I drygt ett år har Iggesund Paperboard drivit the Black Box Project, med utställningar i Paris, London, Amsterdam och New York. I slutet av januari visades utställningen på Sven-Harrys nyöppnade konstmuseum i Stockholm.
Iggesund har utmanat ett antal internationellt välrenommerade designers och designföretag att fylla en svart låda med givet format med ett innehåll som på något sätt sätter företagets kartongkvalitet Invercote på prov.
– Vi söker efter kreatörer som verkligen tänjer gränserna för vad man kan göra med Invercote, säger Carlo Einarsson, chef för Market Communications vid Iggesund Paperboard.
– Särskilt roligt är det stora intresse som utställningen fått från designers och den grafiska branschen här hemma i Sverige, betonar han.
Black Box inte är en reklamkampanj i traditionell mening. De designers som valt att delta i projektet har stor frihet – de enda föreskrifterna är att de ska arbeta med Invercote och skapa något speglar deras särart och Invercotes möjligheter.
– Det här projektet är ett äventyr och vi vet inte riktigt var det kommer att sluta. Men Invercote är det starkaste varumärket på den europeiska kartongmarknaden, och med den tryggheten i botten vågar man pröva nya vägar i sin kommunikation, avslutar Einarsson.
www.iggesund.se