Hybridmässa för profilbranschen   Maria Olsson och Roger Nilsson

Hybridmässa för profilbranschen

Publicerad
2021-11-03
Skribent
Redaktionen

I samband med att PWA och Elmia planerar för januarimässan av Nordic Profile Fair 2022, den 18-20 januari, har man beslutat att arrangera en hybridversion.
Alltså en kombination av digitalt och fysiskt.

Under pandemin, med bl a inställda event, har man testat lösningen Nordic Profile Fair online, vilket gett gott resultat. Nu, efter ca 1,5 års erfarenhet av onlinemässan, för man en dialog med samarbetspartnern Onlinemassan.com.

– Vi fortsätter utveckla den digitala mässan, med målet att köra en hybridmässa under 2022, säger Maria Olsson som är projektledare på PWA.
– Marknadsundersökningen, som PWA arbetat fram, har visat att både våra besökare och utställare ser detta som framtidens lösning. Där man själv väljer att resa till mässan eller besöker den digitalt, för att spara på tid och kostnader.

Säkrar det fysiska
Den stora mässaktören Elmia har bl a investerat i ett nytt entrésystem. Dessutom har man genomgått en certifieringsprocess, för att kvalitetssäkra smittskyddsrutinerna mot covid-19.
Den nya certifieringen är framtagen av Safe Asset Group och innebär, att anläggningens förberedelser och rutiner, för att hantera covid-19, har godkänts enligt standarden Covid-19 Compliant.

Utställarna kommer få hjälp och råd, i hur man ansvarar, för att skapa en trygg och säker miljö i montern. Golvmarkeringar och anpassade, bredare gångar guidar dessutom besökarna genom hallarna.

– Det ska bli oerhört kul att träffa allt branschfolk igen. Under höstens lopp ska Elmia köra några olika mässor, så det känns tryggt att allt kommer igång innan det är vår tur, säger Roger Nilsson som är ordförande på PWA.

Senast Nordic Profile Fair arrangerades, i januari 2020, hade man 1 548 besökare och 102 utställare.