Trots mottrender, som exempelvis White Friday, satte Black Friday återigen nya rekord och omsättningen landade på 7,1 miljarder kronor. Ca var tredje svensk fyndade varor fredagen den 29 november och totalt shoppade svenskarna för drygt 300 miljoner kronor mer än i fjol, en ökning med stillsamma 5%.
Detta framgår av en undersökning som PostNord genomförde mellan den 30 november och 1 december 2019.
En tredje del shoppade
Hela 96% av svenskarna uppmärksammade att det var Black Friday i fredags och 33% handlade också under dagen. Fler än hälften av alla som konsumerade gjorde samtliga sina inköp på internet. Totalt spenderades i snitt 2 980 kronor per handlande person och de mest populära varorna var kläder och hemelektronik.
PostNord hanterade under den gångna helgen, fredag till måndag, totalt 955 000 paket, vilket är 6,5% fler än motsvarande helg efter Black Friday 2018, då de hanterade 897 000 paket. Rea-helgen resulterade även i 230 000 varubrev, det vill säga mindre paket som går i brevflödet direkt till brevlådan, en ökning med knappt 45%.
– Inför årets Black Friday diskuterades mycket vilken tendens som skulle segra; mottrenden mot överkonsumtionen, eller de senaste årens Black Friday-tillväxt, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
– Nu kan vi konstatera att andelen konsumenter som handlar har gått tillbaka något, till samma nivå som 2017. Samtidigt har de som handlat spenderat mer pengar. Det kan bero på att fler har passat på att även köpa julklappar eftersom Black Friday i år låg flera dagar närmare jul än förra året.
Ett startskott
Black Friday är på många sätt startskottet på julhandeln. I år hade något fler konsumenter planerat sina inköp inför dagen, där 61% av dem hade väntat med att handla varor tills rean. Under dagen var det också många som passade på att unna sig själv något; 52% av konsumenterna handlade enbart varor till sig själva. 14% handlade enbart julklappar och 28% handlade både julklappar och varor till sig själv.
– På PostNord är det här den intensivaste och roligaste perioden på året. Med 955 000 paket i omlopp kommer det att även bli högt tryck hos våra ombud, fortsätter Carl-Fredrik Teder.
– Så slink gärna förbi ditt ombud på morgonen eller under lunchen, om du vill undvika den största ruschen bör du hämta ditt paket på andra tider än mellan klockan 17-19. Ett annat tips är att ladda ner vår paketapp, där du får koll på alla dina paket, får digitala aviseringar och kan identifiera dig med BankID.
PostNords undersökningar visar att mer än hälften, 56%, av svenska folket kommer att e-handla julklappar på internet och av de svenskar som e-handlar julklappar så är det fler än tidigare som planerar att lägga mer än halva julklappsbudgeten online. Prognosen visar att vi kommer att e-handla julklappar för ca 8,4 miljarder i år, baserat på konsumenternas självuppskattning.
Fakta från undersökningen
Undersökningen genomfördes av Kantar SIFO bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år. Antal respondenter uppgick till 1 739 och undersökningen genomfördes med Kantar SIFO:s webbpanel.