Stora för de små

Stora för de små

Publicerad
2019-02-25
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Kunder finns i alla storlekar och allt som oftast är det de stora kunderna, med de stora kontona man vill åt. Folier Sverige AB på Oxelgrensvägen 40 i Södertälje har däremot en liten annan syn på det och företagets kunder är till större del de mindre företagen.

TEXT – Elmer Törnquist
FOTO – Eric Windahl

Mikael Sandberg, Richard Rindelaub och Susanne Nyman.

Det var den 27 november år 2008 som företaget Specialfolier Sverige AB grundades och som redan då hade en egen nisch. Precis som idag arbetade man med folier, men inte riktigt på samma sätt.
På den tiden, för drygt 10 år sedan, inriktade sig företaget på att sälja folier till frysar inom dagligvaruhandeln. Dessa folier sattes på glaset och skulle förhindra, både imma och kondens och på så sätt sänka elkostnaderna för butikerna.

– Tanken var att man skulle spara in kostnaden av folien på två år, genom sänkta elkostnader och samtidigt få im- och kondensfria frysar. Men tyvärr fick det inte lika stort genomslag som vi hade hoppats på, berättar Richard Rindelaub, försäljningsansvarig på Folier.

Än idag finns det faktiskt pilotanläggningar runt om i landet som använder dessa folier och det går superbra för dem. Men det är en annan historia. Nu ligger fokus istället på ett bredare sortiment av skärplottrar, laserskrivare och andra typer av produkter, för dem som vill göra sina egna tryck.

– Det började med att vi år 2010 fick kontakt med Silhouette, ett systerbolag till Graphtec; en av världens ledande tillverkare av skärplottrar. Vid den här tiden hade de börjat göra sina skärplottrar mer tillgängliga för privatkonsumenter, fortsätter Richard Rindelaub.

Transparens är nyckelordet
Man marknadsför sig idag med namnet Folier.se, för att förtydliga och vägleda kunderna in på sin hemsida redan från start. Här möter man en lika öppen webbplats som gemene privatkund är van att handla från.
Oavsett om det är en skärplotter, textilskrivare, 3D-printer eller transferpapper som man behöver, finns produkterna tillgängliga med relevant information redan från start. Transparens är nyckelordet.

– Tittar man bland våra större kollegor har de oftast stängda webbshoppar och man måste ha ett konto för att komma åt dem, berättar Richard Rindelaub.
– Vi har valt att köra full insyn i webbhandeln, så alla kan handla av oss.

En tydlig prissättning på maskinerna, kombinerat med undervisningsvideos, beskrivningar och specifikationer, möjliggör i större utsträckning att även de som kanske är mer osäkra, faktiskt vågar slå till och köpa.

– Vi har ju blivit väldigt stora hos start-up företag och det har nog haft mycket att göra med att vi har väldigt mycket information om produkterna i vår webbshopp, säger Mikael Sandberg, VD på Folier.

Är man ny på marknaden eller om man bedriver en annan typ av företag, som kanske ser nyttan i att trycka sina egna kläder och muggar, eller vill göra egna skyltar, så är Folier.se en plats där man inte behöver vara osäker inför köp.

Sammanfogar två marknader
Det hela har även öppnat upp mot privatkonsumentmarknaden, där ungefär 40-50% av omsättningen ligger.

– Hela den delen kommer ju från att vi har en öppen webbshopp, där kunden kan göra allt själv beträffande beställning. Sedan tar vi emot ordern och skickar den, säger Mikael Sandberg.

Skillnaden mellan de båda kundtyperna kommer med all säkerhet vara minimal i framtiden och det enda som särskiljer dem kan vara; den ena handlar med moms och den andra handlar utan. Något som hemsidan räknar om, med något så enkelt som ett knapptryck, svårare än så är det inte.
Att ha både privat- och företagskunder är alltså inget som man ser som ett problem. Tvärtom, här ser man bara möjligheterna med det.

– Jag tror att det var ett större problem för ett antal år sedan, när B2B-kunderna inte fick samma service och information som en privatkund fick, säger Mikael.
– Idag ser vi att allt fler vill ta del av informationen på egen hand och eftersom att vi har det på webbshoppen, kan vi kombinera både privat- och företagsmarknaden på ett smidigt sätt.

Finns för att växa
Eftersom att man har ett så brett, men ändå nischat, sortiment av maskiner följer även möjligheterna med att man växer med kunden.

– Vi växer ju oftast med kunderna. I början kanske de köper en mindre plotter, som en Silhouette Cemeo. Men efter några år, när affärerna tar fart och de växer, kan de behöva en större och mer avancerad maskin. Då finns även det hos oss, berättar Richard Rindelaub.

Det handlar kanske inte om en skärmaskin med 3,2 meter i bredd, men i alla fall halva den bredden. Som sagt, många i kundstocken är trots allt inte de som sysslar med storformat.
Kunderna kan vara en byggfirma som ser det enkla i att kunna värma på och göra sina egna T-shirts med en transferpress på bygget, eller varför inte en liten butik i staden som behöver konturskära egna vinylbokstäver till skyltfönstret, som det står rea på. En annan kundkategori kan även vara kommuner och skolor.

Den digitaliserade undervisningen
Den svenska riksdagen satte den 19 oktober 2017 upp en nationell strategi, om hur den svenska skolan ska ge eleverna en hög digital kompetens och på så vis vara konkurrenskraftiga på världsmarknaden. Denna strategi sträcker sig fram till år 2022 och omfattar i stort sett alla ämnen i läroplanen, på alla utbildningsnivåer.
Givetvis används redan datorer och teknik i större omfattning i ämnen som matematik, naturvetenskap, svenska och engelska. Men i och med strategin omfattas även sådana praktiska ämnen som sy- och träslöjd.

– Den svenska slöjden ska vara digitaliserad numera och det har lett till att många skolor har köpt maskiner från oss, berättar Mikael Sandberg.

– I stort handlar det om att införa fler digitala komponenter i slöjden, eftersom samhället går mot att bli allt mer digitalt. Tanken ska ju vara att man öppnar upp fler möjligheter och gör eleverna bekanta med digitala verktyg, berättar Susanne Nyman, på Folier.se.
– Det handlar ju inte om att man tar bort något från det gamla; eleverna ska fortfarande lära sig att sy för hand och med symaskin.

Med andra ord innebär den svenska skolsatsningen en kombination av datorer, skärmaskiner och värmepressar, tillsammans med de klassiska verktygen som nål, tråd och eventuellt en liten fingerborg, i textilslöjden.

Användarvänlighet är A och O
Givetvis ska hårdvaran vara smidig att använda för att det ska fungera bra, men till det krävs även en användarvänlig och välutvecklad programvara.

– Japanska Graphtec har nått stor framgång med just programvaran till sina skärplottrar. Vi vet att maskinerna fungerar från dag ett, säger Richard Rindelaub.

Man kan kanske kalla Graphtec för skärplottrarnas Rolls-Royce; man ändrar oftast inte modell, men det är för att man vet att den alltid fungerar.
Men som sagt, produkten ska både fungera och vara lätt att använda, det är väl lite det som är essensen i vad man än använder. Oavsett om det är en mobiltelefon, en dator eller, som i det här fallet, en skärplotter.

– Vi ser när folk beställer hem en maskin från Kina eller köper något på Amazon och sedan kommer problemen när de ska försöka uppgradera den, då är det inte ovanligt att det börjar dyka upp problem, fortsätter Richard.
– Den största skillnaden mellan de olika märkena är idag mjukvaran.

Sedan gäller det även att kolla vilket operativsystem som maskinerna kan användas med, om det är till PC eller MAC spelar en avgörande roll. Ibland kan det vara så att vissa endast har program till endera system. Det gäller även att ha koll på om det medföljer plug-inprogram till de grafiska verktygen som Adobe Illustrator, InDesign eller Corel Draw.

En app som löser det
När vi talar om Foliers största produktgrupp är det just plotterskärare, men även värmepressar är riktigt stort. Vilket ändå inte är så konstigt med tanke på att transferpressar kan användas i så stor utsträckning. De går att använda till exempelvis lasertransfer, sublimering eller vinyltryck på textil.

– Vi har sålt pressar från Secabo i ungefär två år nu och de har fungerat riktigt bra. Pressarna designas och kvalitetssäkras i Tyskland, men tillverkningen sker i Asien.

Som med alla företag så drabbades även Secabo av barnsjukdomar i början och i deras fall var det elkablarna från fabrikerna i Asien. De höll inte måttet för kraven på den europeiska marknaden. Dessa problem är numera bortblåsta i och med att Secabo designar och kvalitetstestar samtliga pressar.

– Den senaste produktserien TC-smart är även utrustad med bluetooth-mottagare, som gör att de kan styras med hjälp av en app i telefonen, säger Richard.

– I det stora hela är det så att maskinerna har blivit mycket smartare och mer användarvänliga. Med hjälp av appen kan man hålla koll på jobben som gjorts samt i vilken temperatur och hur länge påvärmningen skedde, säger Mikael Sandberg.

Mikael berättar även att TC-smart ger full kontroll vad som gäller för varje kund man fyller i och i systemet kan man ändra vad som gäller för respektive kund. Dessutom innehåller den värdefull information om vad som gäller för respektive material.

– Det gör det betydligt lättare för personen som utför jobbet. Exempelvis om det är flera användare på pressen och alla inte känner till inställningarna för de olika materialen, fortsätter Mikael.

Steg-för-steg …
Numer har man även börjat arbeta väldigt mycket för att skapa mer innehåll på webbsidan, förutom att man har nödvändig information om produkterna har man satsat på videos med steg-för-steg-guider. Man vill ge tydlighet i det hela och ge kunderna så mycket kött på benen som man bara kan.

– Med vissa av våra maskiner ingår det såklart utbildning. Men även om man är här några timmar och vi lär ut allt som krävs, är det lätt att man glömmer bort en del efter en tid, berättar Richard Rindelaub.
– Vi har sett och tycker själva att filmer är ett jättebra sätt för repetition och för att förstärka minnet efter att man gått en utbildning hos oss.

Man är väldigt tydlig med att utbildning för de olika maskinerna är viktigt, oavsett om den sker Folier i Södertälje, eller om den sker på plats hos kunden.

– Det finns ingen mening med att sälja en maskin, som kunde sedan inte kan använda. Det är varken bra för oss eller kunden.
– Det var ju även lite därför vi valde att byta till Forever som leverantör av transferpapper. De håller en hög nivå på den digitala utbildningsdelen.

… och en webbshop
Den tyska leverantören av transferpapper, Forever, är verkligen med i framkant och på företagets Youtube-kanal finns mängder med videos om exempelvis hur man ska värma på olika material och hur man använder deras RIP.

– Vi känner att Forever är vara med och ligger rätt i tiden; de kommer med nya produkter titt som tätt och utvecklar sig. De har dessutom tagit fram ett sublimeringsmaterial för bomull, säger Richard Rindelaub.
– Vi har även inlett ett samarbete där vi ska ta fram webbshops-lösningar, där våra kunder, via sina egna hemsidor, ska kunna sälja färdigtryckta T-shirts.

Denna lösning kommer ju givetvis vara riktad mot de mindre och kanske lite nyare företagen på marknaden, men det blir ett enkelt och framför allt smidigt sätt att komma igång som nyföretagare.

– Det ska vara enkelt att komma igång och de kommer få anpassa sin shop som de själva vill, inom vissa ramar givetvis, berättar Mikael Sandberg.
– Men webbshopen kommer vara en produkt i sig, så om man inte vill trycka med materialen från Forever behöver man inte det och självklart kommer det gå att komplettera med andra produkter.

Lämnat screentryck
Inom det textila finns det otaligt många olika tekniker man kan använda för att framställa tryck; transfer, sublimering, digitaltryck och screentryck kan vara några av de vanligaste. Dessa har givetvis sina egna respektive fördelar.

– Vi har ju dock lämnat screentryck som produktgrupp. Handlar det om 500 T-shirts är det inget snack om att man ska gå till ett screentryckeri, men är det tre eller tio tröjor går det betydligt lättare med det vi nischar oss mot, säger Mikael.
– Vi inriktar oss mer åt hur man ska göra när det inte handlar om jättevolymerna.

Vill bistå i hela ledet
Vi närmar oss slutet av intervjun i deras nya lokaler på Oxelgrensvägen i Södertälje, dit man flyttade in under året 2018. Fortfarande finns det många planer på hur man ska rita om och bygga i lokalen, men även hur man ska fortsätta att bredda produktutbudet.

– En tanke är ju att vi sedermera ska kunna bistå i hela kedjan och vi kommer börja ta in kläder. Man ska kunna köpa tröjan av oss, materialet för trycket och maskinen att göra det med, berättar Mikael Sandberg.
– Vi har ju sett vissa som köper exempelvis en plotter och en värmepress av oss, men sedan får de problem när de ska köpa kläderna. Då ska vi vara där och kunna hjälpa dem.

Folier.se ligger i framkant när det kommer till öppenhet gentemot företagen, en trend som vi troligtvis får se mer av i framtiden. Vad som händer i framtiden, det återstår att se …