som står stadigt inför framtiden.