Många i kön för att överleva

Många i kön för att överleva

Publicerad
2021-04-27
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Regeringen föreslår ett riktat bidrag om totalt 200 miljoner kronor till kommunerna, för att barn och unga ska få både avgiftsfria och smittsäkra sommarlovsaktiviteter. Detta är något som jag givetvis tycker är både bra och smart … eller ja, om pengarna verkligen når fram i tid vill säga.

En hel drös med företag i vårt avlånga land går bokstavligt talat på knäna i den extrema väntan på stödåtgärder. Framför allt mindre företag och branscher som restaurang och turism. Vissa kanske inte ens vet vad eller hur de kan söka.
Samtidigt har över 2 000 företag brutit mot reglerna för permitteringsstöd, men till slutet av tredje kvartalet förra året, hade bara omkring ett 50-tal fått återbetalningskrav. Var är rättvisan, när handläggningstiderna är så utdragna? Dagens Industri rapporterade, den 29 mars, att drygt 5 200 företag väntade i kön hos Tillväxtverket.

Volvo Cars plockade exempelvis in över en miljard kronor i statligt stöd i fjol. Detta är alltså över 1 000 miljoner kronor ur skattebetalarnas fickor. Bolagets ledning och VD fick för samma period drygt 82 miljoner kronor i bonus.
Jag missunnar verkligen inte någon några pengar, det är kul att det går bra och det är kul att tjäna pengar. Frågan är dock, om de kanske hade kunnat nöja sig med 7,5 miljarder kronor i vinst, istället för de 8,5 miljarder nu redovisade kronorna, inklusive stödet?

Min tanke är mest att man hade kunnat ge mer tid i handläggning åt andra, mer behövande företag. Självklart såg läget helt annorlunda ut och de beslut man fattade då, är kanske inte samma som man skulle fatta, när man i efterhand ser de svarta siffrorna på bokslutet. Senare har det trots allt framkommit att över 2 000 återbetalningskrav skickats ut.

Vi växlar fokus till något positivt som regeringen gör istället … ja, det finns faktiskt positiva sidor i den politiska smeten till regering också. Förslaget om skattefria gåvor upp till 2 000 kronor per anställd välkomnas och detta kan exempelvis gå till presentkort på restauranger eller butiker och därigenom stötta det lokala näringslivet. Dessutom föreslås det gälla retroaktivt från den 1 januari.

I Screen&Marknaden nummer 3/2021 går det inte att läsa så mycket mer om det, men istället kan ni få gotta ner er i branschens kanske mest läsvärda tidning. Vi skriver om den digitala mässplattformen Sign&Print Connect, ny avtal och sponsorskap, nya material och maskiner, entreprenörskap, nyanställda, mässuppdateringar och givetvis, ett företagsreportage i dess heligaste bemärkelse.

Spana in detta nummer, bli inspirerad, djupdyk i nyheterna och herregud, glöm inte att ta det lugnt också. Vi ser många företag som nu satsar, för att kunna möta en spännande framtid.

Fridens liljor
Elmer Törnquist
chefredaktör