Den redan stora promotion- och profilaktören Felestad växer sig allt större, genom att bolaget nu förvärvar 80% av aktierna i Påhlsons Daylight.
Affären är viktig, både för Felestads stärkning på marknaden och Påhlsons resa framåt. Båda bolagen ingår sedan tidigare i återförsäljarkedjan New Wave Profile.
– Påhlsons Daylight är ett väletablerat företag med hög kompetens hos medarbetarna och med väldigt goda kundrelationer, säger Linda Rosberg, VD på Felestad.
– Förvärvet av Påhlsons Daylight gör att Felestad förstärker sin position i Stockholm och den expansiva, östra delen av Sverige.
Vidare säger Linda Rosberg, att de båda bolagen tillsammans blir starkare på marknaden och kan nu möta kraven som ställs på webb- och fraktlösningar, genom den samlade kompetensen och volym som förvärvet innebär.
– Påhlsons Daylight är ett företag med duktiga medarbetare, som vill expandera framåt, förklarar Tomas By, delägare av Påhlsons Daylight.
– Det kan vi nu med Felestad, som en duktig och stark ägare, som delar våra mål och värderingar.
Historian bakom
Felestad grundades av Ingela Engman år 1986 och tillsammans med maken Kjell Engman, har bolaget vuxit till att bli en av Sveriges bästa profilbyråer. År 2017 utsågs Felestad till Sveriges Bästa Profilbyrå.
Bolaget har verksamhet i Skåne, Stockholm och Göteborg, men kunderna finns även i hela Sverige och internationellt. Totalt omsätter Felestad över 75 miljoner kronor och har 30 anställda.
Påhlsons Daylight grundades ursprungligen som Påhlsons Reklam, av Stefan Påhlson i Nyköping år 1995. Tomas By kom in som ägare år 2008 och 2017 slog man ihop med Daylight Reklam, för att bli Påhlsons Daylight. Verksamhet finns i Nyköping, Katrineholm och Bromma. Bolaget omsätter omkring 60 miljoner kronor per år och har 24 anställda.