Året startar i Jönköping

Året startar i Jönköping

Publicerad
2019-03-18
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

I mitten av januari fick äntligen alla i produktmediabranschen chansen att samlas under ett och samma tak igen, det händer ju trots allt endast två gånger per år; vecka 3 och vecka 33, på Nordic Profile Fair som anordnas på mässanläggningen Elmia i Jönköping.

text/foto – Elmer Törnquist
text/foto – Lars Knapasjö

Här fick 114 av branschens kanske mest seriösa producenter och leverantörer visa årets största nyheter på plats, för alla som besökte branschmässan. Screen&Marknaden kom som vanligt den tredje och sista dagen, för att få höra hur utställarna hade upplevt den kanske viktigaste träffpunkten. Här har de som besökte mässan fått se och känna på några av årets hetaste nyheter för branschen.

Vart var ÅF?
Den kanske mest frekventa frågan i allas huvuden var nog; var är alla återförsäljare? Visst, jämfört med den senaste höstmässan så var deltagartalet hos besökarna lägre. I augusti var siffran 1 595 besökare, varav 1 304 unika, fördelat på två dagar.
Men jämfört med den tre dagar långa januarimässan 2017 registrerades faktiskt fler unika besökare; 1 334 under årets upplaga och 1 327 år 2017. Detta till trotts att det var färre utställare än fjolåret.

Den gröna duken där man fick ta ett foto hos Plastprint

Alltid med något speciellt
Till vanligheterna hör ju att Plastprint alltid har något speciellt i montern. Tidigare mässor har vi fått skicka isskrapor och frisbees, likväl som vattenflaskor, till egenvalda mottagare.
På januarimässan var det fokus på take away-kaffekoppen, men istället för att skicka den med post, fick man posera med den på ett foto och välja i vilken stad man ville befinna sig i. Sedan laddade man upp den in Instagram med en hashtag och förklarade varför man valde staden i fråga. Varför? Jo, den som gjorde detta fick chansen att delta i utlottningen av en ny Polaroidkamera.
En spännande tävling som väcker intresse på mässan och chansen att göra något extravagant.

– Mässan är alltid viktig för oss, vi vill ju vara här och träffa kunderna. Men den måste bli mer populär hos återförsäljarna, säger Nanci Kasto, marknadschef på Plastprint.
– Man måste göra något så man förstår att man måste hålla sig vaken för vad som händer i den här branschen.

Perry Sandell och Richard Karlsson

Brodyr som aldrig förr
Direkt till höger innanför den första entrén till mässan står, som vanligt skulle man nästan säga, ACG Nyström, där hittar vi också Perry Sandell, affärsområdeschef för brodyr och textilprint, försäljning, service och teknisk support. Vid sin sida har han för dagen bl a Rickard Karlsson, som svarar för försäljning av brodyrmaskiner och Maderia brodyrtråd.

– Vi har haft en period nu, som varit väldigt bra, vilket inte är så konstigt med tanke på att vi har ett starkt produktprogram och ett urstarkt team bakom det hela, säger Perry Sandell.
– På brodyrsidan har vi en nyhet i Tajimas TMBR-SC serien med en digitalt styrd pressarfot, vars höjd ställs in efter materialets tjocklek. Det innebär att även svårbroderade material som läder, tjocka eller stretchiga material inte kommer att fladdra runt.

Läs man vidare i produktinformationen, kan man konstatera att TMBR-SC seriens brodyrmaskiner är bättre än någonsin för kepsbrodyr, extremt småtexter och fina detaljer. Brodyrmaskinens arm har gjorts smalare och därigenom kan man nu även brodera på rörformiga produkter, som ärmar och fickor.

Butiksmaskin för brodyr
Nu har Tajima kommit med en kompakt och smart brodyrmaskin, som lämpar sig för mindre produktion som exempelvis butiker. Den heter Tajima TFMX-C1501 och är en 1-huvuds brodyrmaskin med 15 nålar, LCD-monitor och USB-anslutning för inmatning av brodyrmönster. Dessutom har den finesser som automatisk över- och undertrådsklipp, trådvaktscensor och snabbinställning av alla trådtilldragarfjädrar med ett reglage/per maskinhuvud.

– En nyhet vi inte ska glömma är Tajimas Absu Tension som ger en absolut kontroll av trådspänningen, vilket ger en extremt hög brodyrkvalitet även på mycket svåra material, poängterar Perry Sandell.
– Den kommer bl a att visa upp på Texprocess den 14-17 maj i Frankfurt am Main i Tyskland, som är den ledande internationella mässan för producerande och produktutvecklande företag inom konfektions- och textilindustrin.

Parallellt med Texprocess hålls Techtextil, den ledande internationella mässan för teknisk textil och non-woven material.

Nylanserade härliga färger
Nu kan Texet stoltsera med att det nya konceptet från J.Harvest & Frost kan vara först i profilbranschen, med att pikéer i flera olika passformar och i olika material. Passformarna går från regular straight cut och modern tighter cut, till woman feminine cut, i antingen 95/5 stretch eller 100% bomull.

– Vi har 9 olika färger i bomull och 8 färger i stretchen. Något annat som är speciellt med det nya polokonceptet är att färgerna inte hör till de klassiska profilfärgerna, mer åt fashionhållet, säger Fredrik Johansson, marknadschef på Texet.
– Vi har givetvis även klassiska profilfärger, men vi tror det är bra om det finns en större valmöjlighet för slutkunderna och vi har fått bra respons på den har kollektionen.

– Jag tror att vi är först i världen med att komma med fyrvägsstretch på skjortorna. Jag törs inte garantera att vi är först, men vi har inte sett någon annan med det ännu i alla fall.

Dessutom visar Fredrik upp nya linneskjortor från samma varumärke, med nya vårfärger.

Speciallösningar tilltalar
Tomas Svensson på Garment House är överlag nöjd med besökarna och intressenter som har tittat in i hans monter. Just torsdagen var något glesare, men de två första dagarna var bra.

– Det varit bra dagar och många är sådana som man haft kontakt med tidigare. Men jag har även träffat många nya företag som tycker det jag gör verkar spännande. De tycker det är roligt att vara lite annorlunda och kunna erbjuda specialanpassade lösningar, säger Tomas Svensson.

På Garment House handlar det om specialanpassade plagg ut i fingerspetsarna, unika kollektioner som gör att man verkligen kan sticka ut som företag.

– Det verkar som att de lite yngre och nyare företagen är mer på hugget. Dels handlar det om att många redan har sina trogna leverantörer, dels handlar det om att specialanpassat inte lämpar sig för alla återförsäljare.

Men det finns en del som tycker det är kul och gillar att jobba med unika plagg, där man har en idé som man tänker ut åt slutkunden.

– Oftast är det så att både återförsäljare och slutkund gillar att göra speciallösningar, eftersom att alla kan vara involverade och ha synpunkter på detaljer, fortsätter Tomas Svensson.

Men Tomas framhåller i alla fall att han är nöjd med sina givande möten som dels varit med nya aktörer, dels för att återfå gamla kunder.

Jonas Hembert

Nischade produkter kan gå hem
Hela vägen från Helsingborg har Baseballjackor Sverige AB bilat upp till Jönköping, för att visa nya sätt att synas med specialtillverkade och klassiska plagg som baseballjackor.

– Det som är unikt med oss är att vi jobbar med specialtillverkning redan från ett exemplar, berättar Jonas Hembert på Baseballjackor Sverige.
– Det här är för dem som verkligen vill sticka ut. Dem som vill ha en unik och lite sportig jacka, som ingen annan kan åka ner på stan och köpa i butik.

Det som mest kännetecknar den här typen av jacka är de skinnbeklädda ärmarna och en dragkedja eller den klassiska knappstängningen. Historiskt sett har de sitt ursprung på amerikanska college i slutet av 1890-talet. Spelarna i lagen bar dessa jackor med färger, namn och logotyper som representerade laget.
Det var stor status att ha en basballjacka, eftersom att de endast fick bäras av lagets spelare. Men tiden gick och det blev ett mer allmänt plagg, sedan dess har plagget haft sina trender fram och tillbaka.

– Basballjackor hade en allmän modetrend senast för 2-3 år sedan. Då kunde man se basballjackor i alla möjliga klädbutiker. Men trenden har avtagit lite.
– Men kanske är det bättre för vår del när det inte är mode. Då kan kunden verkligen sticka ut.

Jonas understryker att de tillverkar jackorna precis så som kunden vill ha dem färgmässigt, allt för att det ska matcha deras specifika logotyp. Till ärmarna är det koskinn som används.

– Det är bra kvalitetsskinn och framförallt är det prisvärt. Vi gör top of the line-jackor och om man skulle använda imitationsskinn för att göra det billigare, skulle det bli helt annat beträffande hållbarhet och känsla i plagget, säger Jonas Hembert.

Bland kunderna har man haft artister som Mando Diao, Sean Banan och Schlagerfestivalen, där man levererat både till enskilda artister och de som är med i crewet.

Dennis Anderberg

Fritt fram för ballonger
På plats på Nordic Profile Fair var givetvis också Sveriges största ballongtryckeri; ett företag, som grundades 1946 av Carl Anderberg, den nuvarande ägaren Dennis Anderbergs farfar. Det hela började med att Carl av en ren tillfällighet kom över ett stort parti ballonger. De fick en strykande åtgång och på den vägen är det över 60 år senare. Det handlar om Candab, som kommer från Carl ANDerberg med tillägg för aktiebolag, AB.

– Det har varit en turbulent period de senaste åren med olika turer i EU om ballongförbud och annat, berättar Dennis Anderberg.
– Fast numera har det mesta lugnat ner sig och ballongernas existens är inte längre hotad, även om vi kommer att få en del restriktioner i form av leverantörsansvar för återvinning eller liknande, men det är bara bra; för miljön och för att branschen ska fortsätta att vara seriös.

– På Candab jobbar vi med ett miljövänligt tänk och vi väljer i största möjliga mån råvaror, som är bra för miljön.
– Våra ballonger är gjorda av naturgummit Latex, som förmultnar i naturen med ungefär samma hastighet som ett eklöv.

Spännande med nyval
Annars har verksamheten hos Candab bara växt och idag omsätter man drygt 10 miljoner kronor med 5 medarbetare i lokalerna i Landskrona. Apropå lokaler var det bara 3-4 år sedan de byggdes ut med ytterligare 500 kvm höglager. Något som gjorde att man kunde ta hem alla mindre lager som tidigare fanns lite varstans.

Ballonger signalerar fest och kampanjer och valår; hur är det ett valår och med vår nuvarande situation på den politiska hemmaplanen – är ett nyval efterlängtat?

– Det outgrundliga är att valår så ökar partiernas beställningar kraftig, men samtidigt och helt oförklarligt minskar andra grupper sina beställningar, så det går med lite plus, men nästan jämt ut.
– Och visst vore det spännande med ett nyval ur företagets synpunkt, men rent personligen hoppas jag vi slipper det.

Den obligatoriska frågan om mässan gav svaret; bra med besökare och kontakter hela tiden, men bäst de två första dagarna – och ja; det räcker med två dagar.

Joakim Hansson

Miljömedvetenheten växer
I en monter annan stod Joakim Hansson, VD på Aqua Visibility från Vallentuna. Det här är ett företag som främst arbetar med att utveckla, marknadsföra och distribuera kundanpassad dryck.

– Det handlar framför allt om vatten, läsk och energidryck. Men vi har även en populär sportflaska som är lite speciell, där märker vi märker etiketten i fyrfärg istället för att trycka direkt på flaskan, berättar Joakim Hansson.

Företaget är faktiskt ett av de första som började med profilerade drycker och i högsta möjliga mån använder man svenska produkter. Det naturliga mineralvattnet kommer från en vattenkälla i Dalarna och läsken kommer från anrika Mora Bryggeri. Övrig produktion sker i Europa, för att undvika långa transporter som skadar miljön.

En av nyheterna man pressenterade på mässan var de biologiskt nedbrytbara pappersmuggarna, något som kom in på marknaden så sent som förra året.

– Det som är praktiskt är att man kan lägga pappersmuggarna i återvinningspåsarna tillsammans med matresterna. På så sätt kan de återvinnas i det systemet.
– Det här är något som vi tror på, speciellt för företag som tittar framåt och försöker fokusera på miljöaspekten.

Pappersmuggarna väcker stor uppmärksamhet från besökarna och Joakim framhäver att han tycker det har varit mycket eko- och miljötänk på mässan, mer än tidigare mässor.

Göran Pettersson

Den nya printstämpeln
Stämpelföretaget UniGraphics, med anor från 1934, ägs sedan år 2006 av den österrikiska aktören Colop, som distribuerar stämplar printer- och stativstämplar över hela världen. Nu har man även tagit fram den nya produkten E-mark, en ny typ av stämpel … eller handhållen printer. Den fungerar som så att E-mark och telefonen synkas via WiFi i en app och på mässan fick vi oss ett litet smakprov.

– Det är i appen man lagrar trycken och man kan skapa nya tryck i appen, på en dator eller med en surfplatta, säger Göran Pettersson på UniGraphics.

Den handhållna printern printar genom att man drar den över där man vill ha sin stämpel, upp till femton centimeter lång och 14 millimeter hög. I appen kan man lagra mallar med enklare former, siffror eller datum och skriva en egen text eller printa ut en QR-/streckkod.
Detta var lite av ett förhandsprov, eftersom att den stora lanseringen skedde veckan efter på PaperWorld i Frankfurt, Tyskland.

– Men eftersom att vi ägs av Colop har vi fått testa och demonstrera produkten här på Nordic Profile Fair, avslutar Göran Pettersson.

 

Går inte av för hackor …
Den slår och slår och slår … hittills har den slagit 25 684 slag på den lilla peggen. Det handlar om en golfklubban som sitter fast på en roterande skiva och som hela tiden slår på den unika golfpeggen; the longlife tee eller the Swedish tee och trots alla dessa slag går inte den lilla peggen av; den viker sig lite lätt och står snabbt rakt upp igen.

– Det här är världens bästa peg och köper du den, är det förmodligen den sista peggen du köper, säger Åke Forsberg, grundaren av PR Tryck och dess frontfigur i alla avseenden.
– Vi har köpte världspatentet och verktygen och vi har förbättrat den ytterligare genom att låta den övre delen bli lite hårdare och den undre lite mjukare.

– Med den här i sortimentet riskerar vi att tappa försäljningen av 10-11 miljoner vanliga peggar, men det är det värt; det här är en världssensation.

Den här peggen är inget en golfspelare lämnar efter sig. Den hamnar bara någon meter från utslagsplatsen vid en ren träff. Åke Forsberg, som själv är en hängiven golfare, har nu haft en och samma long life-peg i två år; mot att han gjorde av med massor av träpeggar tidigare.

– För någon vecka sedan var vi på PSI i Düsseldorf och där gjorde long life-peggen stor succé, berättar Åke Forsberg.
– Nu funderar vi på hur vi ska gå vidare och tillfredsställa all den efterfrågan som den här lilla saken väcker.

Fritidssortiment som lockar
I PR Trycks monter visas företagets sortiment som är uppdelat i tre områden; golf, som står för 60% än så länge samt kryddor och fiske, som vardera står för ca 20% av omsättningen.
PR Tryck, som gjorde en rekonstruktion för ett antal år sedan, har nu ett ägare, en svensk bosatt i Tyskland, som gett företaget förutsättningar att växa och utvecklas. Det har varit bakgrunden till stora framgångar med fiskesortimentet i Finland och det har skapa möjligheterna att exponera sitt utbud på mässor som PSI, Nordic Profile Fair och liknande.

– Vi har ett enastående bra fritidssortiment som lockar konsumenter, förklarar Henrik Blomqvist, säljare och allt-i-allo på PR Tryck.
– Ta bara den portabla grillen – visserligen blev det eldningsförbud i somras när vi skulle lansera den, men den är otroligt smidig och lätthanterlig.

– Eller vårt grillspett med dubbla spjut så att korven eller champinjonen håller sig på plats och inte snurrar runt.

Det finns ca 500-600 000 aktiva golfare i Sverige, medan antalet fritidsfiskare uppgår till ca 2,5 miljoner. Därför är också fiskesortimentet med möjlighet att förse dragen med ett tryck med företagets logotyp, högintressant för promotionföretag.
Storsäljaren, den välkända Myran-spinnaren, har nu fått sällskap av skeddraget Duri, 10 g, som attraherar fisken med sin livliga gång; också den är svensktillverkad av Myran.

Säga vad man vill, men det lilla Vaggerydsföretaget har en förmåga att sticka ut och ta plats med sina väldoftande kryddor, smarta fiskedrag och världens bästa peg.

Johan Bauman

Reklam där den syns bäst
När vi kliver in hos möss- och kepsleverantören GTK i monter A07:12, träffar vi den nya säljaren Johan Bauman. Han må vara färsk på företaget, men inte i branschen.

– Jag är ny på GTK, men innan var jag på Craft i ungefär ett år och har varit i branschen i drygt 10 år, berättar Johan Bauman.

Bland tidigare erfarenheter kan man nämna säljare på Grolls i Gävle, säljare på Klövernäs Workwear och bilförsäljare med inriktning på företag. Men nu har han som sagt hamnat hos GTK och stormtrivs som resande säljare.

– Det är tydligt att många tycker det är kul att vara här och träffa kollegorna i branschen. Det är en bra och seriös mässa helt enkelt och det finns många trevligheter i anslutning.

Johan berättar vidare att man under mässan bl a har presenterat de nya kepsarna från Trendeagle, för den annalkande varma årstiden.

– Vi har 4 nyheter som är väldigt igenomarbetade och framför allt har vi en ny Flex-keps. Vi är väldigt noga när vi väljer produkter, vi vill ju visa kunderna det bästa, fortsätter Johan Bauman.

Förutom den elastiska kepsen Flex, presenterades även tre nya modeller av justerbara kepsar med kardborr-, silverrings- och plastspänne.

Johan på Bagheera

En ny panter på marknaden
I en monter hittar vi den svenska pantern Bagheera, eller ja, det är närmare bestämt en svarttonad leopard. Säljaren Johan representerar sportvarumärket från Dalarna på denna mässa och uttrycker att han haft givande möten.

– Besökarna har överlag varit positiva och det är spännande när de kommer fram och berättar vad de gör i branschen. Det vi försöker lyfta fram och presentera är våra basprodukter, där är vi väldigt starka idag och vi ser fram emot att jobba vidare med den här kundbasen, säger Johan.

Främst har klädtillverkaren varit verksam inom sportbranschen och har börjat arbeta mer med skofackhandeln, men nu ska man befästa sig bland profilkläderna också. Sportvarumärket grundades 1981 i Avesta i Dalarna, där huvudkontoret står kvar än idag. Mest kanske man förknippar man dem med sporten orientering, då varumärket varit klädsponsor till det svenska orienteringslandslaget sedan år 2016.

Johan Varbäck

Made in Sweden
Från Kristianstad kommer kuvert- och emballageleverantören Bong, som grundades år 1737 av Carl Fredrik Bong och då var ett bokbinderi i Lund. Men tiden gick och år 1808 flyttades verksamheten till Kristianstad och i början av 1900-talet startades kuverttillverkning.
Idag är företaget en av de ledande leverantörerna av special förpackningar och kuvert i Europa. Numer är det en koncern som omsätter omkring 2,1 miljoner kronor och har 1 500 anställda, spridda över 15 länder.

– Bong är i grund och botten en kuverttillverkare, men eftersom att vi inte skickar lika mycket kuvert längre har marknaden har sjunkit lite, berättar Malena Lundgren, Account Manager på Bong.
– Men det skickas ju faktiskt oerhört många varor, som vi köper på internet. Så vi erbjuder även ett emballagesortiment för lättare försändelser.

Men på mässan har fokus legat på retail-sortimentet och som innefattar bärkassar av papper, som faktiskt tillverkas i Sverige. Det är digitaltryckta och kundanpassade bärkassar man erbjuder i upplagor från 100 stycken.

– Förr har det varit så att man var tvungen att beställa kanske 5 000 påsar om man ville ha sitt tryck på dem, berättar Johan Varbäck, Key Account Manager på Bong.
– Det finns ju redan rätt många som säljer bärkassar i Sverige idag, men vi är nog ensamma om att ha trycket Made In Sweden under kassen. De är nämligen producerade i Nybro, Skåne.

Även om kuvertmarknaden må vara vikande, så märker man ändå att det finns en framtid för postala brev. Exempelvis när ett företag verkligen vill nå ut till sina kunder, istället för massutskickade så kan de ta fram specialdesignade brev och kuvert, som väcker uppmärksamhet.