2020 blir en milstolpe

2020 blir en milstolpe

Publicerad
2019-11-11
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det är nästan lite av tradition att profilkedjan New Wave Profile har sin höst-kickoff på gamla Stora Hotellet i Jönköping. Åtminstone är det tradition att kickoffen ska äga rum i mitten av augusti och inte oväntat nästan samtidigt som Nordic Profile Fair, på Elmia i samma stad. Två stora händelser i branschen som mer kompletterar varandra än konkurrerar.

Text/foto – Lars Knapasjö

Måndagen den 12 augusti var ägnad åt ägarträff inom New Wave Profile, men på tisdagen var det en stor samling, med ca 300 nyfikna och engagerade medarbetare inom medlemsföretagen. Det hela tog sin början med att alla var samlade i Stora Hotellets Spegelsal och på scenen står Camilla Fjordland, konceptansvarig för New Wave Profile.
Hon talar om vad som varit sedan 2013, då konceptet New Wave Profile och Be Your Brand lanserades för första gången i Kosta, på Kosta Boda Art Hotel. Nu har man kommit så långt att det handlar om att än mer renodla konceptet och från och med årsskiftet blir alla företag New Wave Profile-företag.

Det vill säga; år 2020 är startskottet för en helt enhetlig kedja med ett gemensamt grafiskt uttryck. Något som är ganska självklart när och om man ska bygga en kedja med trovärdighet. Några har av olika anledningar valt att lämna kedjan och fortsätta på egna ben. Bland dessa finns t ex Reklamproffsen i Örebro, Profeel i Eskilstuna och TriffiQ i Stockholm.

Med lite vemod
Fast det är ingen uppslitande och bitter skilsmässa, snarare tvärtom. Bakom besluten finns det rent affärsmässiga ställningstaganden. Tittar vi på Reklamproffsen och TriffiQ, så har bägge företagen blivit uppköpta till 70% av Momentum Group och har idag andra finansiella muskler.

– Det har varit ett turbulent år, på så sätt att vi inte varit helt säkra på vilka medlemsföretag som skulle gå hela vägen och konvertera till ett New Wave-företag och vilka som till slut skulle ta beslutet att lämna oss, säger Camilla Fjordland.
– De som nu beslutat sig för att lämna oss gör det av affärsmässiga skäl, men också med en hel del vemod och saknad. Tillsammans har vi haft en fantastisk och framgångsrik resa; en resa som nu dryga 60-talet medlemsföretag kommer att fortsätta, som fullvärdiga medlemmar under ett gemensamt varumärke och en enhetlig företagsprofil.

– Nu är vi på väg in i någonting nytt och spännande som ska skapa nya möjligheter till nya framsteg, ökad lönsamhet och ett än starkare varumärke på nationell basis.

Samtidigt påpekar Camilla Fjordland, att det idag är svåra vägval att ta ställning till när man ska bygga varumärken. Hur ska budskapen formuleras mest effektivt och slagkraftigt? Vilka mediakanaler ska man prioritera för ett optimalt resultat?

Camilla Fjordland

Öppnar upp för fler
Den uppgraderade New Wave Profile-kedjan, om man kan säga så, verkar få en än mer homogen bas med stabila och seriösa företag, som har profilsegementet som grund och yrkeskläder som ett tillskott och komplement.

– På så sätt blir det lättare att föra ut vårt budskap och kommersiellt marknadsföra det, menar Camilla Fjordland.
– Samtidigt öppnar vi upp för nya medlemmar, framför allt på de orter där vi funnits, men inte längre kommer att finns; exempelvis Örebro, Eskilstuna, Trollhättan och Uddevalla, bara för att nämna några områden.

– För oss är det viktigaste att det är rätt företag, rätt människor med rätt kompetens och med ett engagemang för personlig försäljning.
– För en tämligen låg månadskostnad får medlemmar otroligt mycket i form av både marknadsföring, avtal, kundträffar, utbildning och den kollegiala gemenskapen, som betyder mycket inte minst i form av samarbete och delade kunskaper och erfarenheter.

– Dessutom får de jobba under varumärket New Wave, vilket skapar stark trovärdighet och tyngd för och till den lokala medlemmen.

Att det ständigt händer saker och ting inom kedjan är något av ett faktum. Som exempelvis att medlemmen Fabriksboden i Karlskrona flyttat till nya lokaler och i samma veva passat på att byta namn till Nöjab. Eller att Carlobolaget blivit ny avtalsleverantör till gruppen, som också utökats med en ny medlem och återförsäljare i form av Freemax från Anderstorp.

Digital utbildning för ökad försäljning
I samband med höstens kickoff presenterades också en ny utbildningssatsning, som ska leda till bättre kunskaper och insikter i försäljningens mystik och möjligheter. Det är ett samarbete med Leonardo Johansson på Lion Competence, som lett till en intern digital plattform för individuell utbildning i framför allt säljteknik i dess bredaste bemärkelse.

– Vi vill ge medlemsföretagen en möjlighet till en intensifierad utbildning av sina medarbetare och för att optimera förutsättningarna, bygger själva utbildningskonceptet på en digital plattform med inslag av kortare filmer och konkreta tips, för att nå en ökad försäljning, förklarar Camilla Fjordland.

– Det kommer sedan att kombineras med ett föreläsningstillfälle varje halvår. Med andra ord är det cheferna och deras medarbetare som svarar för själva utbildningens omfattning eller när, var och hur; något som vi kompletterar med olika utbildningsinslag vid våra gemensamma träffar.

Kortet är en vinnare
En annan viktig sak som var uppe på Jönköpingsträffen var gåvokort i allmänhet och Julklappskortet i synnerhet. Det säljs ca en miljon gåvokort varje år i Sverige.

– Målet för 2019 är 120 000 Julklappskort och på sikt vill vi nå minst 200 000 sålda kort per år, poängterar Camilla Fjordland.
– Det är D&J som administrerar korten och dessa har verkligen blivit ett vinnande alternativ, där mottagaren själv kan välja mellan en rad kvalitetsprodukter från välkända varumärken.

– Vi satsar på att kontinuerligt förnya och förändra sortimentet och addera nya kända varumärken som Markslöjd när det gäller lampor. Det är viktigt att det hela tiden känns nytt och fräscht.
– Samtidigt har vi också kompletterat med barnartiklar och leksaker för hundar och katter; allt för att optimera valfriheten.

Hon ger aldrig upp
Hon heter Ebba Einarsson och är född i februari 2000. Idag är hon en framgångsrik svensk paralympier inom rodd. En idrottsgren som hon började med som 8-åring.

Sommaren 2017 tog Ebba Einarsson SM-guld i rodd, tillsammans med sitt lag i samband med SM i Borås. Bara någon vecka senare fick hon ont i ryggen, hade svårt för att somna och även för att stå upp och åkte därför till akutmottagningen. Dagen därpå, den 9 juli, var hon förlamad i den vänstra delen av benet. Därefter blev hon sedan förlamad från midjan och neråt.
Fast hon gav inte upp. Inget kunde stoppa henne; hon ville framåt och tillbaka till sin idrott. Det handlade om träning och åter träning.

Camilla Fjordland och Ebba Einarsson

Mycket att lära oss
Hon har varit med i Sofias Änglar på Kanal 5 och Vinnarskallar i TV4 och hon har blivit en förebild; inte minst för unga tjejer.

På Spegelsalens scen sitter hon i sin rullstol och pratar med Camilla Fjordland om sin kamp och om sin livsvilja. Hennes pappa, som också varit elitroddare, arbetar till vardags som säljare på Projob.

– För oss är det här ingen kommersiell satsning, utan vi samarbetar med en ung tjej som har så mycket att ge och som visar en enorm styrka och våldsam vilja att nå sina mål.
– Tillsammans har vi samlat in 100 000 kr i sponsring och målet är minst lika mycket till. Ebba har mycket att lära oss alla.

Som hand i handske
En avtalsleverantör till New Wave Profile, som varit med i närmare tre år, är Ejendals AB med huvudkontor och centrallager i Dalarnas hjärta; Leksand. Här finns också företagets laboratorium och utvecklings- och testavdelningar för hela sortimentet av handskar och handskydd. Motsvarande anläggningar för Jalas skor finns i Jokipii, Finland.

Ejendals är ett svenskt företag som startades 1949 och som i generationer har specialiserat sig på att utveckla, sälja och marknadsföra högkvalitetsprodukter, som skyddar händer och fötter. Devisen lyder självklart; Protecting Hands och Feet.

– Vi äger vår egen fabrik i Finland samtidigt som vi har ett långvarigt samarbete med fabriker i andra delar av världen, förklarar Ulf Henningsson, centralt säljansvarig.
– Alla Jalas skor är tillverkade i vår egen fabrik. När det gäller handskar har vi valt att samarbeta med de bästa tillverkarna i världen och samarbetet sträcker sig mer än 30 år tillbaka i tiden, inflikar Janne Sokoloff, som är distriktssäljare i södra Sverige.

När NWP väljer avtalsleverantör är det inte minst kvalitetsaspekten som avgör, så även i fallet Ejendals. Med tunna, smidiga och bekväma handskar på händerna under hela arbetspasset blir skyddet bättre. Tegera, som är ett av Ejendals mest kända varumärke, är ett bevis på att det går att utforma skyddshandskar, som inte sätter gränser för handens förmåga utan gör det lättare och säkrare att jobba.
Anledningen till den överlägsna passformen, det suveräna greppet och de välplacerade skyddsdetaljerna är att Ejendals låtit handens form styra handskarnas utformning. Varje detalj är resultatet av företagets forskning och utveckling avseende komfort, säkerhet och ergonomi.

Låt kylan komma snabbt
Craft är ett av de starka, välkända internationella varumärkena inom New Wave Group och en tung leverantör till återförsäljarna inom New Wave Profile. I foajén på Elite Stora Hotellet har vi stämt möte med Johan Svanehed, försäljningschef på Craft.

– Vår kunskap om hur ett tränings- och tävlingsplagg ska designas, för att erbjuda optimal funktion kommer till stor del från ett långt och givande samarbete med elitidrottare över hela världen och en egen produktutveckling, som tog sin början på tidigt 1970-tal, påpekar Johan Svanehed.

I januari 2017 lanserade Craft sin teamwear-satsning; något som blev och är en stor framgång på profilmarknader som USA, men framför allt i Sverige och Europa. Här kan vi se klubbar som tyska Dynamo Dresden och Darmstadt, holländska PEC Zwolle och supporterstarka Hammarby Fotboll. Lägg till det att man också har ett samarbetsavtal med Svenska Handbollslandslaget, Dövidrottsförbundet och Cykelvasan; dessutom står åtskilliga intressenter på tur.

– Det har varit en intensiv och rolig utveckling och nu till hösten gör vi en storsatsning på jackor och inte vilka jackor som helst, poängterar Johan Svanehed.
– Kraven är högre idag och det duger inte med bara ett bassortiment, utan modern och schysst design med bredd i färgvalet och smarta funktioner står högt upp bland konsumenternas förväntningar. Nästan lite självklart gäller det framför allt på damsidan, men herrsidan ligger inte långt efter när det gäller exempelvis crossfit; det handlar om variation och förnyelse.

Något som fungerar bra är den egna webbshoppen och e-handeln på retailsidan direkt gentemot konsument. Den kraftigt ökade e-handeln generellt upplevs inte som någon större konkurrens, inte heller tidigare års farhågor för direktimport.

– Både återförsäljare och konsumenter inser att var sak kräver sin specialist och att yrkeskunnandet har en fundamental betydelse för kvalitet och slutresultat. Priset är kanske inte ens den viktigaste parametern.

Annars har Craft haft en bra tillväxt under de senaste åren och har idag en omsättning på den svenska marknaden som ligger strax under 100 miljoner kronor. De starkaste marknaderna finns i Sverige, som är störst, samt i Norge, Danmark och Finland, där det nyligen startades ett nytt New Wave-företag, vilket fått kurvorna för omsättning och försäljning att stiga brant.

– BeNeLux-länderna och Tyskland är också enormt stora marknader för oss, även på retailsidan och i Tyskland framför allt inom teamwear.
– Nu hoppas vi bara att vädrets makter låter kyla komma snabbt, så vi får en rejäl fart på höst- och vinterförsäljningen, avslutar Johan Svanehed.

Big Heart Award – till minne av ett stort hjärta

När NWP-samlingens program börjar gå mot sitt slut återstod ett speciellt inslag, som fick många att känna vördnad och saknad; många med tårblanka ögon. Det var när det förkunnades att Torsten och Tomas Jansson beslutat att inrätta en särskild utmärkelse till minne av Staffan Påhlson på New Wave Påhlson Daylight med verksamhet i Nyköping, Katrineholm och Bromma.
Staffan Påhlson gick bort i cancer efter en kort tids insjuknande. Han var en välkänd, omtyckt och älskad chef, kollega och framför allt medmänniska.

– Han var en mycket speciell person med ett helt underbart hjärta för allt och alla, säger Camilla Fjordland allvarsamt och med sorg i blicken.
– Han satte alltid laget före jaget och hans bortgång var en katastrofal förlust, inte minst för hans familj, nära och kära, men också för oss som fick äran och glädjen att lära känna honom och arbeta tillsammans.

Utmärkelsen Big Heart Award kommer att tilldelas någon som lever upp till Staffan Påhlsons goda värderingar och stora engagemang. Under tillkännagivandet kändes inte bara sorg och saknad bland deltagarna, utan också en glädje och stolthet över att livet går vidare och att minnen har sitt eget sätt att leva.
Första Hederspristagaren blev Jörgen Wikström, ägare och VD på Z-Profil i Umeå, en mycket värdig vinnare, som står för precis de egenskaper och värderingar som var så signifikanta för Staffan. Detta går att läsa mer om i tidningen eller på måndag den 18 november, när det reportaget släpps på hemsidan.