Med en tydlig plan om att förenkla för kunderna, kommer Epson med molntjänsten Cloud Solution Port. Tjänsten, eller egentligen plattformen, ska öka produktiviteten och förbättra planeringen, samtidigt som den sänker kostnaderna för jobben.
– Med Epson Port närmar vi oss krävande produktionskunder, som vill ha möjlighet att övervaka och analysera sin printerflotta i realtid, förklarar Richard Garp, försäljningsansvarig på Epson.
Användarna ska ha möjligheten att ansluta till sina storformatsskrivare från Epson, via enheter som exempelvis dator, smartphone och surfplatta, från produktionsgolvet eller på distans.
I ett första skede
Genom kontrollpanelen ska användaren kunna analysera produktivitet och få operativa uppdateringar om utskriftsjobb, bläcknivåer och underhållsstatus, vilket minimerar driftsstopp och störningar i utskriftsjobben.
Production Monitor är den första tjänsten som släpps på plattformen och ska undersöka produktionens status i realtid. Det innebär att användaren kommer att se när ett jobb har slutförts, eller hur mycket återstående tid som är kvar.
Detta är den information som behövs för att kunna planera produktionen på bästa sätt. Dessutom ska plattformen generera dagliga rapporter, som belyser flaskhalsar eller möjligheter där produktionen kan förbättras.
– Port kommer successivt byggas ut med fler verktyg och funktioner samt stöd för i princip alla Epsons storformatsskrivare. Detta kommer att göra Epsons redan marknadsledande skrivare än mer attraktiva, avslutar Richard Garp.
Sedan lanseringen, är det Epsons modeller SC-F3000 och SC-F10000 som stöds, men fler modeller och tjänster ska komma under efterföljande månader.