Innan jag får lov att presentera Screen&Marknaden nummer 2/2019 vill jag poängtera en tankeväckande upptäckt. Nyligen öppnade en ny lågprisbutik här i Katrineholm och på deras event för öppningsdagen, hade över 2 500 personer anmält intresse att delta på evenemanget via Facebook. Samma eftermiddag skulle våra lokala herrjuniorer i Katrineholm möta Gnesta i innebandy.
Nu till det intressanta; det var knappt 100 personer som intresserade sig för innebandymatchen på Facebook, medan över 2 400 individer hellre ville konsumtionshetsa i butik.
Nu hade jag inte tid att besöka endera, eftersom att jag satt och filade på vårt reportage om Nordic Profile Fair, som ni kan läsa om på sidorna 38-46 i tidningen. Vi letar oss igenom brodyrmaskiner, baseballjackor, kepsar och peggar. För att citera Nanci Kasto på Plastprint; man måste hålla sig vaken för vad som händer i den här branschen.
Visserligen kanske det inte vara någon topprankad match, men det är ändå intressant att jämföra dessa två typer av tillställningar. Givetvis önskar jag att alla stödjer ungdomsidrott, men tanken på vad som driver oss att besöka olika evenemang kvarstår. Drog butiköppningen så många fler för att det var något nytt och spännande, eller är det den underliggande tanken om hur mycket man potentiellt kan spara? Det finns ju trots allt en viss korrelation mellan människan som privatkund och människan som företagskund. Vi får inte glömma att allt inte handlar om pengar, ideellt ungdomsarbete är värt mer.
Oavsett vad, är vi tillbaka igen och i detta nummer finns exempelvis en fängslande intervju med R&D Spandex VD; Tommy Ruponen. Han ger en fingervisning om vägar att styra företag, spännande läsning direkt efter gästkrönikören Mikael Melitshenko på Alfred Nobel Science Park.
Dessutom har vi besökt knivexperterna på Vikingsun, där vi får lära oss om deras historia, den japanska kulturen och vad som är speciellt med japanska knivar.
I nästa nummer får vi veta mer från New Wave Profiles kick-off i Jönköping, men till dess, läs denna utgåva med spänning. Från Nüburgring och carwrapping, till maskiner, nyanställda och företagsförvärv. Detta är Screen&Marknaden nummer 2/2019.
Fridens liljor
Elmer Törnquist
Chefredaktör