3 om 3 – Roxenback, Veres, Åsbrink

3 om 3 – Roxenback, Veres, Åsbrink

Publicerad
2020-06-17
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Vi har frågat ett antal personer i branschen om hur läget ser ut för just dem just nu och vad man kan komma att behöva tänka på i förlängningen.
Här kan du läsa vad Håkan Askenberger, Magnus Edfeldt och Anders Trillkott svarade
Här kan du läsa vad Thord Claesson, Tore Sahlin och Jörgen Wikström svarade


Marlene Roxenback Displaygrossisten Stockholm

Hur kommer coronapandemin och den annalkande ekonomiska krisen att påverka er verksamhet, enligt din uppfattning? Vilka åtgärder har ni hittills vidtagit och vad planerar ni att göra för att klara situationen?
Pandemin kommer att drabba verksamheten hårt. Som underleverantör av displayprodukter är vi beroende av en välmående marknad, där företag vill satsa på att marknadsföra sina varumärken.
Våra kunder beställer oftast produkter till ett specifikt event, mässa eller annat ändamål som i dagsläget är obefintligt. Som företagare i mindre bolag känns regeringens krispaket som ett bra stöd, men ingen säkerhet. Vi måste även börja se över våra kostnader och planera inför en långvarig pandemi. Ovissheten om hur lång tid det kommer ta innan det återgår till det normala är knepig.

Vad och vilka åtgärder skulle du vilja se för att företagandet snabbt ska kunna återhämta sig?
Just nu känns det som att marknaden fortfarande är lamslagen. Så fort vi har kommit över social distansering och förbud mot folksamlingar kommer företagandet så småningom att komma igång.
Man får hoppas att regeringens krispaket håller hela vägen, oavsett hur länge vi måste stå ut. Skattelättnader och billigare att anställa underlättar såklart också.

Hur tror du att den här krisen kommer att påverka ditt företag, branschen och näringslivet i stort? Vad är det viktigaste som du lärt dig under den här tiden?
Efterfrågan på samma typ av produkter kommer troligtvis vara lika efterfrågade efter som innan. Människan är en överlevare och krisen kan öppna dörrar för briljanta affärsidéer och nya verksamheter kan ta fart. Några viktiga saker att ta med sig är t ex att inte ta något för givet och att vi alla är en del i något större där det krävs att vi samarbetar.
Att se hur djurliv, miljö och luft blivit friskare under tiden ger eftertanke hur usla vi har varit på att ta hand om vår värld när ekonomin får styra. Krisen ger om inte annat eftertanke om vad som är viktigt här i livet.


Jan Veres
JustNu
Borås

Hur kommer coronapandemin och den annalkande ekonomiska krisen att påverka er verksamhet, enligt din uppfattning? Vilka åtgärder har ni hittills vidtagit och vad planerar ni att göra för att klara situationen?
Vi har tyvärr fått säga upp många av våra duktiga medarbetare, väldigt tråkigt. På lång sikt tror jag att krisen kommer att gynna vår verksamhet, då kunderna kommer att vilja köpa lokalproducerade trycksaker i små upplagor.

Vad och vilka åtgärder skulle du vilja se för att företagandet snabbt ska kunna återhämta sig?
Riktade stöd direkt till företagen. Exempelvis slopade arbetsgivaravgifter och att staten tar hela kostnaden för korttidspermitteringen.

Hur tror du att den här krisen kommer att påverka ditt företag, branschen och näringslivet i stort? Vad är det viktigaste som du lärt dig under den här tiden?
Den här krisen kommer att påverka arbetsmarknaden många år framöver och arbetslösheten kommer att vara hög. Branschen kommer inte bli sig lik igen. Många tryckerier kommer att gå i konkurs. Jag har varit med om många kriser förut och jag vet att; efter regn kommer det alltid sol, även om det ibland kan regna väldigt länge.


Mats Åsbrink
IngliSweden
Täby

Hur kommer coronapandemin och den annalkande ekonomiska krisen att påverka er verksamhet, enligt din uppfattning? Vilka åtgärder har ni hittills vidtagit och vad planerar ni att göra för att klara situationen?
Coronavirusets har försatt hela världens ekonomi i gungning. Alla påverkas, inte minst vi som håller på med produktmedia, vilket är det företagen oftast först drar in på tyvärr.
Som många andra företag har vi utnyttjat stödet för korttidsarbete då efterfrågan på våra produkter minskat kraftigt, vilket framför allt märks i vår produktion. I övrigt ser vi över olika leverantörsavtal och planerade investeringar i vår fastighet är nu lagda på is.

Vad och vilka åtgärder skulle du vilja se för att företagandet snabbt ska kunna återhämta sig?
Stödet för korttidsarbete har passat oss väldigt bra och är en bra åtgärd från regeringen. Det planerade omsättningsstödet är också välkommet, men det bästa vore naturligtvis om man fick hjulen att börja snurra igen då det känns tråkigt att man ska behöva stödåtgärder för att överleva.

Hur tror du att den här krisen kommer att påverka ditt företag, branschen och näringslivet i stort? Vad är det viktigaste som du lärt dig under den här tiden?
Jag tror att branschen står inför stora utmaningar, då Coronaviruset sparkat oss lite snabbare in i framtiden vad gäller fysiska möten och hållbarhet. Produktmedia är till stor del något vi överlämnar när vi träffas och det känns lite som att de digitala mötena att tar över. När det gäller just reklampennor har vi även tekniken som motståndare, men fortfarande är reklampennan ett mycket viktigt inslag i vår bransch. Vi på Ingli Sweden känner oss väl rustade med ett brett och hållbart sortiment.
Det jag har lärt mig är eftertanke. Jag var i och för sig med om finanskrisen på 90-talet och jag lärde mig mycket av det; spring inte för fort och försäkra dig om att du har en bra krockkudde, som fångar upp dig när det tar stopp.