Med känsla för skalor

Publicerad
2012-04-24
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Du har sett dem på kajerna i hamnarna eller på fundamenten till broarna runt om i Sverige. Peglar, som kommer från tyskans pegel som betyder nivå. Det är egentligen en vattenståndsmätare, som i allmänhet består av en fast skala på vilken man kan avläsa vattenytans höjd. En omvänd pegel kan finnas på bropelare och liknande. På dem avläser man i segelfri höjd stället för vattenstånd.

Om man sett en pegel, så kan man nästan vara säker på att de har tillverkats av Screengruppen i Oskarshamn, för här finns mannen som har känsla för skalor och som vet hur mycket 5 my är. Hans namn är Hardy Stigamo.

Med känsla för skalor

Både Ja och Nej
Han föddes i augusti 1939 och uppnår i år den hedersamma åldern av 73 år, men är fortfarande fullt verksam i sitt företag Screengruppen – för övrigt världens minsta grupp, påpekar han; eftersom den bara utgörs av tre personer och en administrativ deltidsmedarbetare. Omsättningen pekar mot ca 3 miljoner kronor.

Han kom från Stockholm till Oskarhamn i slutet av 1970-talet, när hans dåvarande arbetsgivare, Gyllings, flyttade tillverkningen av de populära sk snabbtelefonerna till Oskarshamn. Hardy, som var fotograf på företaget, flyttade med till den småländska hamn- och industristaden.

I bagaget fanns också ett eget företag i screentrycksbranschen, som han fortsatte att driva på fritiden.

– Jag tryckte T-tröjor och en massa annat hemma i källaren. Så kom folkomröstningen om kärnkraften och jag fick en idé, berättar Hardy Stigamo.
– Jag tryckte Ja till kärnkraft på en mössa och skickade upp den till Ja-högkvarteret i Stockholm. Det blev succé och jag fick en stor beställning.

Och lika stor blev förtjusningen när han presenterade en Nej-mössa för den andra sidan. Framgången gjorde att Hardy bestämde sig för att satsa fullt ut på företaget.

Aldrig gjort reklam
Screengruppen har, genom alla sina dryga 36 år, aldrig marknadsfört sig eller gjort reklam för det egna företaget. Ändå har man alltid haft fullt upp. Orderböckerna har varit fulltecknade och bokföringssiffrorna har varit svarta, till glädje för alla.

Just det faktum att Hardy Stigamo, som teknisk fotograf, fått arbeta mycket med komplicerade skalor och grafer, ledde raka vägen till företag med höga krav på exakthet och precision.

En lokal och sedermera global kund blev Scania, som med ca 1 600 anställda är Kalmar läns största industri. Här produceras samtliga hytter för hela europeiska marknaden. Varje dag levereras hytter med special-
transporter för montering i anläggningarna i Södertälje, Zwolle i Nederländerna och Angers i Frankrike.

– Vi tillverkar specialskyltar och tavlor för Scania och för den övriga industrin, skyltar i plast, vitlackad aluminium-plåt eller vitlackad magnetisk plåt med whiteboard-yta i valfria storlekar och valfritt utförande, säger Hardy Stigamo.
– Vi lagerhåller också tillbehör till tavlorna som magnetlister/-knappar, plastfickor, clips mm.

I sortimentet finns också hjulförsedda tavlor, ofta dubbelsidiga, för magnet och whiteboard-användning.

Tekniskt tryck har alltid varit lite av Screengruppens huvudinriktning. Företaget trycker bl a skalor till tumstockar, mätinstrument, maskiner och i stort sett allt man kan tänka sig.

– Vi har ju vår bakgrund i den tekniska industrin. Det gör att vi har en stor fördel när det gäller tekniskt tryck. Vi talar samma språk som beställarna.

Med känsla för skalor

Ryktet går
Någon marknadsföring för den här delen av verksamheten gör Screengruppen inte. Beställningarna kommer ändå. Kunderna tipsar.

– Vi blir lika förvånade varje gång det ringer en ny kund någonstans långt bortifrån, berättar Hardy Stigamo.
– Äntligen, säger de när de får klart för sig att vi kan hjälpa dem att trycka de skalor de behöver.
– Vi brukar fråga hur de fick tag på oss och det visar sig alltid att någon av våra andra kunder har tipsat. Ofta är det företaget Hultafors som tillverkar tumstockar, som berättat att vi kan fixa det mesta när det gäller skalor, säger Hardy Stigamo.

Andra kunder, som gärna lägger ett gott ord för Screengruppen är exempelvis Norba AB med huvudkontor i regionhuvudstaden Kalmar. Norba har 175 anställda och omsättningen uppgår till ca 340 miljoner kronor. Företaget är marknadsledande inom sitt produktområde i Sverige.

Årligen producerar man på Norba ca 550 sopbilssatser varav 200 monteras på chassier i den egna anläggningen i Blomstermåla. Resterande levereras i exportsatser till främst Skandinavien, England, Frankrike, Irland, Grekland och Spanien, men även till länder utanför Europa. Dessutom ingår i produktsortimentet lyftar för kärl, säckkärror och flerfacksfordon i olika modeller. Och nästan alla med precisionsmärkning från Screengruppen.

Nöjda kunder
Även ProfilGruppen i småländska Åseda är en välrenommerad kund, som också uttrycker sin tillfredsställelse över underleverantören Screengruppen.
ProfilGruppen marknadsför, utvecklar och tillverkar kundanpassade profiler och komponenter i aluminium. Verksamheten startade för 28 år sedan. Idag har koncernen ca 400 medarbetare och opererar främst på den Västeuropeiska marknaden.

Vid byggnationer, väg- och markarbeten kan man se, vad som en gång i tiden kallades, pinnpojkar och/eller pinnflickor, som håller peglar eller stavar med en skala på. Screengruppen kan ha varit framme här också.

Burkarna som tog slut
Till en början, i slutet av 1970-talet, höll Hardy på med screentrycket hemma i källaren, men när verksamheten också ockuperade både garaget och tvättstugan sa hustrun Britt-Marie ifrån.
Istället flyttade företaget in i lokaler på Furuvägen 16 och här har man varit sedan dess. Här finns några screensnurror och en liten skärmaskin; en större finns i en lokal ute på stan. All printing läggs ut på ett företag i Södertälje, som ser till att alltid investera i den senaste tekniken – något som Hardy Stigamo och hans medarbetare inte behöver bry sig om.

Med känsla för skalor

En del av Screengruppens storhetstid är något som numera får betraktas som svunna tider. Det handlar om screentryck på dryckesburkar i aluminium 33 cl. Det hela började mer på skämt.

– Det var i slutet av 1980-talet. Jag hade en kompis, som fyllde år och fick för mig att jag skulle uppvakta honom med en alldeles egen öl och tryckte ett par ölburkar med hans namn och motiv, minns Hardy Stigamo.
– Gissa om det blev succé.

Screengruppen skaffade sig ensamrätt hos PLM till tomma, vitlackerade burkar och hade ett avtal med Åbro Bryggeri i Vimmerby, som fyllde dem med öl, läsk eller vatten.
Sedan åkte de tillbaka till Oskarshamn, försågs med tryck efter kundens önskemål och de varierade högst påtagligt. Under årens lopp har det blivit tusentals olika motiv och kanske miljontals burkar. Hardy Stigamo är osäker. Minimiordern var 240 burkar och en av de första burkorderna var på 20 000 burkar. Burktrycket rullade på i många år.

Rullade för nu är det slut med det. Varken Åbro Bryggeri eller något annat svenskt bryggeri kan klara att stoppa för en smärre kvantitet på mindre än 50 000 burkar i sina produktionslinor. Det kan inte motiveras varken produktionstekniskt eller ekonomiskt och därmed var den promotionprodukten borta från kartan.

Kunderna på burktiden var till största delen företag som vid mässor eller jubileer eller liknande event ville kunna servera öl eller mineralvatten ur burkar med sitt eget företagsnamn. Men det hände också att privatpersoner såg det här som en kul grej vid bröllop eller födelsedagsfester.

Stort som smått
Långa produktionsserier är inget som Screengruppen sätter i första hand. Hellre många små och medelstora kunder än ett fåtal storkunder lyder filosofin. Tittar man runt i lokalerna på Furuvägen 16, så slås man av bredden och variationen i vad man gjort genom åren.
Här finns – inte bara burkar med tryck, utan också burkar ingjutna i cement. Det var Cementa som var kund och ingjutningen skedde på deras anläggning i Slite på Gotland. En verklig klenod i samlingarna. Sedan hittar vi tandkrämstuber, som bl a kunde innehålla gin och tonic; färdigblandat och klart.

Dekaler, tröjor och bilder på dekorerade och helfolierade bilar av allehanda slag. Inslaget av lokala kunder är mycket påtagligt. Och så peglar och skalor och skalor och skalor …

– Här finns också mitt första screentryck, som var på en flagga inför kungaparets bröllop 1976, berättar Hardy Stigamo.
– Det var en kompis som hade ensamrätt på att sälja just de här och jag hjälpte honom att trycka dem. För ett tag sedan hittade jag den här på ett antikvariat i stan.

Med känsla för skalor

Nästa generation
I lokalerna träffar vi också Robert Stigamo och Robert Svensson. Förstnämnda Robert är Hardys son, han har också en dotter i Stockholm. Sonen har nu arbetat i företaget i drygt två år och tanken är att han ska ta över det hela.

– Även om jag jobbar lika mycket som tidigare, så tar man det lite lugnare. Numera klättrar jag inte i några hamnkranar och montera skalor eller skyltar. Det överlåter jag med varm hand till grabbarna, avslutar han med en plirande blick bakom glasögonen.

Lite kuriosa om ett nej
Historien om Screengruppen skulle kunna ha slutat här, om det inte var för att vi hittade en liten tidningsnotis från slutet av 1990-talet, som berättar om en tämligen okänd händelse.

Det sägs nämligen att Screengruppen, som ganska nystartat företag fick chansen att ta hem en jätteorder från skrivmaskinstillverkaren Facit. Det handlade om att bli ensamleverantör av trycket av bokstäver och tecken till tangenterna på Facits skriv- och räknemaskiner.
Ordern var värd massor, men den förutsatte också stora investeringar. Det var något som fick Hardy Stigamo att tveka. Efter stor vånda bestämde han sig för att tacka nej. Något som fick många i omgivningen att skaka på huvudet.

Sedan gick det som det gick. Det japanska undret med elektroniska maskiner gjorde att Facit bara något år senare gick omkull med dunder och brak. Facit-konkursen blev en minnesläxa för hela svenska näringslivet och huvudskakningarna upphörde ganska snabbt.

Som sagt; tusen små kunder är mycket bättre än tre stora.

Text/foto; Lars Knapasjö