Det har gått 12 år sedan vi senast besökte Risängsgatan 15A i Norrköping. Det är en ganska lång tid, men ändå har den person vi möter; Antonio Mazzarella, samma utstrålning av energi, engagemang och entusiasm.
Kanske för att han i år är 51 år ung. Det känns nästan som om tiden stått stilla.
Text: Lars Knapasjö
Foto: Elmer Törnquist
Allt är nästan som förra gången, fast ändå inte. Den stora, breda, nästan majestätiska trappan upp till det gigantiska visningsrummet är kvar, men där uppe är det mesta nytt och fräscht.
– Man skulle kunna säga, att vi under de 10 senaste åren fokuserat på att erbjuda våra kunder en kostnadseffektiv helhetslösning med egen webbshop, eget lager med egen personal och drygt 300 pallplatser samt egna logistikalternativ, säger Antonio Mazzarella med stor övertygelse.
– Sedan länge är våra tre ledord; Kreativitet, Engagemang och Kunskap.
Antonio Mazzarella är född och uppväxt i det lilla samhället Jursla, strax norr om Norrköping. Efter gymnasieexamen från den ekonomiska linjen började han arbeta som säljare på ett kontorsvaruföretag i Norrköping; ett jobb som han älskade och blev väldigt duktig på. Så duktig att han och hans bror med stor framgång startade ett företag inom inredningsbranschen.
Det blev Promo
Med tiden ville Antonio pröva sina vingar på egen hand och köpte år 2000 ett företag med säte i närliggande Linköping, som via utskick av två miljoner kataloger i Sverige, Norge och Finland sålde olika typer av presentreklam. Företaget grundades redan 1985 under namnet InterReklam, men nu blev det namnändring till Promo Företagsreklam AB.
Företaget flyttades från Linköping till Norrköping och år 2007 övertog man de nuvarande lokalerna på Risängsgatan 15A.
OPP – minimagasinet
Vid förra besöket presenterades många olika, ibland egenutvecklade, produkter inom vad som numera kallas Produktmedia. En fascinerande och lite udda produkt var ett koncept från Australien; OPP eller On-Product-Publishing. Det handlade om en återförslutningsbar etikett, som kunde vecklas ut och då rymma ett minimagasin; en liten tidning i miniatyr enligt en metod som kallades labelzine.
Precis som i Australien och en rad andra länder, så även i Sverige, såldes mängder med läsk- och vattenflaskor med OPP-etiketter i kiosker, matvaruaffärer och som profilbärare för olika företag.
– Det var en kul och smart produkt, men efter en del patentstrul, beslutade vi oss för att avveckla samarbetet, berättar Antonio Mazzarella.
– Fast vår förkärlek för unika produkter som sticker ut, har aldrig slocknat.
Den snälla leverantören
Försäljning har alltid varit Antonio Mazzarellas stora passion och han betonar med eftertryck att all försäljning handlar om förtroende och fungerande relationer.
– Konkurrensen i branschen är hård och en stor del av produkterna är desamma hos vilken leverantör som helst. Därför handlar det om att skilja sig från mängden och hur gör man det, säger Antonio Mazzarella frågande.
– Jo, Promo ska vara den snälla leverantören; den som värnar om de mjuka värdena.– Vi ska vara en partner till våra kunder och hjälpa dem, att på ett effektivare sätt jobba med produktmedia i sin organisation och marknadsföring.
– Affärer görs alltid mellan människor och de bästa affärerna är de, som skapar en win-win-situation för alla parter.
Ensam är inte stark
År 2007 gick Promo med i branschkedjan Fronta och det medlemskapet har man alltid värnat om, framför allt när det gäller den kollegiala gemenskapen och möjligheterna till erfarenhetsutbyte och kommersiell samverkan Frontaföretagen emellan.
– Fronta är ett starkt koncept och varumärke. Jag skulle vilja säga, att det kostar mer att inte vara med i Fronta än att vara med.
Promo har 10-talet medarbetare och en stigande omsättning, som närmar sig 20 miljoner kronor. Ungefär 80% av omsättningen handlar om rikstäckande kunder och man har flera centrala helhetsavtal, när det gäller produktmedia, bl a med en av de allra största bankerna.
– Vi vill satsa hårdare på att bli bättre på vår lokala hemmamarknad. Det är självklart viktigt för oss, poängterar Antonio Mazzarella.
– Samtidigt arbetar vi med ett säljkoncept, som innebär att vi har en medarbetare som uteslutande jobbar med att ordna med mötesbokningar. Det har varit väldigt framgångsrikt och resulterat i ett flertal rikstäckande kunder.
Ett ljus i tunneln
Mars 2020 var en dyster månad, inte bara för profil- och promotionbranschen, utan för hela Sverige och större delen av världen i övrigt. Coronapandemin vände upp och ner på tillvaron och för vissa branscher och företag var det rena katastrofen.
Ändå är det många som tycker sig se ett ljus i tunneln och som hoppas på, att allt ska kunna öppna upp igen efter sommaren.
För Promo innebar det, att man under 2020 tappade ca 30% av omsättning under månader av stiltje; något som man sedan, sakta men säkert lyckats ta igen till stora delar.
– Under den här pandemitiden har vi delvis använt oss av korttidspermitteringar, men i det stora hela har vi haft turen att ha en bra snurr på verksamheten, förklarar Antonio Mazzarella.
– Vi är inte störst i branschen, men vi har en väldigt hög och stabil lönsamhet och är stolta över att ha den högsta kreditvärdigheten. En del av hemligheten ligger i vårt helhetskoncept och det faktum att vi idag har drygt 20-talet helhetskunder.
Brandeco – bara hållbart
För två år sedan lanserade Promo ytterligare ett unikt koncept; Brandeco. Det handlar om en webbshop med 1 000-tals garanterat hållbara och miljövänliga profilprodukter; den enda renodlade i sitt slag.
– Vi upptäckte att det saknades en digital plattform, där kunderna enkelt kan se och välja hållbara produkter av olika slag, förklarar Antonio Mazzarella.
– Det ska vara ett effektivt hjälpmedel för kunderna, som ska slippa att försöka förstå alla olika klassificeringar och märkningar; det blir lätt snårigt och nästan obegripligt.– Brandeco ska ge dem tryggheten och när de gjort sina val, ska vi i kontakt med kunden kunna ge mer information och tydliga förklaringar.
– Det handlar egentligen om, att vi alla kan göra något litet, för att rädda något stort.
Samtidigt är Antonio Mazzarella noga med att påpeka, att alla bara blir bättre och bättre, när det gäller miljö och hållbarhet. Det gäller alla; från tillverkare och produktleverantörer till tryckerier och underleverantörer. Inte minst är det också företagskunderna, som är noga med att ställa självklara krav på hållbarhets- och miljöfrågor.
– Det handlar i grund och botten om kvalitet och professionalism. En bra profilprodukt är den som kommer till användning och som upplevs ha ett värde, menar Antonio Mazzarella.
– En profilprodukt som hamnar i en låda någonstans, fyller ingen som helst funktion och har inget värde.
Promo Concept
Det är nog ingen överdrift att påstå, att det råder en viss brist på riktigt duktiga säljare inom branschen. Något som till stora delar kan bero på att säljarrollen har genomgått en kraftig förändring och omvandling i vårt allt mer digitaliserade samhälle. Förr var säljare en informations- och kunskapsförmedlare, som var välkommen ute på företagen. Idag kan var och en hitta den information och kunskap man söker genom ett par tangenttryck och en internetuppkoppling.
– Vi vill ge etablerade och seriösa säljare möjligheten att skapa sitt eget företag och ändå fullt ut kunna satsa på försäljning och bygga upp ett företroende hos en växande egen kundgrupp, förklarar Antonio Mazzarella.
– I Promo Concept ägnar sig säljaren uteslutande åt att sälja, medan vi på Promo håller med allt från produkter, förädling/märkning, lager och logistik till inköp, fakturering och administration.– Det här är helt nytt för oss och vi hoppas att inom kort kunna etablera Promo Concept i någon av våra större städer. Vi söker stjärnskott inom försäljning, som brinner för och triggar igång på säljrollen på samma sätt som jag gör.
– Återigen handlar det om att bygga förtroendefulla relationer och skapa win-win-situationer.
Aldrig som förr
Norrköping är en gammal industristad, framför allt inom textil och konfektion, men som nu fått ett mer tjänsteinriktat näringsliv och blivit något av ett mellansvenskt logistikcentrum. Det är inte bara hamnen som byggs ut, utan man ska också få en ny centralstation på samma plats som den nuvarande; bara ett stenkast från citykärnan.
– Campus Norrköping, filialen till Linköpings universitet, har betytt otroligt mycket för Norrköping och hela innerstaden har getts ett arkitektoniskt lyft genom att gamla industribyggnader moderniserats och getts nya funktioner, säger Antonio Mazzarella.
– När det gäller innerstaden finns det flera fräscha bostadsprojekt på gång och överhuvudtaget är Norrköping en stad på frammarsch.
Fast ändå kan man fundera på om det kommer att bli som förr, efter det att pandemin avtagit och alla restriktioner avlägsnats.
– Nej, det blir nog aldrig riktigt som förr; även om de fysiska mötena kommer att behövas och människor måste få mötas igen, menar Antonio.
– Vi kommer att resa mindre och kommunicera mer digitalt. Samtidigt kommer vi också att mötas, men då i mer kvalitativa och planerade möten, där också produktmedia kan komma att få en viktigare och mer betydelsefull funktion.– Jag tror, att mässorna får ett uppsving under 2022; då i en annorlunda och värdefull kombination av fysisk och digital mässa. Jag är positiv och tror på en bra höst.
– Jag är taggad och vi vill expandera, hitta nya kanaler och nya koncept, som präglas av professionalitet och kvalitet i alla avseenden.
Ännu ett koncept
Med italienskt temperament, säljmani och vinnarskalle kan man förstå att Antonio Mazzarella har svårt att hålla fingrarna i styr, utan att han ständigt hittar nya projekt och kommer nya koncept på spåren. Fast alla når inte offentlighetens ljus, utan förblir lite av en affärshemlighet.
Principen är dock enkel. Med en partner och medarbetare i Kina och med upparbetade och förtroendefulla relationer med olika producenter och fabriker; i kombination med egna idéer om utveckling och modifiering av, framför allt, nyttoprodukter, så skapas nya produktkoncept.
– Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre och det krävs inte någon revolutionerande produktutveckling, för att en liten detalj eller pryl ska få en ny eller bättre funktion och därmed större uppskattning och värde.
– Vi har tagit fram ett antal produkter, framför allt av nyttokaraktär, med det här konceptet och det har uppskattats enormt av kunderna, säger Antonio.– Fast vad de är, vill jag hålla för mig själv, så länge jag är ensam om dem. Allt ska man inte alltid dela med andra.
Livskonceptet
Efter en intensiv samtalsstund lämnar vi säljgurun och fotbollsfantasten Antonio Mazzarella, som drömmer om den dag han åter kan åka skidor i Alperna eller gå på en hemmamatch med Juventus FC i Turin i norra Italien eller IFK Norrköping på Platinum Cars Arena bredvid Norrköpings gamla och numera utrangerade brandstation.
Hemma i villan i Åby, intill Loddbynäset vid sjön Glottern, väntar hustru Marie och den 14-åriga sonen Leo. Kanske vankas det ett glas gott italienskt vin och herrn i huset kanske lagar en mustig ragú efter sin mormors recept; få råvaror – bra råvaror.
Att älska livet och familjen, skidåkning och fotboll, vin och god mat och dessutom vara galet förtjust i försäljning; det är också ett koncept som heter duga.
…