Vi mötte 4:e och 5:e generationens skjortfabrikanter och fick en presentation av affärsprojektet och varumärket: Aplareds 1891 – resultatet av ett nytänkande, som kan komma att bli något alldeles speciellt.
Men först lite bakgrund och historia.
Låt oss börja med att lokalisera oss rent geografiskt för det här handlar om det som kallas Sjuhäradsbygden, som historiskt omfattar de sju häraderna Gäsene, Ås,
Veden, Bollebygd, Mark, Kind och Redväg.
Numera brukar kommunerna Bollebygd, Borås, Mark, Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn räknas till Sjuhärad, ibland även kommunerna Herrljunga och Vårgårda.
Att just Sjuhäradsbygden tidigt kom att tidigt präglas av olika typer av textil produktion har flera olika orsaker. En var förmodligen det fuktiga klimatet i området, som var bra bl a för ull- och linbearbetning. En annan var det sk knallefenomenet och givetvis det faktum att de som sysslade med textil produktion var tidiga att anamma den tekniska utvecklingen av maskiner för exempelvis spinning och vävning.
Första textilfabrikerna
Industrialiseringen av textiltillverkning började med bomullsindustrin. Ull- och linneindustrin följde efter. Redan i början av 1800-talet grundades de första små textilfabriker i Sverige. Eftersom England, som var något av industrialismens ursprungsland, ville skydda sin teknik och hade man infört lagar mot maskinexport. Av den anledningen var de första svenska textilfabrikerna tekniskt primitiva.
C H Strimberg var en av svenska textilindustrins pionjärer. Han hade en del erfarenhet efter att ha arbetat på ett bomullsspinneri i Köpenhamn. Strimberg kom sedan tillbaka till Sverige och grundade de två första stora fabriksanläggningar, ett vid Kullens år 1805 och ett vid Sjuntorps år 1813.
Började som byteshandel
Vi kan konstatera, att näringsfriheten i Sverige inte är vidare gammal. Innan år 1864 var det bara köpmän i städerna som fick köpa och sälja varor. I Sjuhäradsbygden hade dock allmogen redan på 1500-talet börjat vandra runt i trakterna, för att bedriva gårdfarihandel. Från början hade de bara tillåtelse för att sälja boskap; en handel som skulle kompensera för de fattiga jordarna i skogsbygderna. Successivt började bönderna också bära med sig varor som svarvade kärl, smidesvaror och andra hemslöjdsprodukter.
En gång knalle alltid …
Städerna försökte strängt hävda sina handelsprivilegier, men gårdfarihandeln fortsatte och ökade i omfattning under hela 1600-talet. Istället för ytterligare förbud mildrades restriktionerna och 1776 fick hela Sjuhäradsbygden en särlagstiftning som gav varje hemman rätten att skicka ut en person, för att bedriva sk resehandel.
Varje valborgsmässohelg samlades knallarna till ting, för att diskutera och komma överens om årets handelsvägar och affärsområden. Platsen för årsmötet sägs ha varit vid Loftsliden utanför Borås och där står idag minnesmärket Knallestenen.
Knallar, som var verksamma i Borås med omnejd, utvecklade ett eget språk som heter månsing.
Knallarnas storhetstid inföll kring sekelskiftet 1800 då mellan 1 000 till 1 500 bönder hade hämtat ut handelspass från länsstyrelsen i Vänersborg. Redan 1820 hade siffran sjunkit till 800, för att sedan upphöra helt runt sekelskiftet 1900.
Kanske är det knallarna, som gett västgötarna rykte om sig att vara skojiga och snabba i truten, arbetsamma och lite av entreprenörer.
Det var så det började
Vi fortsätter att titta bakåt, för att få ett perspektiv till vad som sedan ska presenteras. Nu ska det handla om familjen Pettersson, där fem generationer har varit och fortfarande är stolta skjortmakare.
När Nils Johan Johansson på Aplareds gård startade textilföretaget Joflo, så startade han också år 1876 en av Sveriges första syfabriker i just Aplared; en tätort i Borås kommun och tidigare stationssamhälle vid järnvägssträckan Borås – Alvesta. Som kuriosa kan tilläggas att detta år anno 2021 firar Borås 400 årsjubileum som stad.
I en helt annan familj föddes den 15 juni 15 år senare; 1891, ett gossebarn, som fick namnet Ernst Alexis Pettersson. Med tiden blev han skräddarmästare och den första i släkten Pettersson, som sydde och tillverkade kläder. Sedan dess har yrket gått i arv från far till son i fem generationer.
– Genom åren har familjen drivit och utveckla flera framgångsrika och välkända varumärken, som exempelvis Derby of Sweden som numera ingår i New Wave Group och Ernst Alexis, berättar 4:e generationens representant Johan Pettersson.
– Kunderna har varit allt från exklusiva butiker som PUB och företag som SAS. Via återförsäljare har kunderna varit alltifrån små och medelstora företag till riktigt stora som Sandvik, Scania och Volvo, för att nämna några.
Med åren har fokus kommit att ligga på skjortor, blusar, tröjor och vävda produkter. Det är ingen överdrift att påstå att man genom åren har varit lite av skjortpionjärer, som alltid funnits i framkant av utveckling både när det gäller mode och funktionalitet, kvalitet och hållbarhet.
Tar nya steg
Allt har sin tid och det är viktigt att möta morgondagen med nya initiativ, nya idéer och nya metoder. Av den anledningen har Johan, Thobias och Victor Pettersson, alltså 4:e och 5:e generationens skjortmakare beslutat att starta och satsa på en helt ny affärsidé och ett helt nytt varumärke; Aplareds 1891 eller Aplareds Konfektion AB, som det är registrerat på Bolagsverket.
Det ska sägas, att Johan och Thobias är bröder och Victor är son till Johan.
– Det här känns jättekul och det handlar om nya idéer och nya plagg och kollektioner, säger Johan Pettersson.
– Allt tar tid och vi vill bygga ett varumärke och en verksamhet på ett yttersta seriöst och professionellt sätt.– Det tog ett tag att komma på namnet Aplareds 1891, men sedan blev det helt självklart och lysande, menar Victor Pettersson.
– Under våren har vi lagt grunden till det hela och under hösten skapar vi stommen, för att våren/sommaren 2022 dra igång med full kraft, förklarar Thobias Pettersson.
– Troligen blir den första publika mässan i början av december 2021 och då ska vi lansera åtminstone delar av konceptet.
Sitter i väggarna
Självklart träffas vi i Aplared och på kontoret där Aplareds 1891 håller till. Adressen är Boråsvägen 35 och i den gamla industribyggnaden från 1933 har det alltid varit skjorttillverkning i ena eller andra formen.
– Före syfabrikernas tid satt sömmerskorna hemma och sydde plagg efter plagg, allteftersom fabrikörerna skickade ut underlag till dem, förklarar Johan Pettersson.
Aplareds Konfektion AB ska vara en producent och tillverkare av profil- och arbetskläder till både företag och konsumenter. Alla plagg utvecklas och designas i Sverige och merparten av företagets produktionsenheter finns i Europa.
– Vi arbetar med några av världens mest välmeriterade vävleverantörer. Kvalité och miljö är, har alltid varit och kommer alltid vara viktigt för oss, betonar Johan Pettersson.
– Genom åren har vi hjälpt många av Sveriges största företag med deras personalkläder, allt ifrån stora industriföretag, bilåterförsäljare och butikskedjor till hotell och restauranger.– Kläder är vår specialitet, men med vårt nya koncept hjälper vi gärna till med en helhetslösning med giveaways och presenter mm, inflikar Thobias Pettersson.
Mode och miljö
I de kommande plaggen från Aplareds 1891 bygger mycket på hållbara tyger, som är vävda i organisk bomull tillsammans med nya material som Tencel och blandningar med bomull och Tencel.
Tencel eller lyocell är en sk regenatfiber, som framställs av cellulosa från snabbväxande träslag som t ex eukalyptus och bok.
– Kunderna uppskattar lättskötta plagg, så självklart kommer vi att ha även strykfria skjortor i vår nya kollektion, då givetvis med tyger ifrån producenter som är Öko-Tex-certifierade, påpekar Victor Pettersson.
– Kvalitet, hållbarhet och noggrannhet är något som alltid genomsyrat våra verksamheter och varumärken och det är något som vi nu tar med oss in i Aplareds Konfektion och Aplareds 1891.
Skjortan är och har alltid varit en väldigt viktig byggsten i alla mäns garderober oavsett om garderoben har en mer formell eller om den har en mer kausal stil.
– När jag började jobbar med skjortor för över 30 år sedan, skulle skjorttyget vara blandat med mycket polyester; gärna 65% polyester och 35% bomull, för att vara lättskött, berättar Johan Pettersson.
– Modellerna skulle vara mycket rymliga. Därifrån har det gått till att bli mer och mer naturmaterial, där bomull, lin och Tencel är viktiga fibrer i skjorttygerna.– Det är viktigt att man som skjortleverantör har modeller som passar alla kroppsformer, därför har vi både slim, mellan och klassiskt raka modeller.
Lanserar fyra kanaler
Konceptet och varumärket Aplareds 1891 bygger på fyra kanaler eller kanske vi ska säga, fyra affärsområden. Tanken är att vara först med nyheter och mode samt att inte ligga med ett omfattande lager. Istället ska relationerna till producenter och leverantörer var så snabba och smidiga att en normal leveranstid ska bli högst 10 dagar.
Ted Bernhardtz Group skapar kreativa och moderna klädkoncept genom en hållbar sömnadsproduktion. Med unika design och starka varumärkeskoncept hjälper man sina kunder i deras vardag. Man har god kontroll på produktion, kundsupport och logistiklösningar och menar att man därför alltid kan leverera högsta service och kvalitet.
Ted Bernhardtz At Work är ett koncept, som levererar sina kunders kläder med full service; från planering, design, produktion och inköp till leverans, distribution, packning och kundtjänst.
– Med det här breda konceptet och med ett fantastiskt produktsortiment kan det här bli hur stort som helst, även om vi bryter mot traditioner och tabun, säger Johan Pettersson.
– Titta på Revolution Race. Även om vi inte ska jämföra oss med dem, så började de i en liten skala för sex år sedan, jag tror det var i ett garage, med färgglada, lite tuffare friluftskläder som bröt mot allt annat, säger Victor Pettersson.
– I våras börsintroducerades de till ett värde av 8,5 miljarder kronor – helt otroligt. Vi siktar inte dit … inte riktigt än i alla fall, påpekar Victor skrattande.
Out-of-the box
Det går inte att ta miste på engagemanget och entusiasmen hos de här tre herrarna Pettersson, när vi sitter och pratar i det nya showrummet i Aplared. Victor, som kommer att ansvara för Aplareds 1891 B2C, betonar att det inte finns några genvägar till framgång. Det handlar om bra priserbjudanden, attraktiva produkter, hög kvalitet och udda marknadsföring via bl a sociala medier. Att få konsumenterna att rekommendera andra att besöka webbshoppen och sticka ut och vara lite annorlunda, lite out-of-the-box.
– Vi ska upplevas lite som Eton, Stenströms och Oscar Jacobson, fast med bättre priser och ändå samma höga kvalitet och mode, påpekar Victor Pettersson.
– Vi har gått från det trygga och säkra till att våga oss på något helt nytt, kanske lika nytt som postorderförsäljningen var en gång i tiden, säger Johan Pettersson och får stöd av Thobias som säger;
– Inget ska vara främmande för oss, utan vi ska pröva, testa, utvärdera och justera och skapa kreativa resultat.– Det är redan flera av våra gamla kunder som har hört av sig och vill vara med på vår resa.
Nyskapande för branschen
Profilbranschen har nu fått sin första rebell eller pionjär, som på en och samma gång vänder sig både till slutkonsumenter och företag, till och med som underleverantör. Det är udda, tufft, modigt och beundransvärt; i alla fall väldigt nyskapande och nytt.
Lika nytt som postorder – kanske. Den första i Sverige med postorderförsäljning var John Fröberg Lotorp utanför Finspång år 1879. Han skaffade sig en visitkortspress och tryckte kort. Sedan började han även producera kautschukstämplar. Efterhand började man trycka produktkataloger och i slutet av 1880-talet var postorderfirman ett faktum.
Eller som det heter; intet nytt under solen.
Text – Lars Knapasjö
Foto – Elmer Törnquist
…