Kickstartar profilhösten

Kickstartar profilhösten

Publicerad
2020-10-05
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Nätverkskollektivet på Marketplace Borås hörde branschens rop och svarade; givetvis ska vi styra upp något för er. I byggnaden Textile Fashion Center i Borås, samsas drygt 80 verksamheter inom främst textil- och modedesign.
Med andra ord en självklar plats att ordna en utställning, för att kunna kicka igång hösten för profil- och produktmediabranschen.

Text/foto – Elmer Törnquist

När det inte blev en fysisk mässa för branschen, efter ett halvår av distans och digitala möten, behövdes det något för att tända gnistan igen. In kom en förfrågan till Pierre Rosengren, VD på Marketplace Borås, om att ordna en organiserad mötesplats för branschen.

Strax över 10-talet leverantörer kunde här på Textile Fashion Center bjuda in kunder till tidsbokade möten, för att på så sätt kunna visa upp sig själva, visa nyheter och som sagt; kickstarta profilhösten.

– När jag började höra av mig till företag i trakten var det flera som sa ja direkt, utan att fundera, berättar Pierre Rosengren.
– Utställarna var nöjda, besökarna var glada över att kunna träffas igen och spontant, så tycker jag att det här blev superbra.

– Online i all ära, men det är viktigt för branschens aktörer att kunna träffas och känna på produkterna på riktigt.

Pierre Rosengren är för övrigt ett relativt känt namn i branschen, då han och Lars Johansson på Topline startade Promotionbiet en gång i tiden. Mellan 1999-2009 var han VD och delägare i profilgrossisten Bercato AB, som ingick i ACG Gruppen. Därefter såldes företaget till Magasin och resten är en annan historia.

Lanserar på profilsidan
Att vi stöter ihop med Joakim Engen, VD på Bamatex, på en plats som Textile Fashion Center är kanske inte jättekonstigt trots allt. Märkningsleverantören har faktiskt ett externkontor i huset.

– Att medverka här var ett enkelt beslut att fatta. Vi vill visa upp oss samt visa upp Borås och Textile Fashion Center, berättar Joakim Engen.
– Dessutom kommer vi lansera en ny produkt väldigt snart. Idag delar vi dock platsen med Ovaer, som nu lanseras på profilmarknaden och ingår i samma koncern som oss.

Stefan Linér, Nina Kärrman och Joakim Engen

På samma utställningsyta står nämligen Stefan Linér, grundare och VD på Ovaer, för att presentera nackkudden tillika modeaccessoaren, som fått 5 av 5 getingar i Expressen fyra år i rad.

– Det är egentligen en allt-i-ett produkt för resan, förklarar Stefan Linér.
– Man får stöd under hakan och fullständigt nackstöd av den patenterade luftkudden, med flera olika luftkammare och reglerbar luftmängd.

Nu när pratet om avskildhet, distans och personlig säkerhet är på agendan, illustrerar Stefan även att man får en privat sfär, om man fäller upp huvan över huvudet.

– Man kan skärma av helt från omvärlden och samtidigt får man en behaglig mörkläggning för ögonen. Sedan har vi även munskydd i matchande färger, säger Stefan Linér.
– Jag tog faktiskt fram de första skisserna på Ovaer, när jag gick på Textilhögskolan i Borås. Medan jag utvecklade produkten, började extrem-skidåkaren Jon Olsson och hans tjej Janni Delér blogga om den.

– Innan jag visste ordet av, så sköt försäljningen i taket, med order från Mexiko till Nya Zeeland.

För att inte ta sig vatten över huvudet koncentreras däremot försäljningen i första hand till Sverige, med försäljningspartners som Designtorget, NK och Åhléns.

– Eftersom att mottagandet har varit väldigt bra på privatsidan är nu tanken att vi ska ta oss in på profilmarknaden. Då kommer vi satsa på transfermärkning och läderimitationer, fortsätter Stefan Linér.

Tillbaka till koncernpartnern som står för märkningen; Bamatex. En nyhet som Joakim Engen kan berätta om, är att de sedan den 1 augusti har tagit över Ernst Alexis showroom på Promotion Gallery, på Barnhusgatan 16 i Stockholm.

– När möjligheten dök upp tog vi den. Vi är den enda märkesleverantören i huset, så det ska bli väldigt spännande, avslutar Joakim Engen.

Jubileumsår för Borgstenaföretaget
Reklamgodisproducenten Bregmos från närliggande Borgstena skickade Ann-Christin Gustavsson, marknadskoordinator på Bregmos, som representant till utställningen.

– Det känns jättekul att äntligen få komma ut och träffa kunderna och visa vårt godissortiment, säger Ann-Christin Gustavsson.
– Alla, som jag träffat, har varit positiva trots det rådande läget och är också förhoppningsfulla inför framtiden.

Nu känner man att det sakta men säkert börjar röra på sig igen, i jämförelse med hur det var när pandemin slog till i Sverige. Företaget fortsätter nu satsa på konceptet med tre olika leveranshastigheter; standard, fast och express, som man införde i våras.

– I år firar vi faktiskt 20-års jubileum, vilket kanske är lite tråkigt med tanke på hur situationen är, fortsätter Ann-Christin Gustavsson.
– Fast vi är väldigt stolta och glada över att företaget har funnits så pass länge.

Även om de typiska mötena och träffarna inte är likadana som vi är vana vid, måste man våga tänka annorlunda och i nya banor. Kanske testa nya vägar och vara lite kreativ.

Presenterar ett nytt varumärke
Stilo grundades 1988 och har sedan dess importerat pennor från när och fjärran. Nu sträcker företaget på sig och lägger till både ett nytt segment och ett nytt varumärke till produktkatalogen.
Vi träffar Petri Kiviharju, VD på Stilo, tillsammans med kompanjonen Henrik Fridén och säljaren Lars Bengtsson, som presenterar varumärket Björka Fristad för branschen.

– Det är ett helt nytt varumärke från oss på Stilo, där vi satsar 100% på miljö och hållbarhet, förklarar Henrik Fridén.
– Vi började utveckla Björka Fristad, när vi märkte att fler och fler kunder efterfrågade hållbara och miljövänliga produkter. Målet vi hade, var att det skulle vara så miljövänligt det bara går.

Henrik Fridén, Petri Kiviharju och Lars Bengtsson

I och med detta expanderar Stilo med det nya affärsområdet; Presentreklam och lägger till produkter i tre nya set; ett för sallad, ett för tapas och ett för köksredskap, samtliga tillverkade av 100% svenskt björkträ.

– Vi ville ha tillverkning i Sverige och eliminera alla onödigt långa frakter, så allting är producerat inom en radie på 15 kilometer runt Fristad, utanför Borås, fortsätter Henrik Fridén.

– Dessutom ville vi slippa onödigt förpackningsmaterial, så själva produkten är hela förpackningen, fyller Petri Kiviharju i.
– Sedan har vi ett tunt kartongband runtom, som håller ihop respektive set. Självklart kommer även det från trakten, är Svanenmärkt och är tryckt i Borås.

Textile Fashion Center

Företaget har höga förväntningar på de nya produkterna och som tur är, har responsen från återförsäljarna varit bra, enormt bra faktiskt.

– På bara några timmar sålde vi hälften av våra varuprover, berättar Henrik Fridén.
– Tanken är dessutom att vi ska komma med nya produkter varje år, där alla följer samma tänk; smarta, innovativa produkter, som är tillverkade lokalt.

Redan nu ligger ett flertal produkter i pipeline och man kan riktigt känna, att den här nya serien är något man tror på.

Björka Fristad står för;

  • Närproducerat
  • Minimal miljöpåverkan
  • Miljövänligt och naturligt material
  • Inget onödigt förpackningsmaterial
  • Gynna svenska företag och arbetstillfällen

Ett fysiskt möte slår det mesta
Jönköpingsbaserade Ad Company, grundat år 1986, är en av de leverantörer som känner ett brinnande intresse för att träffas och mötas. Företaget valde att inte medverka på onlinemässan från PWA.

Jan Hedenborn

– Vi beslutade att inte göra det, eftersom att vi vill se hur det skulle utveckla sig, förklarar Jan Hedenborn, VD på Ad Company.
– Det här konceptet på Textile Fashion Center var däremot en briljant idé och jag tycker att det är positivt, att de lyckades samla ett antal leverantörer här.

– Utifrån den situation som vi har idag, så är jag säker på att en aktör som Elmia kan ordna en välorganiserad mässa som ändå följer reglerna. Det finns inget som slår ett fysiskt möte.

Jan nämner att det givetvis fordrar att alla har disciplin och bokar in möten och att det, precis som det gör på denna utställning, skulle fungera alldeles ypperligt.

– Onlinemässan blir dock ett bra komplement till den fysiska. Det är svårt att hålla koll på vad leverantörerna har för nyheter, om det inte arrangeras någon form av mässa, säger Jan Hedenborn.
– Titta bara på vad Formex gjorde i Stockholm. De ställde ut produkter och utställning i Kungsträdgården och körde seminarium online; det var smart.

Företaget Ad Company har ett mindre antal nyheter att presentera på utställningen.

– Våra bärkassar av återanvända material, är idag vår största varugrupp. Vi har ett brett och djupt sortiment av kassar, tillverkade av material som bl a bomull, polyester, PP och PET, berättar Jan Hedenborn.
– För vissa av materialen krävs dock stora order, men i takt med växande inköpsvolymer tar vi in kassarna för försäljning från lagret. Detta gör att vi kan sälja mindre kvantiteter med tryck, till våra återförsäljare.

När vi sammanfattar vårt samtal nämner Jan däremot, att han är lite förvånad över att det inte är fler återförsäljare från Göteborgstrakten som tagit sig hit till Borås. Det är trots allt det första fysiska mötet i branschen på 9 månader.

Har fått ett bra mottagande
Vi stöter ihop med Fredrik Hagström, VD på Ernst Alexis, som tillsammans med Leif Reinholdsson och Lars Lindgren köpte konkursboet Ernst Alexis under sommaren 2020. Fredrik kommer närmast från rollen som försäljningschef för skyddsskor på Hultafors Group.

– Det är verkligen mycket att ta in och vi startar en relativt ny verksamhet ändå, förklarar Fredrik Hagström.
– Även om vi tar över mycket av alla inventarier och tillgångar i gamla Ernst Alexis, så är det ändå ett nytt bolag som startas upp.

Kunderna har inte väntat med att höra av sig heller. De nya ägarna har mottagit mängder av lyckönskningar och jubel, för att varumärket Ernst Alexis och skjortorna kommer att finnas kvar.

– Som det ser ut just nu, ska vi stabilisera bolaget och inte göra några större förändringar i närtid. Vi ska fokusera på försäljning och service till våra kunder, fortsätter Fredrik Hagström.
– Självklart kommer vi att utveckla bolaget längre fram och det finns många tankar och idéer kring detta.

Däremot har det precis skett en stor förändring. I månadsskiftet augusti-september flyttade produktionen till Almedahls gamla fabrikslokaler i närliggande Dalsjöfors, en dryg mil från de tidigare lokalerna i Aplared.

– Lokalerna i Aplared är väldigt fina och det finns mycket historia där, men vi kommer kunna optimera verksamheten bättre i de nya lokalerna, säger Fredrik.
– Det blir lättare plock, snabbare plock och bättre service helt enkelt.

Fredrik Hagström, Ernst Alexis

Snart uppe i 100%
Som en del av den omfattande koncernen ACG Gruppen, var transfer- och etikettleverantören ACG Accent på plats.

Mikael Corbé

– Huvudsyftet var givetvis att få kunna träffa kunderna fysiskt och att få berätta om vår leveransprecision, som nästan är 100%, förklarar Mikael Corbé, marknadschef på ACG Accent.

Precis som Mikael, säger så når leveransprecisionen nästan 100% beträffande avtalad tid. Nu ligger det nyckeltalet på ca 97-98% men målet är inte långt bort.

– Vi ser att efterfrågan på våra produkter ökar hela tiden och därför vill vi ligga längst fram i spetsen av teknikinvesteringar, fortsätter Mikael Corbé.
– I augusti har vi därför installerat en helt ny produktionslina, som kommer göra att vi äntligen når vårt mål om 100% i leveransprecision.

– Som leverantör är det ytterst viktigt att kunna leverera varorna både säkert och precist. Det är det som våra kunder efterfrågar.

Merparten av alla de transfers, som produceras hos ACG Accent idag, trycks digitalt, men fortfarande screentrycks en betydande andel transfers. Det för att få till de där speciella egenskaperna och det efterfrågade effekterna.

ACG Accents nya produktionslina

Skinn och återvunnen plast till resan
För Carlobolagets räkning var det Christian Johansson och Fredrik Svensson, båda säljare för profilsidan i bolaget, som var på plats. Fokus hos den här grossisten ligger på olika typer av produkter som kommer till hjälp vid resor.

Christian Johansson

– Det vi har tagit med oss har vi delat upp i fyra segment av storsäljare; resväskor, nyheter, accessoarer och premium-produkter, säger Christian Johansson.
– Vi gör så för att hjälpa återförsäljarna med produkter som vi vet är både populära och bra.

Situationen ser ut som den gör och det har inneburit, även för Carlobolagets del, att det inte är riktigt lika många nyheter som man brukar kunna presentera. Däremot finns det några uppstickare som man vill visa; en liten serie av väskor, tillverkade av återvunnet material.

– Det ligger verkligen i tiden och i den här serien kan vi tillgodose profilarna med 50/50-marginaler, fortsätter Christian Johansson.
– Sedan tror vi väldigt mycket på vår ryggsäck i reflexmaterial. Det fräcka med den är att den är diskret vanligtvis, men lyser upp starkt när den blir belyst.

Christian visar även vin- och bryggeriväskor samt förkläden och plånböcker i skinn. Sistnämnda är dessutom RFID-skyddade.

– Resebranschen har inte varit den mest lukrativa, vilket gjort att vi fått lite stryk, men jag tror att det kommer förändras nu när vi börjar resa igen, avslutar Christian Johansson.

Till vänster; utan blixt. Till höger; med blixt.

Pushar extra på vattenflaskor
Ett bolag som uteslutande säljer sport- och vattenflaskor är Emballator Lifestyle, en del av koncernen Emballator-gruppen. Som representant för bolaget möter vi Daniel Källqvist, säljare på Emballator Lifestyle.

Daniel Källqvist

– Besökarna på utställningen har varit väldigt positiva. Det vi pushar extra för, är att all tillverkning och märkning av våra vattenflaskor sker här i Sverige, berättar Daniel Källqvist.
– De är tillverkade av bioplast, från restprodukter av sockerrör. Dessutom är de livsmedelsgodkända och till och med koldioxidnegativa.

Just begreppet koldioxidnegativ innebär, att sockerrören absorberar Co2 när dem växer. Vid tillverkning använder Emballator Lifestyle biomassa från restprodukter som kommer från sockerrör.

– Enkelt sett kan man säga att det som förr slängdes vid sockertillverkningen, är det som vi gör flaskor av. Hela 96% av innehållet i vårt material är biomassa från sockerrör, säger Daniel Källqvist.

Fotosyntesen och en energieffektiv process gör att Co2 belastningen slutligen blir negativ.