I september kunde Ocean Sverige, tidigare Ocean Outdoor, äntligen lansera DeepScreen på utvalda utomhusskärmar i Sverige.
Även om skylten i sig är platt, gör tekniken, som baseras på något som heter anamorfi, att illusionen av 3D-djup uppstår. Det är en egenutvecklad teknik, som gör att bilderna i skärmen böjs, när man betraktar dem från specifika utgångspunkter. Ju större skärmen är, desto bättre upplevelse.
– DOOH; Digital-Out-Of-Home, är inne i ett väldigt intressant och spännande skede, där kanalen dels är väletablerad, samtidigt som marknaden fortfarande är nyfiken, kommenterar Jesper Albansson, nordisk kommunikations- och marknadsdirektör.
– Genom mer avancerade och kreativa frågeställningar, bidrar marknaden till utveckling i segmentet.– Introduktionen av DeepScreen är ett av flera kommande initiativ, för att ge kreativiteten än mer spelrum, fortsätter Jesper Albansson.
– I det här fallet genom att gifta ihop en klassisk designteknik, med våra digitala ytor. Vi ser med spänd förväntan fram emot vad landets kreatörer kommer upp med för idéer.
Tekniken användes för första gången i London, på den kända utomhusskärmen vid Piccadilly Circus.