Carwrapping eller foliering är en marknad under ständig utveckling och expansion. Det handlar inte minst om en intensiv teknisk utveckling och ett område med hög tillväxt.
Här hittar vi Knivstaföretaget VN Vinyls AB, som har höga mål och ambitioner.
För snart två år sedan, i november 2019 och flera månader före corona-pandemin, ägde den förmodligen största mässan för fordonsentusiaster rum; SEMA Show eller Speciality Equipment Market Association. Fast mässan, som kommer att gå av stapeln den 2-5 november i år, är bara öppen för återförsäljare och branschföretag.
The place to be
Då skrev vi i Screen&Marknaden och berättade, att det handlade om styling, tuning och häftiga bildelar och tillbehör; allt för att få en bil att sticka ut från mängden och bli annorlunda, mer personlig.
Givetvis var Victor Palaic, grundare och VD på VN Vinyls AB, på plats i Las Vegas.
– Det spelar egentligen ingen roll vad man är ute efter, så länge man har ett intresse för bilar är det här; the place to be, sa han då.
Han berättade också entusiastisk, att det fanns en hel gigantisk hall för bara carwrapping och foliering med allt från vinyler och solfilm till olika tillbehör och stenskottsskydd.
Trenderna från over there
Man kan nog lugnt påstå, att det är jänkarna, både som fordon och individer, som skapar trenderna även när det gäller carwrapping. Det som är inne på den amerikanska kontinenten, blir efter några år bilmode även i Europa.
Fast den tekniska utvecklingen bland tillverkarna följer inte bara de amerikanska standarderna; de allra flesta producerar numera material, som även lever upp till exempelvis den europeiska Reach-förordningen.
Började som nördig hobby
Vi möter Victor Palaic vid VN Vinyls nya lokaler på Hyvelgatan 39 i industriområdet Ar i Knivsta, söder om Uppsala. Hit flyttade företaget våren 2021 från de tidigare lokalerna på Trunstavägen 37.
Den nya arbetsplatsen, på ca 550 kvm, är helt anpassad för den egna verksamheten med kontor, mötesrum, lager och utbildningslokal.
Fast som allt annat, finns här också en story som handlar om en liten kille, som älskade att tjäna pengar genom att skotta snö på vintern och klippa gräs på sommaren. Även försäljning av fikabröd stod på den lilla entreprenörens agenda.
Gymnasiet avklarades på yrkeslinjen för rörmokeri; en bransch där det sagts att det skulle vara lätta att få jobb.
Det var nu som Victor Palaic fick utlopp för sitt nästan nördiga bilintresse. Nyss fyllda 18 år bestämde sig Victor och hans kompis Nicklas Eriksson, som var utbildad bilmekaniker, att de skulle bli förmögna på att sälja strålkastarfilm. Affärerna skulle gå under namnet; VN Vinyls, där V står för Victor och N för Nicklas.
De båda vännerna investerade 400 kronor var och köpte hem strålkastarfilm för hela summan.
Mammas carport
Sagt och gjort – mammas carport byggdes om till en temporär liten verkstad och lagerlokal och det köptes in mer strålkastarfilm och kort därefter tre olika vinyler. Året var 2012 och Facebook hade blivit allt populärare.
– På den tiden var det få företag som förekom på Facebook. Det var lättare att synas och det fanns inga eller få annonser, berättar Victor Palaic.
– Det var här försäljningen skedde och på bilträffar runt om i landet; ända ner till Bromölla.– Det var en galen tid, när bilarna skulle dekalbombas med klistermärken av alla slag och det kunde ta dagar att få bort dem igen.
– Vår ambition var att sköta affärerna korrekt och seriöst, men till en början fick vi skicka varorna på postförskott eller ta emot betalningarna i förskott på vårt bankkonto. Det var inte någon direkt smidig lösning, utan krävde mycket manuellt arbete – fast det ledde fram till e-handeln.
Efter nästan ett år gick Victor och Nicklas skilda vägar; fortfarande som vänner.
Säljande webbshop
Redan efter något år hade VN Vinyls ca 10 000 följare och idag ligger man lite under det dubbla. Försäljningen liksom produktsortimentet har hela tiden utökats.
År 2017, knappt fem år efter start, var omsättningen drygt 4 miljoner kronor och 2018 var det nästa 7 miljoner kronor. År 2019 landade man på en bit över 9 miljoner kronor. Fjolåret på ca 10,5 miljoner kronor och för innevarande år, 2021, lyder prognosen på drygt 12 miljoner kronor.
Försäljningen sker helt och hållet via den egna webbshoppen.
VN Vinyls har en del både små och stora branschkonkurrenter. Samtidigt har man skapat sig en egen unik nisch, som grossist med enbart media; vinyler, solfilm, skyddsfilm, strålkastarfilm och tillbehör – inga maskiner.
I produktsortimentet, som mestadels kommer från Europa och USA, finns vinyler från tillverkare som KPMF, Oracal, 3M och Avery Dennison samt lackskyddsfilm och fönsterfilmer från Global Window Films. Det sker en kontinuerlig förnyelse av både sortiment och leverantörer, främst genom kontakt med producenternas säljare och vad man hittar på bl a mässor.
– Vi säljer inte så mycket kundanpassat, eftersom det är mycket jobb med det – inte minst administrativt, säger Victor Palaic.
– Det vi säljer är lagerfärdiga varor och så våra utbildningar och kurser.
Expansiv marknad
Carwrapping och foliering är tveklöst en marknad i kraftig tillväxt. Pandemin har gjort att många bilentusiaster fått mer tid att lägga på den egna bilen. Lägg till det att allt fler vill ha en personligt profilerad bil, som genom vinylen också får ett ökat skydd och mer bestående värde.
– Handeln på webbshoppen har verkligen blomstrat och ser vi till försäljningen går utvecklingen allt mer åt helfoliering, berättar Victor Palaic.
– Jämför vi oss med USA eller Tyskland kommer den svenska marknaden att fortsätta växa intensivt.
VN Vinyls har närmare 20 000 kunder varav ca 10% är företagskunder. I planerna för framtiden finns tanken på en ökad satsning på B2B-sidan samt etablering av en eller flera filialer i de södra delarna av Sverige, både för en bättre logistik och möjligheten att utveckla och genomföra utbudet av kurser och utbildningar.
– Vår säljplattform är vår digitala närvaro och här kommer vi att satsa mer pengar och bli än mer synliga, säger Victor Palaic.
– Idag är det jag och en medarbetare som står för hela ruljansen, men vi jobbar nu med rekrytering av en kollega till, som ska sköta kundtjänst och e-handeln.– Dessutom skulle vi även vilja anställa en säljare och kommer nog att göra det i närtid.
Uppskattad utbildning
Ett par gånger i månaden erbjuder VN Vinyls utbildningstillfällen. På de populära folieringskurserna får man lära sig de teoretiska grunderna, som exempelvis att kunna räkna fram materialåtgången. Deltagarna får också lära sig att veta, vilket material som passar till en viss installation.
Nu i dagens utbud finns det material, som är med och utan luftkanaler, gjutna vinyler och enklare kalendrerade folier. En förutsättning för att få till ett arbete med professionell kvalité är att veta vilken produkt man ska använda.
– Du lär dig vilka verktyg som behövs samt hur dessa ska användas. Vilka material som behöver eftervärmas mm, förklarar Victor Palaic.
– Du lär dig även hur man folierar en bil praktiskt med mycket träning tillsammans med våra instruktörer. Hur man ska spänna och sträcka ett material. Vilken metod som är bäst, för att applicera ett material och i vilka miljöer.
På alla kurserna ingår allt deltagarna behöver, som rengöring, verktyg samt material, även fika och lunch ingår.
– När kursen är slutförd, får deltagarna ett certifikat och blir en, av oss, certifierad montör, vilket innebär många fördelar, säger Victor Palaic.
– Man får en mer personlig kontakt hos oss, bättre prisbild och får ta del av vårt stora utbud, som inte finns för den öppna marknaden. Vi hänvisar också jobbförfrågningar till våra certifierade montörer.
Vill skapa och bygga
På hemsidan för Young Entrepreneurs of Sweden kunde man i februari 2018 läsa; Välkommen till YEoS, Victor Bekkevik Palaic.
Där presenterades Victor så här;
Uppväxten i en företagsam familj i Knivsta utanför Stockholm lade grunden för Victors entreprenörsresa som startade 2012, vid just fyllda 18 år. Från ett intresse att bygga olika e-handelssajter har Victor idag hittat sin nisch, som utmanare i en mogen bransch präglad av gammalt tänk.
VN Vinyls är idag distributör med produkter för skyltindustrin, foliering och solfilm till alla typer av fordon och ändamål. Tillväxten har ökat stadigt för varje år och nu väntar större lokaler, fler anställda och lansering på den europeiska marknaden – framtiden ser minst sagt spännande ut.
– Jag har alltid vetat att jag vill skapa och bygga mina egna verksamheter, att aldrig stanna upp. Att nöja sig och sluta drömma är inget som tilltalar mig. Nu ligger allt fokus på att utveckla mina verksamheter och sedan bara öka takten, säger Victor.
När vi blickar tillbaka på vad som hänt VN Vinyls och sagts av Victor Palaic, ser vi också att mycket har förverkligats och att det finns både planer och visioner inför kommande tider.
Pengar och företagande
Åren med VN Vinyls, som nu närmar sig sitt 10-års jubileum, har varit intensiva med långa arbetsdagar, ofta även på helgerna. Allt har sitt pris och för ett par år sedan kände Victor att han var slutkörd, att orken började avta. Han var tvungen att göra något, innan det var för sent.
– Jag tvingade mig själv att arbeta lite mindre, flyttade till nytt boende, bytte bil. Jag skaffade bättre rutiner och gjorde något av en nystart.
– Dessutom skaffade jag en ny kompis; Rambo, som är en fransk bulldog. En helt underbar stor, stark hund i litet format.– Det gav mig en nytändning och jag känner att jag står stadigare på marken nu. Jag har alltid älskat företagandet, att bygga upp något eget och att tjäna pengar. Pengarna är inte målet, men det är ett medel som behövs för att förverkliga drömmar man har och jag har stora drömmar för VN Vinyls.
– Företaget har vuxit sakta men säkert och så ska det vara även i fortsättningen. Vi ska alltid se till att tjäna pengar och ha ett välskött företag.
Det heter ju sådan husse, sådan hund. När man googlar på fransk bulldog, nyfiken som man är, får man veta, den franska bulldoggen är byggd som en liten stridsvagn och räknas till den mellanstora, ej arbetande gruppen.
Rasen tilltalar fortfarande ett samhällsskikt som gillar att unna sig det bästa i livet.
Om ordspråket har rätt eller inte när det gäller Victor och Rambo, törs jag inte spekulera i, men intressant är det i alla fall. Under alla omständigheter är företaget, företagaren och marknaden synnerligen starka kort med höga mål och ambitioner inför en spännande framtid.
Kuriosa
DMV – Den moderna verkstaden, är en branschtidning för verkstadsproffs och nyligen hade man en artikel om VN Vinyls och Victor Palaic; It´s a wrap. Konsten att foliera en bil. Du kan läsa reportaget på länken nedan. Där finns i sin tur en länk till en bildserie, som förklarar hur folieringen går till steg för steg.
Reportage; https://modernaverkstaden.se/its-a-wrap-konsten-att-foliera-en-bil
Text – Lars Knapasjö
Foto – Elmer Törnquist
…