Efter 27 år under namnet Olympus AB har produktmediebolaget bytt namn. Sedan den 16 maj heter bolaget BrandSome AB. Bolaget ägs även fortsättningsvis av familjeföretaget Perthon Group.
– Namnbytet manifesterar att vi nu går in i en helt ny era, säger Mattias Westholm, VD på BrandSome.
– Själva namnbytet är bara toppen av ett isberg. Vi tror väldigt mycket på både branschens framtid och på vår egen konkurrenskraft och vi har stora planer för framtiden.
Med namnbytet kommer också ett nytt grafiskt uttryck och helt nya tankar om framtiden. Sortimentet och tjänsterna kommer successivt att bli bredare än någonsin, en större andel av affärerna ska bli digitala och etablering på nya platser genom förvärv ligger i framtiden.
– Vi har investerat kraftigt i bolaget det senaste året, säger Olle Nordbäck, styrelseordförande för BrandSome AB och VD i Perthon Group.
– Vi har just bytt affärssystem för att lättare kunna skala upp verksamheten. Vi har satsat på en ny webbshopsplattform för vissa avtalskunder. Vi har flyttat vårt Göteborgskontor till ett nytt, modernt showroom och nu gör vi om vår varumärkesstrategi från grunden.– Vi har tydliga tillväxtambitioner, där utvecklingen ska komma såväl genom organisk tillväxt som genom nya spännande företagsförvärv.
Lämnar NWP
I och med denna förändring har man även tagit beslutet att lämna New Wave Profile-kedjan. I en mailkorrespondens med Mattias Westholm bekräftas detta, samt att han framhåller att båda parter skiljs åt som vänner.
Under uppsägningstiden är bolaget fortfarande medlemmar, men successivt försvinner NWP-profileringen.
Med tre kontor
Profilföretaget BrandSome omsätter ca 60 miljoner kronor och har 30 medarbetare på tre kontor i Göteborg, Jönköping och Uddevalla.
– I en värld där allt fler affärer blir digitala är det avgörande att ha en egen särskiljande profil, ett namn som är SEO-vänligt och kunna stå ut i den nya tidens mediebrus, säger Mattias Westholm.
– Därför var den här förändringen nödvändig. Det ger oss en stadig grund att stå på. Alla investeringar som nu gjorts är pusselbitar som tillsammans placerar oss i startblocken för vår tillväxtresa.– Men även om utsidan förändras är vår insida givetvis densamma; vi som arbetar här är desamma som tidigare och vi har kvar vår alldeles speciella kundkärlek och produktkunskap.
Analyserat från grunden
Till den varumärkesresa som BrandSome ska genomföra har man anlitat varumärkesbyrån WonderBrand, som analyserat, diagnostiserat och på så sätt skapat en strategi och kommunikativ utformning.
– Det har varit ett ovanligt roligt uppdrag. Produktmedia är en växande och allt viktigare del av den svenska reklamkakan, vilket inte är konstigt. För i takt med den ökade digitaliseringen, uppstår samtidigt ett ökat behov för företag att också visualisera sina varumärken rent fysiskt, säger Gitta Hertzman Pérez, VD och varumärkesstrateg på WonderBrand.
– Vår kund var redan innan namnbytet ett av Sveriges ledande produktmedieföretag, men i och med transformationen till BrandSome finns nu också verktygen på plats för att kunna fullfölja visionen om att bli Nordens vassaste leverantör inom totalprofilering.
Varför BrandSome?
I ett pressmeddelande svarar Mattias Westholm på varför de just valde namnet BrandSome.
– Med vår nya profil blir vi charmigare än förut, så visst kan man läsa in handsome som en liten göteborgsvits om man vill. Men framför allt är det en deskriptiv förklaring på var vi gör.
Bolaget ställer frågan; vad kan vi branda för dig för att hjälpa dig stärka din konkurrenskraft?