Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 33,7% i april, jämfört med april 2020. Det markerar andra månaden som kan jämföras utifrån ett coronaperspektiv, då även april 2020 påverkades.
Den mediekategori som ökade mest under april var Online video; 81,4% och tuffast var det för Populärpress, som tappade 17,6%. Totalt förmedlades under april drygt 1,1 miljarder kronor.
Ackumulerat januari-april, är Online video den mediekategori som har ökat mest – med en tillväxt om 30,4%.
Även Sociala medier, Radio, TV, Online display, Dagspress storstad, Utomhus/trafikreklam, Fackpress, Dagspress landsort, Sök och Dagspress kväll var kategorier som ökade under månaden.
– Medieinvesteringarna ökade kraftigt i april jämfört med samma månad föregående år. Ökningen måste dock sättas i perspektiv: april 2020 var den första hela månaden under pandemin och medieköpen var de lägsta i Mediebyråbarometerns historia. Notering i april 2021 är således den svagaste aprilmånaden sedan 2010, samt den tredje svagaste aprilmånaden sedan mätningarna påbörjades, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.
– Det är uppenbart att medieinvesteringarna är på väg tillbaka, men de är långt ifrån den nivå som rådde före pandemin. Om marknaden nu har bottnat är nedgången påfallande lik finanskrisen 2008; då sjönk medieinvesteringarna med 18 procent innan den vände och sedan mars 2020 har nu investeringarna sjunkit med 19%.
Bortsett från bio, var Populärpress den kategori som hade det tuffast under månaden; med ett tapp om 17,6%. Även DR/Annonsblad backade under april; 11,7%.
Ackumulerat januari-april, är Utomhus/trafikreklam den mediekategori som har haft det tuffast och uppvisar ett tapp om 36,8%.
(alla illustrationer/bilder till inlägget kommer från Sveriges Mediebyråer)
…