En gång för många år sedan mötte vi Pauline Svanberg i Kungsbacka, närmare bestämt i Svanbergs Brodyrs lokaler tillsammans med pappan, Conny Svanberg. Nu senast möttes vi på Nordic Profile Fair i Jönköping och då handlade det inte om brodyr, utan om värmetransfer och om transferpressar och Pauline heter numera Hedlöf i efternamn.
– I grunden har jag en 2-årig designteknisk utbildning och examen från Löftadalens folkhögskola med konst- och skulpturinriktning, säger Pauline Hedlöf.
– Fast är man dotter till Conny Svanberg så har man liksom försäljning och service i blodet.
Sedan oktober föra året, 2018, är Pauline säljare och marknadsöringsansvarig på Perma Press AB, även det ett framgångsrikt Kungsbackaföretag. Innan dess hade hon och hennes man en cykelaffär med två butiker i Stockholm med inriktning på transportcyklar i dess bredaste bemärkelse.
Gediget innovationsföretag
Perma Press AB är ett svenskt innovationsföretag, som har specialiserat sig på att tillverka miljövänliga värmetransfers, som kan appliceras på många olika sorters tyger. Strävan har alltid varit producera den mest miljövänliga kvalitetstransfer som finns på marknaden. Dessutom tillverkar man elektriska och pneumatiska värmepressar, avsedd för applicering av värmetransfers på textilier.
Företagets grundare och den som svarat för de unika produkterna är Egil Norheim, som också under många år varit företagets VD. Idag har den uppgiften övertagits av hans yngsta dotter Alice Norheim.
– Självklart skapar ett generationsskifte nya idéer och nya satsningar och med Alice i spetsen har vi tagit ett gediget grepp om vår marknadsföring, säger Pauline Hedlöf.
– Man kan säga att vi hittills levt på vårt väldigt goda rykte och renommé om kvalitet och innovationer, men nu vi ska också bli mer synliga och tillgängliga för både nya och befintliga kunder.– Vi har drygt 20-talet medarbetare och de flesta har arbetat väldigt länge i företaget och har en enorm erfarenhet och ett fantastiskt kunnande. Det är en viktigt styrkefaktor för oss.
Helgjutet är ett exempel
Perma Press omsätter 33-36 miljoner kronor och utvecklingen har varit och är mycket positiv. Däremot har man inte haft någon säljare på ett par år och det är här Pauline Hedlöf kommer in i bilden.
– Vi arbetar på att ta fram nytt säljmaterial, göra hemsidan mer informativa och tillgänglig och vi har producerat ett par promotionfilmer, som ska hjälpa till att skapa en aha-upplevelse för våra produkter, påpekar Pauline Hedlöf.
– Under mina 3-4 månader har jag satsat på att framför allt träffa kunder och presumtiva kunder i vårt närområde i Västsverige.
Branschen har inte presenterat några revolutionerande nyheter, men för Perma Press har det viktiga varit att gräva där man står; dvs arbeta på att göra allt en liten bit bättre. Med mindre justeringar har man ändå åstadkommit ökad smidighet, högre produktionskapacitet och bättre effektivitet.
– Vi gör bra produkter, men vi slutar aldrig med att försöka göra dem ännu bättre, avslutar Pauline Hedlöf.
Ett exempel är att stativet till värmepressen numera är helgjutet, istället för att vara hopskruvad; något som markant ökat stabiliteten i konstruktionen. För så är det; inget är så bra att det inte kan bli bättre.