Unga agerar på utomhusreklam

Unga agerar på utomhusreklam

Publicerad
2020-11-19
Skribent
Redaktionen

Oftast spenderar ungdomar, i åldern 15-29 år, mycket tid utomhus. Enligt undersökningen OCS Sweden, Out-of-home Consumer Survey Sweden, både agerar och uppmärksammar ungdomar utomhuskampanjer i hög utsträckning.

– Många annonsörer kämpar med hur de ska nå unga, särskilt när flera traditionella räckviddsmedier minskar inom målgruppen, säger Anna Smidemark, försäljningschef på Clear Channel Sverige.
– I våra kampanjmätningar har vi sedan länge sett att utomhusmediet är en kanal som, när den används på rätt sätt, både tilltalar och aktiverar unga. Något som också bekräftas av undersökningen OCS Sweden.

Exempelvis visar undersökningen, att unga mellan 18-29 år upplever att de normalt spenderar lika mycket tid utomhus, som i sina telefoner; 15 timmar i vardera i veckan. Som motvikt upplever unga att de endast spenderar 6 timmar i veckan med att titta på TV. OCS Sweden visar också att unga tenderar att uppmärksamma utomhusreklam i högre utsträckning än befolkningen i stort; 73% jämfört med 69%.

Agerar på olika sätt
En annan insikt är att unga uppskattar när reklam är dynamisk; 71% uppskattar att mötas av budskap som anpassas i realtid, utifrån variabler som; plats, väder eller tid på dagen. Dynamiska kampanjer gör att varumärken upplevs mer relevanta, innovativa samt moderna.
Totalt 65% av unga säger sig också ha agerat på något sätt efter att ha sett utomhusreklam den senaste veckan. Exempelvis genom att besöka varumärkets hemsida, agera på ett erbjudande eller interagera med en utomhusskärm. Hela 22% har köpt något online eller i butik, jämfört med 18% bland befolkningen i stort.

– Oavsett om en annonsör vill stärka sitt varumärke eller driva action bland unga finns många spännande insikter att hämta, som ger värdefull förståelse för ungas drivkrafter i relation till utomhusreklam.
– Vi ser fram emot att hjälpa våra kunder att bli mer relevanta hos den unga målgruppen, avslutar Anna Smidemark.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under augusti 2019 och baseras på svar från drygt 2 500 respondenter i Sverige, mellan 18-75 år (varav 510 i åldern 18-29 år). Det är första gången undersökningen har genomförts i Sverige.