IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik, har nu presenterat rapporten Reklamkakan för år 2019. De totala reklaminvesteringarna ökade med 1,3% i Sverige; till totalt 81,016 miljarder kronor, från 79 948 miljarder kronor år 2018.
- Produktmedia ökade 0,2% till 6,795 miljarder kronor, från 6 785 miljarder kronor år 2018.
- Out-of-home, utomhusreklam, ökade med 1,9% till 1 987 miljarder kronor, från 1 957 miljarder kronor år 2018.
- Butikspromotion ökade med 3,4% till totalt 4 723 miljarder kronor, från 4 567 miljarder kronor år 2018.
- Eventmarknadsföring ökade med 0,1% till totalt 3 148 miljarder kronor, från 3 145 miljarder kronor år 2018.
- Mässor minskade med 11% till 3 411 miljarder kronor, från 3 832 miljarder kronor år 2018.
- Sponsring ökade med 2,8% till 7 919 miljarder kronor, från 7 412 miljarder kronor år 2018.
Tydligt är att internet ökar till ett nytt rekord; med en tillväxt om 10,9% och landar på totalt 23,7 miljarder kronor under år 2019.
Länk till rapporten
…