Storbildsbolagets Eventdagar i början av februari blev en succé med nästan 200 deltagare, som kom på besök.
– Första dagen slog vi upp portarna kl 9 för inbjudna branschkollegor, berättar Storbildsbolagets VD Jonas Hellke.
– Dagen till ära hade vi också bjudit in Moschiko Levar, som är Segment Manager för HP och han höll föredrag om framtiden inom digitalt storformat.
Att döma av deltagarnas reaktioner var föredraget uppskattat, eftersom det är ett intressant skede som branschen befinner sig i och det handlar om en utveckling från analogt till digitalt.
– Med vår nya investering i en ny FB-press, så skapar vi många nya affärsmöjligheter inom vår nisch, säger Jonas Hellke.
– Vi menar att genom att skapa nätverk inom branschen, så öppnar vi för nya intressanta konstellationer.
Storbildsbolaget vill vara en partner för mindre aktörer som, om de får toppar i sin produktion, kan lägga ut den hos oss . Man kan också vara en partner för större aktörer, då Storbildbolagets utrustning tar större format än traditionellt tryck och screen (320 x 165 cm). Dessutom kan man ta mindre serier med mycket kortare
ledtider.
– Vi hade även en minimässa med våra leverantörer bl a var Scandraft , Antalis, Rosediplay, Zünd, PM-System och Sign Nordic på plats.
Det bjöds på tapasbuffé uppställd på företagets HF-svets, som dagen till ära var omgjord till buffébord. Ljud och ljus hade Poliyvision arrangerat, så att produktionslokalerna såg ut som en bättre nattklubb.
Efter föredraget var det demonstration av företagets nya FB 7600 och produktionen var igång både i företagets Zünd och i de stora rulle-till-rulle-maskiner. Det var väldigt god stämning och ambitionen om att skapa ett event där deltagarna kan gå hem inspirerade och med nya idéer infriades.
– Vi hade vissa kollegor som stannade i 6 timmar, berättar Jonas Hellke.
– Andra dagen körde vi ett liknande upplägg, men då hade vi bjudit in våra vanliga kunder och retail-företag.
Då höll professor Jens Nordfält ett föredrag på temat; hur kan man tjäna mer pengar genom effektivare kommunikation i butik. Det var mycket inspirerande och man fick många aha-upplevelser om hur viktig skyltkommunikation är.