Med erfarenhet från bl a Peak Performance, Frank Dandy och Filippa K, har Jonas Andersson nu klivit in i rollen som VD för Sport Design Sweden. Han kommer senast från rollen som VD på J.Lindeberg och har dessförinnan haft flertalet globala och ledande roller på de tidigare nämnda företagen.
– Jag har följt Sport Design Sweden under ett par år och har varit imponerad över hur man vuxit, både snabbt och lönsamt. Affärsmodellen har en enorm potential och planerna på fortsatt internationell expansion är ambitiösa, säger Jonas Andersson, nytillträdd VD på Sport Design Sweden.
– Bolaget har kommit in på flera internationella storklubbar inom både fotboll och ishockey och lanserat en e-handelslösning, som öppnar upp en helt ny marknad.– Det ska bli roligt och spännande att bygga vidare på den starka grund, som lagts hittills och försöka accelerera utvecklingen ytterligare tillsammans med engagerade medarbetare.
Det var i februari som Jonas Andersson tog över rollen som VD efter Niclaes Wijk, som grundade bolaget 2008, tillsammans med Johan Skogh.
– Efter att ha drivit det här bolaget i 12 år, ska det bli kul att lämna över stafettpinnen till Jonas. Med hans erfarenhet från större bolag känns det som att han kan hjälpa oss att lyfta det här till nästa nivå, säger Niclaes Wijk.
– Vi har en väldigt fin potential på den amerikanska marknaden just nu och även där sitter Jonas på värdefull erfarenhet efter sina år i USA, som kommer bli viktig för oss.
Framöver kommer Niclaes Wijk vara aktiv inom bolagets affärsutveckling samt vara huvudägare. Sport Design Sweden har sitt huvudkontor i Stockholm samt ett försäljningskontor i Denver, Colorado, USA. Bolaget har försäljning i 35 länder.