Direktreklam slår e-post

Direktreklam slår e-post

Publicerad
2020-05-12
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Svensk Direktreklam har svaret på hur bra det egentligen fungerar med fysisk, oadresserad direktreklam (ODR) idag. Mycket bra blev svaret, visar det sig, då man jämförde e-postutskick med ett reklamblad och fick följande slående resultat:

Oadresserad direktreklam vs e-postutskick:

  •  når ut till ca 4,5 fler personer.
  • har 23% högre observation.
  • får mottagaren att lägga 4 ggr så lång tid.
  • får mottagaren att se 12 gånger så många produkter.
  • ger 20% högre köpintention.
  • och skapar en mer positiv attityd.

Anledningen är att oadresserad direktreklam inte tränger sig på, på samma sätt som mycket av den digitala reklamen. Den syns, men ändå kan mottagaren själv välja, när hon vill titta på sina erbjudanden. Och det ger effekt.